Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs over Klachten over de zorg

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

6 artikelen

Blog Adembenemende ervaringen in de zorg

Adembenemende ervaringen in de zorg

2 januari 2019 Redactie ZorgkaartNederland

‘Deel nu uw ervaring met de zorg’, staat er bovenaan deze website geschreven. Aan het begin van dit jaar 2019 staan er 658.305 ervaringen online. Dat grote aantal ervaringen biedt een schat aan informatie voor mensen die op zoek zijn naar een zorgverlener of instelling die het beste bij hun zorgvraag past.

Blog Hoe heurt het eigenlijk?

Hoe heurt het eigenlijk?

4 juni 2018 Bart Timmers

Een klacht. Bij de waarnemer van mijn collega. Alleen de vraag al “waar kan ik hier een klacht indienen?” die me via de assistente ter ore is gekomen, dóet iets met me. Ik haal me de verzachtende mantra’s van de klachtengoeroes weer voor de geest: “een klacht is een gratis advies”. Hoewel ik de neiging heb er meteen “ja maar…” achter te denken, realiseer ik me meteen dat het beter is gewoon eens even eerst te kijken wat er nu eigenlijk aan de hand is. Gewoon, neutraal, objectief, wat is er nu precies gebeurd?

Blog Herstel na operatie: wat is nog normaal?

Herstel na operatie: wat is nog normaal?

20 juli 2016 Noks Nauta

Zeven maanden geleden werden een kennis van mij en ik op dezelfde dag geopereerd aan verschillende aandoeningen en in verschillende ziekenhuizen. Beiden waren we goed voorgelicht over wat ons te wachten zou staan, dachten we. Nacontrole vond plaats, in principe een of meer keer en in elk geval zo’n zes weken na de operatie en dat was het dan. Daaruit leidden wij af dat je dan min of meer hersteld zou zijn.

Blog We moeten van die hooghartige bestuurdersmentaliteit af

We moeten van die hooghartige bestuurdersmentaliteit af

5 juli 2016 Johan Carbo

Sprak onlangs een meisje dat stage liep in een verpleeghuis. ‘Weet u’, sprak het meisje onthutst , en ik vat haar woorden even kort samen – ‘Weet u, ik wilde etensresten in de pedaalemmer gooien en zag daarin tot mijn schrik medicijnen liggen. Ik liep er meteen mee naar één van de vaste verzorgers. Ze waren vergeten een bewoonster op tijd haar pilletjes te geven. Dus daarom maar de afvalbak. Alsof dit de gewoonste zaak van de wereld was. Of dit dan niet moest worden gemeld bij de overdracht? Nee hoor, dat hoefde allemaal niet. Geen haan die hier naar kraaide. Ik was met stomheid geslagen. Of ik maar zo vriendelijk wilde zijn over die pedaalemmer mijn mond te houden tijdens het verdere verloop van mijn stage. Wat doe je dan? Maar ik voel me wel medeplichtig’.

Blog Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

12 april 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Het is belangrijk dat zorgverleners uw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Patiëntenfederatie NPCF actief meedenkt over een eisenprogramma voor geschilleninstanties.

Blog Een medisch incident doet pijn

Een medisch incident doet pijn

5 juni 2014 Ciska Rippen

Zorg wordt verleend door mensen. Mensen maken fouten, dat is een gegeven. Wederzijds begrip is de eerste stap op weg naar herstel na een fout.