Blog

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

  • Wat vinden bewoners en mantelzorgers belangrijk?

    ZorgkaartNederland heeft nieuwe vragen gepubliceerd voor de ervaringen in de verpleeghuiszorginstellingen. Met de nieuwe vragen willen we nog beter laten zien hoe bewoners en hun mantelzorgers de Nederlandse verpleeghuiszorg ervaren. Eerder kregen thuiszorg en de zorgverzekeraars al eigen vragen.
  • Oud en nieuw – deel 2

    “Goedemorgen! Carlijn en Wouter, hebben jullie nog trek in een oliebol? Deze waren over, dus kom nog even bij ons staan.”
  • Oud en nieuw – deel 1

    “Mevrouw Jansen, mevrouw De Vries, meneer De Groot, heeft u nog champagne en een oliebol? We gaan aftellen naar het nieuwe jaar, komt u ook gezellig bij ons staan?”
  • ‘Geen eenzame Kerst voor bewoners verpleeghuizen’

    De kerstvakantie is bij uitstek de gelegenheid om een kennis of familielid in een verpleeghuis met een bezoekje te vereren. Maar gebeurt dat ook? Een bescheiden onderzoek van ZorgkaartNederland geeft in ieder geval hoop.
  • Gaat u ook iets doen met uw bekende in het verpleeghuis?

    De feestdagen staan weer voor de deur! Een mooie gelegenheid om een bezoekje te brengen aan uw familielid of kennis in een verpleeghuis.
  • Luiers

    ‘Een luier in het verpleeghuis - soms moet ‘t’. Dat was de kop in de krant. De ophef ontstond nadat familie klaagde over een ‘plascontract’: een vrouw zou volgens het zorgplan maar drie keer per dag naar het toilet mogen. Het verweer van het verpleeghuis was dat sommige bejaarden ‘iedere tien minuten’ naar het toilet wilden. Oliedom natuurlijk, want tussen ‘iedere tien minuten’ en ‘drie keer per dag’ zit een wereld van verschil voor het ideale compromis. De woordvoerder van het huis kwam er mooi weg mee. Dus ook nog eens oerzwakke journalistiek.
  • De achttiende bewoner op een gesloten afdeling

    Twee dagen was ik, gezeten in een rolstoel, de achttiende bewoner op een gesloten afdeling van een verpleeghuis. Het was een ontroerende en leerzame ervaring.
  • Een goed gesprek tussen twee bewoners

    “Goedemiddag mevrouw, weet u iets lekkers om te eten voor vanavond?” “Nee, mijn kinderen zijn nog niet langs geweest vandaag, zij zitten nog op school op dit moment.” “Ik moet nog boodschappen doen, maar ik heb echt geen idee. Bruine bonen, spruiten of bloemkool?” “Ze zijn om half vier uit, dus ik red het nog wel om de stad in te gaan. Ik heb nog een nieuwe jurk nodig voor de bruiloft van mijn nichtje.”
  • Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016: wie zijn de genomineerde verpleeghuizen?

    De laatste tijd zijn verpleeg- en verzorgingshuizen vooral negatief in het nieuws. Daardoor vergeten we bijna dat er ook een heleboel bewoners een goede ervaring met hun verpleeg- of verzorgingshuis hebben. Op 13 december reiken wij daarom de Patiëntvriendelijkheidsprijs 2016 uit tijdens het ZorgkaartNederland Gala.
  • Genomineerden ZorgkaartNederland Patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016 bekend

    Vijf ziekenhuizen zijn genomineerd voor de titel ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’ en vijf klinieken voor de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Kliniek’. Op dinsdag 13 december aanstaande wordt bekendgemaakt wie de opvolgers zijn van het Deventer Ziekenhuis en de Sint Maartenskliniek, de winnaars van vorig jaar.