Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs over (Medisch) Specialist

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

13 artikelen

Blog Ervaringsdeskundigheid: dilemma’s in de samenwerking

Ervaringsdeskundigheid: dilemma’s in de samenwerking

11 april 2019 Noks Nauta

Steeds vaker worden ervaringsdeskundigen op allerlei plaatsen in de zorg ingezet. Een prachtige ontwikkeling. Ik zou niet anders meer willen. Toch zie ik ook enkele dilemma’s. In dit blog verken ik verschillende kanten van het fenomeen.

Blog Rob: ‘Gezondheidsapps maken mijn leven makkelijker’

Rob: ‘Gezondheidsapps maken mijn leven makkelijker’

6 maart 2019 Redactie ZorgkaartNederland

Rob Arens gebruikt vijf verschillende gezondheidsapps waarmee hij zijn bloeddruk in de gaten houdt, die hem herinneren wanneer hij welke medicijnen in moet nemen en hoeveel vitaminen en mineralen hij nog moet gebruiken. Waarom? “De apps geven inzicht in mijn gezondheid”, vertelt Rob.

Blog Dag van het Gehoor – 3 maart

Dag van het Gehoor – 3 maart

1 maart 2019 Marianne van de Water

Hij ploft naast me op de stoel, nadat hij vroeg of deze nog vrij was. Verbaasd kijk ik op. In een vliegtuig heb je immers toch een aangewezen plek? Hij verontschuldigt zich door te zeggen dat hij iets te laat was, hij zat nog lekker met een wijntje te wachten. ‘Ok’, denk ik.

Blog Greet wil een persoonlijke gezondheidsomgeving voor iedereen

Greet wil een persoonlijke gezondheidsomgeving voor iedereen

29 januari 2019 Redactie Digitale Zorggids

Zo’n vijftien jaar geleden was er nog geen sprake van een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO), maar had Greet Veltman daar al wel behoefte aan. Dus maakte ze haar eigen dossier. Eerst op papier en nu in een digitaal notitieblok. Ze noemt dit haar gezondheidspas.

Blog Zie jij het ook?

Zie jij het ook?

29 november 2018 Expertise in kaart

On top of the world. Dat is hoe ik mij voel. Het uitzicht is onbeschrijfelijk mooi: een uitgestrekt landschap met bossen en meren en in de verte aan alle kanten omringd door bergketens.

Blog Stilte als medicijn

Stilte als medicijn

28 oktober 2018 Ben Tekstschrijver

‘Mens hou op…! Hou op met dat gekakel! Snap dan toch dat ik even helemaal geen zin in heb in jouw pijntje hier en pijntje daar, in jouw geklaag. Vandaag komt de dokter op zaal, dan krijg ik de uitslag van mijn onderzoek. Mijn leven hangt hiervan af, begrijp je.' Ik wil rust, tijd voor mezelf. Stilte.

Blog Opnemen van het gesprek met uw arts? Goed idee!

Opnemen van het gesprek met uw arts? Goed idee!

31 januari 2018 Redactie ZorgkaartNederland

Kent u dat gevoel, dat u na het consult bij uw arts niet meer precies weet wat is besproken? Of dat uw partner andere dingen heeft gehoord dan u zelf? Dat is niet gek. Uit onderzoek blijkt namelijk dat patiënten gemiddeld 30% onthouden van wat de arts vertelt.

Blog Je bent meer dan je medische aandoening

Je bent meer dan je medische aandoening

31 mei 2017 Expertise in kaart

Tuut, tuut, tuut, tuut, tuut… Ruw wordt je uit je fijne dromen gerukt en met een diepe zucht geef je een harde mep op je wekker. Nog even denk je aan die gelukzalige droom van een hangmat tussen palmbomen op een hagelwit strand, om vervolgens snel onder de douche te springen en dat nieuwe blauwe jurkje met bijkleurende blauwe pumps aan te trekken. Snel werk je een kom havermout naar binnen en vlieg je de deur uit om naar je werk te gaan. Na een drukke dag op je werk, plof je thuis op de bank neer met een glas wijn in handen om even bij te komen.

Blog Herhaalbare informatie, graag!

Herhaalbare informatie, graag!

5 april 2017 Markus Oei

Ik ben dokter, maar vandaag bekijk ik de zorg eens door de ogen van de patiënt. Ik ga met mijn vader naar de oncoloog om te bespreken wat de verschillende mogelijkheden zijn voor de behandeling van zijn kanker. Ik heb me voorbereid, en heb mijn bejaarde ouders gevraagd om hun vragen op te schrijven. Ik heb een papieren consulthulp en een pen mee. Ik overweeg het gesprek op te nemen, maar uit ervaring weet ik dat ik de opname nooit meer beluister.

Blog Artsenkeuze

Artsenkeuze

21 februari 2017 Ciska Rippen

Hoe zorg je dat je als patiënt centraal staat? Voor mij begint dat met mijzelf centraal te zetten in situaties waarin dat mogelijk is. Bijvoorbeeld in de beslissing naar welke arts ik ga. Ik vind keuze belangrijk. Daarom is volledige vrije artsenkeuze voor mij de doorslaggevende factor in onze beslissing voor een zorgverzekeraar. Dat is dus keuze één. Keuze twee is: door welke arts laat ik mij behandelen? Leg ik de nadruk op kunde of op vriendelijkheid? Speelt locatie een rol? Hierin heeft iedereen een andere afweging. Niet elke situatie biedt een keuze, maar als die er wel is, benut ik hem.