Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Artsenkeuze

    Hoe zorg je dat je als patiënt centraal staat? Voor mij begint dat met mijzelf centraal te zetten in situaties waarin dat mogelijk is. Bijvoorbeeld in de beslissing naar welke arts ik ga. Ik vind keuze belangrijk. Daarom is volledige vrije artsenkeuze voor mij de doorslaggevende factor in onze beslissing voor een zorgverzekeraar. Dat is dus keuze één. Keuze twee is: door welke arts laat ik mij behandelen? Leg ik de nadruk op kunde of op vriendelijkheid? Speelt locatie een rol? Hierin heeft iedereen een andere afweging. Niet elke situatie biedt een keuze, maar als die er wel is, benut ik hem.
  • Wat is uw ervaring met geboortezorg?

    Wij zijn op zoek naar zwangere vrouwen en moeders die maximaal 3 jaar geleden bevallen zijn van hun kindje. Wij zijn benieuwd naar uw ervaringen met de geboortezorg!
  • Mijn zorgverleners en ZorgkaartNederland

    Ik ben al jaren een fan van ZorgkaartNederland. Ik vond het al meteen bij aanvang een uitermate goed initiatief. Voordat ik deze blogs ging schrijven, droeg ik ook al bij door het schrijven van waarderingen van mijn zorgverleners. Ik dacht daar altijd goed over na. Nooit zette ik iets zomaar op de site. Ik streefde ernaar datgene op te schrijven wat ik ook persoonlijk had besproken. De laatste week heb ik mij verbaasd over hoe verschillend mijn eigen zorgverleners denken over ZorgkaartNederland. Hierbij enkele voorbeelden.
  • Wat is uw ervaring met de zorg?

    Uw ervaring met zorg is belangrijk; om te leren van elkaar en de zorg te verbeteren. Als grootste ervaringssite in de zorg zijn we ons hiervan zeer bewust. We zijn daarom benieuwd naar úw verhaal. Wat was voor u reden om een waardering te plaatsen over uw huisarts, ziekenhuis of behandeling? Wat ging goed of wat kon juist beter? Deel ook uw ervaring. In dit blog leest u alvast een aantal ervaringen van medewerkers van Patiëntenfederatie NPCF.
  • Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

    Het is belangrijk dat zorgverleners uw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Patiëntenfederatie NPCF actief meedenkt over een eisenprogramma voor geschilleninstanties.
  • Het ziekenhuis, tóch wél een beetje fijn

    Wie heeft er nooit dolend door een ziekenhuis gelopen? Of bij een verkeerde receptiebalie gestaan? Eigenlijk best gek. Een ziekenhuis moet toch júist totaal (in)gericht zijn op haar doelgroep: patiënten?
  • Falende Nederlandse gezondheidszorg

    Er wordt vaak geklaagd over de zorg in Nederland. Over de bezuinigingen, het steeds hoger wordende eigen risico van de zorgverzekering, minder handen aan het bed en ga zo maar door. Dat er geklaagd wordt, vind ik terecht. In de tien jaar dat ik in de psychiatrie gewerkt heb, is de zorg erg veranderd. En helaas niet ten goede. De kwaliteit gaat achteruit, maar het is nog steeds heel veel beter geregeld dan in een hoop andere landen.
  • Help fouten voorkomen – Tips van een hemofiliepatiënt

    Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. De verantwoordelijkheid om fouten te voorkomen ligt in de eerste plaats bij de professionals, zoals artsen en verpleegkundigen. Maar patiënten kunnen ook een rol spelen om fouten te voorkomen.
  • Help fouten voorkomen - Tips van de...ms-patiënt

    Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. De verantwoordelijkheid om fouten te voorkomen ligt in de eerste plaats bij de professionals, zoals artsen en verpleegkundigen. Maar patiënten kunnen ook een rol spelen om fouten te voorkomen.
  • Help fouten voorkomen - Tips van de...gynaecoloog

    Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen.