Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs over Kwaliteit van de zorg

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

54 artikelen

Blog Ik heb extra tijd

Ik heb extra tijd

7 mei 2019 Klarinda de Rijke

Bijna anderhalf jaar geleden lag ik op de Intensive Care in Ede. De allergie voor mijn kat veroorzaakte een gigantische astma-aanval. Ik ging een week onder zeil en aan de beademing, zodat mijn longen konden herstellen. Hoe is het nu? Heb ik last van het Post Intensive Care Syndroom?

Blog Ervaringsdeskundigheid: dilemma’s in de samenwerking

Ervaringsdeskundigheid: dilemma’s in de samenwerking

11 april 2019 Noks Nauta

Steeds vaker worden ervaringsdeskundigen op allerlei plaatsen in de zorg ingezet. Een prachtige ontwikkeling. Ik zou niet anders meer willen. Toch zie ik ook enkele dilemma’s. In dit blog verken ik verschillende kanten van het fenomeen.

Blog Rob: ‘Gezondheidsapps maken mijn leven makkelijker’

Rob: ‘Gezondheidsapps maken mijn leven makkelijker’

6 maart 2019 Redactie ZorgkaartNederland

Rob Arens gebruikt vijf verschillende gezondheidsapps waarmee hij zijn bloeddruk in de gaten houdt, die hem herinneren wanneer hij welke medicijnen in moet nemen en hoeveel vitaminen en mineralen hij nog moet gebruiken. Waarom? “De apps geven inzicht in mijn gezondheid”, vertelt Rob.

Blog E-healthweek 2019? Zorgverbeteringsweek 2019!

E-healthweek 2019? Zorgverbeteringsweek 2019!

21 januari 2019 Bart Timmers

Maar liefst 252 evenementen staan er gepland voor de eHealthweek 2019! Dit wordt de 3e eHealthweek, een campagne voor het vergroten van kennis en vaardigheden op het gebied van digitale ondersteuning in de zorg. Hoewel ik mezelf op de eerste plaats toch vooral een enthousiaste huisarts voel, kan ik niet ontkennen dat de bijnaam “eHealth-adept” daar ook bij hoort. Ik ben dus blij met dit initiatief.

Blog Zelfredzaamheid

Zelfredzaamheid

11 januari 2019 Laura Hulsbosch

“Hoe durven ze!” briest mw. van G. “Ik vraag het toch niet voor niets!? Ze laten me gewoon zitten!”. Ik zie dat ze oprecht boos en geëmotioneerd is en neem plaats op haar knalrode bank. “Wat is er precies aan de hand?” vraag ik haar.

Blog U mag het gesprek met uw zorgverlener opnemen, wist u dat?

U mag het gesprek met uw zorgverlener opnemen, wist u dat?

13 december 2018 Redactie ZorgkaartNederland

Eind 2017 is er een wet aangenomen waarin staat dat u als patiënt altijd een geluidsopname mag maken van het gesprek met uw zorgverlener in de spreekkamer. U kunt het gesprek dan thuis nog eens rustig naluisteren en indien gewenst delen met uw naaste(n). Dit kan fijn zijn als u het bijvoorbeeld lastig vindt om informatie te onthouden of te begrijpen, of wanneer u op basis van de informatie een keuze moet maken voor een behandeling.

Blog Het ziekenhuis is ziek

Het ziekenhuis is ziek

15 november 2018 Niek van den Adel

“Niek, ik neem gewoon nooit meer pauze.” 200 ogen staren mij aan. De opmerking die uit de zaal komt, zorgt voor knikkende kopjes onder de overige deelnemers. Dan kom ik aan met mijn gastvrije zorgverhaal, zegt een stemmetje in mijn hoofd. Als het nu bij die enkele opmerking was gebleven dan had het nog toeval kunnen zijn, maar overal in de zorg hoor ik dezelfde stem. “Hoe is het? Druk, druk druk….”

Blog Stil… in de huisartsenpraktijk

Stil… in de huisartsenpraktijk

26 oktober 2018 Bart Timmers

Op zondag 28 oktober is het de Dag van de Stilte. Toen ik dat voorbij zag komen, dacht ik stiekem nog even: Stilte? Wat is dat? Nee, zo erg is het niet met me hoor. De vraag is ingegeven door de vrij stressvolle tijd die onze praktijk het afgelopen half jaar meemaakte, waarin we veel hectische periodes hebben gehad. Wat je dan merkt, is hoe belangrijk stilte is. En dat kun je op meerdere manieren interpreteren.

Blog Praktijkaccreditatie. De koning te rijk of frustratie?

Praktijkaccreditatie. De koning te rijk of frustratie?

14 augustus 2018 Bart Timmers

Goed nieuws: 70% van de huisartsenpraktijk heeft het keurmerk van de NHG praktijkaccreditatie. Maar wat houdt het precies in?

Blog Komt de cliënt in de ouderenzorg waardig en trots de dag door?

Komt de cliënt in de ouderenzorg waardig en trots de dag door?

8 augustus 2018 Frans de Kok

Gedurende 8 maanden heb ik binnen een organisatie in de ouderen- en verpleeghuiszorg leiding gegeven aan een project om de dagbesteding nieuwe vormen, inhoud en vooral een nieuw elan te geven. Ik laat u graag in kennismaken met mijn herziene kijk op zorg en welzijn en de bevindingen tijdens deze opdracht.