Blogs over Persoonlijk gezondheidsdossier
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
4 artikelen
De tandarts weet meer over mijn gezondheid dan ik
1 mei 2017 Milou Oomens
Ineens was mijn kies gevoelig voor kou en warmte. Heel vervelend tijdens frisse dagen, als je door je mond inademt en de koude lucht telkens een pijnprikkel geeft. Dus heb ik maar snel een afspraak bij mijn nieuwe tandarts gemaakt. Tijdens mijn bezoek kreeg ik al snel de vraag: heb je dit vaker gehad?
Toegang tot digitale zorg: wel een recht, geen plicht
10 april 2017 Carine Besselink- Berendsen
Sinds mijn geboorte in 1979 ben ik onder behandeling van het ziekenhuis, diverse specialisten stonden aan mijn bed. Eerst voor epilepsie, maar door slechte ogen en een verwijsbriefje naar een Academisch ziekenhuis kwam zes jaar later de werkelijke diagnose: nierziekte. Het was mijn vaders tweede natuur om alles te noteren, van doktersuitslagen tot ieder griepje en zalfje wat werd voorgeschreven. Immers werkte mijn vader als medisch secretaris bij het toen nog genoemde GAK (tegenwoordig het UWV). Dat leidde ertoe dat ik nu nog dozen vol heb staan met alle administratie. Een heerlijke maaltijd voor papiervreters.
Maak ook kennis met digitale zorg tijdens de eHealthweek
18 januari 2017 Redactie ZorgkaartNederland
Patiëntenfederatie Nederland/ZorgkaartNederland wil patiënten tijdens de eHealthweek graag kennis laten maken met de voordelen van digitale zorg. Daarom zijn we tijdens de eHealthweek aanwezig op een aantal evenementen.
Facebook: een inspiratiebron voor iedere zorgorganisatie
9 juni 2016 Gastblogger ZorgkaartNederland
Bij de verzorging en behandeling van cliënten spelen zorgorganisaties nog onvoldoende in op de informatiebehoefte die familieleden en mantelzorgers hebben. Iedereen wil immers weten hoe het met zijn of haar moeder, vader, echtgenoot, zoon of dochter gaat. Aan die behoefte kun je eenvoudig voldoen door het elektronisch cliëntdossier (ECD) ook als digitaal communicatiemiddel tussen zorgorganisatie en familie in te zetten. Regelmatige statusupdates over de gezondheid van (o)pa, (o)ma, zoon of dochter vergroten de betrokkenheid van de familie bij het zorgtraject. En daarvan profiteert ook de zorgverlener.