10 tips voor het verzamelen van waarderingen

Hieronder geven we u een aantal tips voor het verzamelen van waarderingen. Deze lijst hebben we samengesteld op basis van de ervaringen van andere organisaties die u op ZorgkaartNederland kunt vinden.

1. E-mail. Stuur (ex-)patiënten/cliënten een e-mail (voorbeeldtekst) met het verzoek om een waardering te plaatsen over hun ervaring met de door u verleende zorg. Veel zorgorganisaties doen dit ongeveer één keer per kwartaal met groot succes. Alle bezoekers aan de polikliniek in de afgelopen periode krijgen een oproep via e-mail met een directe link naar de eigen pagina op ZorgkaartNederland. Let wel op dat u toestemming vraagt aan de (ex-)patiënten/cliënten voordat u hen mailt. De ervaring leert dat ongeveer één op de vier mensen die via zo'n uitnodiging op de site komen ook een ervaring deelt.
  2. Promotiemateriaal. Geef uw patiënten/cliënten wat mee naar huis! Gebruik hiervoor het beschikbare ZorgkaartNederland promotiemateriaal, zoals posters en flyers. Of ontwerp zelf wervingsmateriaal zoals visitekaartjes of afsprakenkaartjes met uw eigen logo. Leg deze op balies of laat deze actief meegeven door de specialisten of assistenten. Het actief uitvragen van waarderingen leidt tot een beter en representatiever beeld van de tevredenheid. Zo'n 15 tot 20% van de bezoekers die via deze weg op de site komen, laten zelf ook een waardering achter. Wij geven u graag advies en voorbeelden en leveren graag de benodigde materialen aan.
  3. Vragenlijst combineren. Sluit uw bestaande vragenlijsten of klanttevredenheidsonderzoek af met de vraag aan uw patiënten/cliënten om ook een waardering op ZorgkaartNederland te plaatsen. Of vervang bestaande vragenlijsten door ZorgkaartNederland. Ook van deze manier van verzamelen is het conversiepercentage hoog.
  4. ZorgkaartNederland interviewteam. Ons interviewteam kan op locatie worden ingezet om actief en onafhankelijk waarderingen op te halen bij uw patiënten/cliënten. Door het inzetten van het team bent u in staat om in één dag ca. 30 relevante waarderingen te verzamelen. (NB. dit aantal is afhankelijk van diverse factoren en kan dus lager of hoger uitvallen). Informeer naar de mogelijkheden via adviseurs@zorgkaartnederland.nl
  5. Verwijzing naar uw organisatie. Verwijs vanaf uw eigen website, weblog of Facebook-pagina actief naar ZorgkaartNederland. Maak daarvoor gebruik van de widgets en buttons die u zelf kunt samenstellen.
    Voorbeelden:
  6. Social media.  Zet social media actief in. Zowel via het algemene account van de organisatie als via de accounts van individuele specialisten en medewerkers. Veel van uw patiënten/cliënten melden nu al via Twitter of Facebook hoe zij hun bezoek hebben ervaren. Geef juist hen de tip om de ervaring ook op ZorgkaartNederland te plaatsen.
  7. Free publicity. Zorg voor free publicity. Een samenwerking met ZorgkaartNederland en Patiëntenfederatie Nederland heeft nieuwswaarde. Leg contact met jullie connecties bij regionale media of lever een artikel aan en laat via regionale media (toekomstige) patiënten/cliënten weten dat jullie openstaan voor feedback. Aanvullingen en reacties van Patiëntenfederatie Nederland op de samenwerking zijn uiteraard bespreekbaar.
  8. Uw huidige communicatie. Maak gebruik van alle bestaande communicatiekanalen en -middelen binnen uw organisatie. Zoals op uw wachtkamerschermen en intranet. Wij leveren graag een logo in het juiste formaat aan.
  9. ZorgkaartNederland belteam. ZorgkaartNederland heeft behalve interviewteams ook belteams. Vanuit ons callcenter kunnen wij ervaringen ophalen bij patiënten/cliënten en hun mantelzorgers en deze als waardering op ZorgkaartNederland plaatsen. Informeer naar de mogelijkheden via adviseurs@zorgkaartnederland.nl.
  10. Motiveer uw medewerkers. Houd uw medewerkers goed op de hoogte van alle activiteiten en resultaten rondom het verzamelen van waarderingen. Ook van complimenten kunt u leren.

Nieuwsbrief voor zorgprofessionals

Speciaal voor zorgprofessionals maakt ZorgkaartNederland maandelijks een nieuwsbrief. In deze nieuwsbrief bieden wij u nieuws en ontwikkelingen over ZorgkaartNederland en tips over het verzamelen van waarderingen. Aanmelden nieuwsbrief.

Voorbeeld van tekst voor e-mail

Geachte mevrouw, mijnheer,

U heeft het afgelopen halfjaar onze praktijk bezocht. Graag willen we weten hoe u dit bezoek heeft ervaren. We nodigen u daarom uit om op ZorgkaartNederland uw mening over ons te geven. Zo kunnen we de zorg en service aan onze patiënten en bezoekers steeds verbeteren. U helpt met uw ervaring anderen om een keuze te maken voor een arts en/of praktijk.

ZorgkaartNederland is een onafhankelijke website, opgericht door Patiëntenfederatie Nederland. Op deze website kunt u een beoordeling geven aan een zorgverlener en zorgorganisaties.

Het achterlaten van uw reactie op ZorgkaartNederland gebeurt anoniem en kost u slechts een paar minuten.

Alvast hartelijk bedankt voor uw medewerking!