Blogs van Redactie ZorgkaartNederland over Ouderenzorg
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
6 artikelen
De cliënt die ik niet meer vergeet
2 juli 2018 Redactie ZorgkaartNederland
“Ze was 92 jaar en gaf nog balletles. Ze was enthousiast en stond vol in het leven”, vertelt Ingrid Cuijpers (56), getrainde en onafhankelijke interviewer van SAMR. “Zo zou ik ook oud willen worden.” Als onderdeel van het project Waardigheid en Trots van het Ministerie van VWS zette Patiëntenfederatie Nederland in 2015 voor drie jaar interviewteams in om met bewoners te praten. Inmiddels is dit project afgelopen en deelt ZorgkaartNederland de preview van de eindrapportage van dit project die in het najaar uitkomt. Ingrid deed ook interviews en vertelt u over de cliënt die zij niet meer vergeet.
'Een kijkje achter de schermen is ontzettend waardevol'
13 september 2016 Redactie ZorgkaartNederland
Géanne Hogeterp werkt bij het Nationale Zorgnummer van Patiëntenfederatie Nederland en liep een dag mee met het interviewteam van ZorgkaartNederland. ‘Ik wilde graag persoonlijk zien en horen hoe mensen de zorg in een verpleeghuis ervaren.’
Kom je nog eens terug?
2 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland
‘Kom je nog eens terug?’ Deze vraag krijgt Anita Schoone (48 jaar), interviewer voor ZorgkaartNederland, regelmatig te horen als zij waarderingen verzamelt bij bewoners van verpleeg-en verzorgingshuizen. In deze blog legt Anita uit hoe het is om interviewer te zijn en welke situaties zij als interviewer tegenkomt.
Verpleeg- en verzorgingshuizen nog beter te vergelijken op ZorgkaartNederland
9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Wie op zoek is naar een verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorg kan vanaf donderdag 4 november nog beter terecht op ZorgkaartNederland.nl. Cliëntervaringen in de vorm van waarderingen waren al beschikbaar. Maar vanaf dan is op ZorgkaartNederland ook aanvullende keuze-informatie beschikbaar per verpleeg- en verzorgingshuis, thuiszorg- of kraamzorgorganisatie. Bijvoorbeeld of het mogelijk is dat de gezonde partner mee verhuist, in welke zorg de instelling gespecialiseerd is en op welke doelgroep de organisatie zich richt. Dit maakt het voor toekomstige cliënten (en eventueel hun naasten) gemakkelijk om te kijken of hun wensen bij de mogelijkheden van het huis of de organisatie passen.
Kwaliteit thuiszorg, wat vinden mensen belangrijk?
2 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
"Het zijn lieve mensen. Ze vroegen zelfs aan mijn man hoe het met hem ging en maakten een praatje met hem. Het contact was heel menselijk."
ZorgkaartNederland-interviewteams voortvarend van start
28 augustus 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Doe mij zo’n interviewteam! We hopen dat veel verpleeg- en verzorgingshuizen net zo enthousiast zullen reageren na het zien van onderstaande video: