Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Kwetsbare ouderen

    Mijn buurman overleed vorige maand op 93-jarige leeftijd in een verpleeghuis. Vorig jaar stond hij nog op de ladder takken af te zagen. Meer dan 60 jaar woonde hij in zijn huis. De laatste 30 jaar in zijn eentje, na het overlijden van zijn vrouw. Hij fietste door het dorp, deed zijn boodschappen, was soms een paar dagen weg (dan bleek hij in het ziekenhuis te liggen) en bonsde elk jaar met Sinterklaas op onze ramen waarna er een fles wijn op de stoep stond.
  • Ervaringen van de cliënt maken de thuiszorg beter

    Hoe kunnen we de mening van cliënten gebruiken om de thuiszorg beter te maken? Dat is de vraag die Patientenfederatie Nederland en vijftien thuiszorgorganisaties zich in 2015 en 2016 stelden. Doel was om cliëntervaringen te gebruiken bij kwaliteitsverbetering.
  • Een bakkie en een babbel

    Het viel mij en mijn collega's steeds meer op dat er een toenemend aantal cliënten moeite had met het bereiden van een (warme) maaltijd. Helaas blijken een aantal van deze cliënten wegens fysieke ongemakken ook niet erg ver buiten de deur te kunnen komen zonder hulp. Hierdoor kunnen zij niet aansluiten bij georganiseerde projecten of in het restaurant van een zorgcentrum voor het nuttigen van een maaltijd. Omdat een aantal cliënten met dit probleem in dezelfde straat woont, heb ik een signaal afgegeven aan het wijkteam met als doel te kijken welke mogelijkheden er zijn.
  • Ga op onderzoek uit in je eigen wijk

    Onlangs keek ik op een zondagavond het programma Nieuwsuur. Dit keer was een van de onderwerpen ‘Wijkverpleegkundigen helpen steeds vaker met huishoudelijke taken’. De situatie zoals in het programma werd geschetst, is herkenbaar.
  • Er tussenuit glippen

    Voor zorgverleners is het vast herkenbaar dat je met de ene cliënt een betere band hebt dan met de ander. Soms kan dat zijn omdat die cliënt ontzettend mooie verhalen vertelt, je de humor van de cliënt erg kunt waarderen of simpelweg omdat je de cliënt al jaren kent.
  • Trots op mijn vak als wijkverpleegkundige

    Als iemand mij vier jaar geleden had verteld dat ik in de wijkverpleging zou gaan werken, had ik diegene flink uitgelachen. Want wie gaat er nou in de wijkverpleging werken? Tijdens mijn opleiding tot HBO-verpleegkundige moest ik er absoluut niet aan denken en was ik ook blij dat ik mijn maatschappelijk gezondheidszorg-stage binnenschools mocht doen bij gebrek aan stageplaatsen.
  • De cliënt als spil

    De afgelopen paar jaar heeft de terugkomst van de wijkverpleegkundige een centrale rol gespeeld binnen veranderingen in de thuiszorg. De wijkverpleegkundige als spil. De wijkverpleegkundige die coördineert. In de afgelopen 20 jaar is de wijkverpleegkundige niet meer zo trendy geweest als nu. De wijkverpleegkundige is terug!
  • Werken in de wijk vergt soms creativiteit

    “Kun je ervoor zorgen dat de 92-jarige mevrouw W. tijdelijk in een verpleeghuis wordt opgenomen? Zodat zij kan bijkomen van haar val.” Met deze vraag belde een huisarts mij laatst op. Mevrouw W. had een flinke smak gemaakt en had een aantal kneuzingen opgelopen. Geen directe crisissituatie, maar wel urgent genoeg om een bed voor haar te regelen in een verpleeghuis. Naar verwachting zou ze daar twee weken moeten blijven.
  • Warme jas

    Bijna 20 procent van de mantelzorgers in Nederland is overbelast. Het is loeizwaar om naast een normale baan een taak uit te voeren waarmee mensen die in de zorg werken hun boterham verdienen. En met de bezuinigingen in de zorg is een professionele thuiszorger niet meer vanzelfsprekend. Steeds meer steeds harder werkende mensen hebben minder tijd om ook nog te mantelzorgen zonder overbelast te raken. Dat snapt iedereen met een greintje onHaags verstand.
  • Lief klein meisje

    “Ooh, het is al bijna tijd. Zou hij niet te laat komen? Hmm, misschien als ik tot 100 tel. Zou hij er dan wel zijn? Of misschien toch tot 200? 1,2,3,4,5,6,7,8 mijn lieve papa komt mij fijn ophalen, naar school toe! Waar was ik gebleven met tellen?"