Vanaf 7 mei 2018: Aangepaste vragen ziekenhuizen/klinieken en proef met geverifieerde waarderingen

Begin mei 2018 zijn er een paar belangrijke ontwikkelingen op ZorgkaartNederland. Bij ziekenhuizen en klinieken gaan we werken met een nieuwe set vragen. Ook gaan we een proef doen met geverifieerde waarderingen.

Nieuwe vragen voor ziekenhuizen en klinieken

Op 7 mei veranderen op ZorgkaartNederland de vragen die gesteld worden bij het schrijven van een waardering voor alle ziekenhuizen, klinieken en zorgverleners die hier werkzaam zijn. De nieuwe vragen die gesteld gaan worden zijn:

  • Luisteren: Luisterde de zorgverlener(s) goed naar u?
  • Uitleg: Was de uitleg van de zorgverlener(s) begrijpelijk?
  • Deskundigheid: Had u vertrouwen in de deskundigheid van de zorgverlener(s)?
  • Voor- en nadelen: Zijn de voor- en nadelen van de behandeling of operatie aan u verteld?
  • Samen beslissen: Bepaalde u samen met de zorgverlener(s) welke zorg of behandeling u krijgt?
  • Samenwerking: Was er een goede samenwerking tussen de zorgverleners in het ziekenhuis of kliniek?
  • Effect behandeling: Hoe beoordeelt u het (voorlopige) effect van uw behandeling?

 

Ook wordt de aanbevelingsvraag aangepast naar de volgende vraag:
Zou u de zorginstelling aanbevelen bij andere mensen met dezelfde aandoening of gezondheidsklachten?

Tegelijkertijd wordt ook de gebruiksvriendelijkheid van het formulier aangepast.

Screenshot

Wat betekent dit voor pakkethouders?
De aanpassing van vragen, brengen verschillende wijzigingen met zich mee. Zo zult u zien dat de rapportages in de beheeromgeving veranderen. De huidige vragen die na 7 mei niet meer worden gevraagd, kunt u na 7 mei niet meer vergelijken met de vragen van de periode na 7 mei. En andersom, de nieuwe vragen kunt u niet vergelijken met de periode van voor 7 mei. Ook de Excel gegevens van de ervaringen die u kunt downloaden zullen er anders uitzien, omdat er extra kolommen aan worden toegevoegd. Maakt u gebruik van de API-mogelijkheid? Houdt er dan ook rekening mee dat deze ook verandert. U krijgt hierover nog apart bericht. Er worden geen waarderingen verwijderd en ook uw waarderingscijfer blijft gewoon staan.

Hoe zijn de nieuwe vragen tot stand gekomen?
De nieuwe vragen zijn gebaseerd op onderzoek naar wat mensen belangrijk vinden om te weten van hun zorgaanbieder. Onderzoek wijst uit dat patiënten met de informatie die wordt verkregen uit deze nieuwe vragen op ZorgkaartNederland nog beter een zorgaanbieder kunnen kiezen. De meeste nieuwe vragen zijn bovendien ontleend aan het erkende CQi en/of PREM MSZ onderzoek.

Proef met geverifieerde waarderingen voor ziekenhuizen

In mei start ook een proef met geverifieerde waarderingen bij 3 ziekenhuizen en 1 kliniek. De patiënten van deze ziekenhuizen/kliniek krijgen een automatische e-mail met een uitnodiging naar het waarderingsformulier van ZorgkaartNederland. De waarderingen worden op ZorgkaartNederland getoond als ‘geverifieerd’.

We onderzoeken daarnaast ook of achtergrondinformatie nodig is om ZorgkaartNederland als centrale patiëntervaringsmeting te gebruiken. Daarmee kan de administratieve lastendruk voor ziekenhuizen worden verlicht. Patiënten hebben vervolgens één plek waar ze waarderingen achterlaten en terug kunnen vinden. De proef is een gezamenlijk initiatief van Patiëntenfederatie Nederland, Zorgverzekeraars Nederland (ZN) en enkele innovatieve zorgaanbieders.

Veelgestelde vragen over de aanpassing van vragen en de proef met geverifieerde patiënten?

De antwoorden op veel gestelde vragen hebben we hier verzameld: 
Bekijk hier de opgestelde Q&A’s

Partners van ZorgkaartNederland