Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Artsenkeuze

    Hoe zorg je dat je als patiënt centraal staat? Voor mij begint dat met mijzelf centraal te zetten in situaties waarin dat mogelijk is. Bijvoorbeeld in de beslissing naar welke arts ik ga. Ik vind keuze belangrijk. Daarom is volledige vrije artsenkeuze voor mij de doorslaggevende factor in onze beslissing voor een zorgverzekeraar. Dat is dus keuze één. Keuze twee is: door welke arts laat ik mij behandelen? Leg ik de nadruk op kunde of op vriendelijkheid? Speelt locatie een rol? Hierin heeft iedereen een andere afweging. Niet elke situatie biedt een keuze, maar als die er wel is, benut ik hem.
  • Overstappen op andere medicatie

    Misschien moet ik beginnen met een compliment aan mijn apotheek. Want die wist tot eind vorig jaar het schildkliermedicijn Thyrax voor mij op voorraad te houden. Terwijl de fabriek al veel eerder dat jaar was gestopt het middel te produceren. Ik slik een hoge dosis en in dit geval gold dat als een geluk bij een ongeluk. Want de onheilstijding die mij te wachten stond bij de overstap naar een ander middel, loog er niet om. En kon dus maar beter zo lang mogelijk worden uitgesteld.
  • Vastberaden onzekerheid

    In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Danny van den IJssel, productmanager bij ZorgkaartNederland.
  • Compliment aan de gezondheidszorg

    Er is nogal wat aan te merken op onze gezondheidszorg, vinden we - ook al werd Nederland laatst weer uitgeroepen tot het land in Europa waar je de meeste kans hebt beter te worden als je ziek bent (Health Consumer Powerhouse, februari 2017). Ook in verzorgingshuizen kom je van alles tegen dat niet klopt: ’t kan altijd beter. Maar laatst hoorde ik een opbeurend verhaal van een opgewekte mevrouw van bijna 90 in een heel gewoon verzorgingshuis in Dordrecht.
  • Help, ik wacht op revalidatie

    Als ik het lef had zou ik de volgende brief schrijven naar mijn toekomstige revalidatiearts. Maar ik durf deze nu niet te versturen naar mijn arts, bang voor het effect en dat ik me moet gaan verdedigen. Daar heb ik de energie niet voor en voel ik me niet sterk genoeg voor. Misschien laat ik dit lezen als ik bezig ben met het traject….. maar ja…zal dat ooit nog gaan gebeuren?
  • De robotdokter

    Je zou zeggen dat met de automatisering in de zorg de dokter als mens steeds belangrijker gaat worden. Dat computers als ondersteuning dienen en dat de artsen de menselijke kanten juist extra kunnen gaan benutten. Ik zie echter een trend dat dokters zelfs aan het robotiseren zijn.
  • Prijs voor publicatie Sorien Kleefstra over ZorgkaartNederland

    Onderzoeker Sorien Kleefstra heeft vorige week de Vide Publicatieprijs 2016 gewonnen. Ze kreeg de prijs voor haar onderzoek over het nut van ZorgkaartNederland-ervaringen voor de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ).
  • Ervaringen van de cliënt maken de thuiszorg beter

    Hoe kunnen we de mening van cliënten gebruiken om de thuiszorg beter te maken? Dat is de vraag die Patientenfederatie Nederland en vijftien thuiszorgorganisaties zich in 2015 en 2016 stelden. Doel was om cliëntervaringen te gebruiken bij kwaliteitsverbetering.
  • De feiten op tafel

    In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Alexander Inia, redacteur/onderzoeker bij ZorgkaartNederland.
  • Iedereen met tourette heeft zijn of haar eigen 'tourette-pakket'

    Toen ik voor het eerst hoorde over het syndroom van Gilles de la Tourette, werd ik al een aantal jaren geplaagd door tics. Ik had geen idee wat er met me aan de hand was en ik dacht dat ik de enige persoon op de wereld was die van de ene op de andere dag haar lichaam niet meer onder controle had.