Blogs over Kiezen in de zorg/Kiezen van goede zorg
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
25 artikelen
Kiezen voor een ziekenhuis dat bij je past
24 juli 2023 Marianne van de Water
Vandaag test ik één van de keuzehulpen op ZorgkaartNederland. Met deze keuzehulpen kunnen mensen zorginstellingen met elkaar vergelijken. Maar hoeveel mensen kiezen er bewust als de nood aan de man is?
Waarom ZorgkaartNederland zo belangrijk is
16 januari 2020 Tineke den Boer
Wanneer ik van mijn huisarts een doorverwijzing krijg voor een specialist, gaat er direct een bericht per fax of e-mail naar het betreffende specialisme. Aan de huisarts vraag ik – als ik een voorkeur heb voor een specialist – dit erbij te zetten. Dit keer werd ik doorverwezen naar orthopedie. Daar heb ik wisselende ervaringen mee. Ik vind het belangrijk dat mensen deze ervaringen op ZorgkaartNederland delen, want dan heb je wat te kiezen als patiënt.
Kiezen van je zorgverlener in de geestelijke gezondheidszorg
12 juni 2019 Vera Franssen
Als hulpverlener in de geestelijke gezondheidszorg weet ik als geen ander dat de klik tussen patiënt en hulpverlener niet altijd iets vanzelfsprekends is. Het opbouwen van een vertrouwensband is van cruciaal belang voor het verlenen van goede zorg.
Dokters zijn leerzame patiënten
24 januari 2019 Noks Nauta
In Medisch Contact stond recent een verslag van een Amerikaans onderzoek naar wat er gebeurt als een arts in de rol van patiënt zelf een andere arts raadpleegt. De eerst gelijke rollen worden ongelijk. Omdat artsen zich dan anders kunnen gaan gedragen, lopen de artsen, als ze patiënt zijn, het risico op onderbehandeling of juist overbehandeling.
Ik vond de arts die óók kijkt naar wat mentaal goed is voor mij
8 januari 2019 Christel Verbogt
Als kind was ik klunzig en had ik vaak blessures. Kinderen zijn flexibel, werd er gezegd. Later werd dit de diagnose ‘hypermobiliteit’. De maagverlamming speelde op toen ik veertien was. Artsen dachten aan anorexia. Maar ik had ook pijn. Artsen namen mijn aandoeningen lang niet serieus.
U mag het gesprek met uw zorgverlener opnemen, wist u dat?
13 december 2018 Redactie ZorgkaartNederland
Eind 2017 is er een wet aangenomen waarin staat dat u als patiënt altijd een geluidsopname mag maken van het gesprek met uw zorgverlener in de spreekkamer. U kunt het gesprek dan thuis nog eens rustig naluisteren en indien gewenst delen met uw naaste(n). Dit kan fijn zijn als u het bijvoorbeeld lastig vindt om informatie te onthouden of te begrijpen, of wanneer u op basis van de informatie een keuze moet maken voor een behandeling.
Een wereld eigen maken die je niet kent
24 juli 2018 Expertise in kaart
Ik voel mijn ademhaling versnellen en mijn hart bonkt luid in mijn borstkas als ik op mijn mobiel kijk. Een gemiste oproep. Het lijkt op het nummer van de makelaar. Zal het eindelijk…? Een beetje verdwaasd onderbreek ik mijn collega midden in haar zin: ‘Ik heb een gemiste oproep en moet even terugbellen.’
Eerst snappen, dan pas schrappen
18 mei 2018 Peter van Linschoten
Klagen in de zorg hoort erbij. Het is ons collectieve mopperonderwerp. Dat is niet zo verwonderlijk, want zorg is belangrijk voor de patiënt en werken in de zorg is een roeping voor een zorgverlener. Iedereen is dus persoonlijk betrokken. Klagen is een uiting van onze betrokkenheid bij de zorg.
Loopt u ‘eigenlijk’ mee?
8 mei 2018 Redactie ZorgkaartNederland
“Zo gaat ie goed! Zog gaat ie béter! Alweer een kilométer, van m’n schoen afgesleten!” Dit liedje zongen wij vroeger tijdens de Avondvierdaagse. Net als Potje met vet en Van je hela, hola en Daar boven op de berg, daar woont een Chinees! Mooie herinneringen die in deze tijd van het jaar weer opvlammen. Overal lange slierten schoolkinderen, die de benen uit hun lijf lopen en de longen uit hun lijf zingen.
Alle baby’s dezelfde gebruiksaanwijzing
3 mei 2018 Mary Steen
Als je kinderen krijgt, heb je ideeën over wat een baby nodig heeft, hoe hij zich gedraagt, wat hij wel en niet kan. Die ideeën worden gevormd door wat je je hele leven om je heen ziet.