Naar de navigatie Naar de inhoud

Informatie voor deelnemers

De regels en voorwaarden

Alle ziekenhuizen, klinieken, verpleeg-/ verzorgingshuizen en zorgverleners in Nederland die vermeld staan op ZorgkaartNederland.nl dingen mee naar de prijs. Om de winnaars te bepalen, analyseert onderzoeksbureau SAMR de waarderingen op ZorgkaartNederland. Per categorie gelden de volgende voorwaarden:


Ziekenhuizen

  • Het ziekenhuis heeft minimaal 100 waarderingen op ZorgkaartNederland.nl over de periode 15 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016.
  • De waarderingen gaan over minimaal 5 verschillende specialismen (afdelingen) binnen het ziekenhuis.
  • De waarderingen die individuele zorgverleners hebben gekregen, tellen mee in de totaalbeoordeling van de organisatie. Zorgverleners moeten uiteraard werkzaam zijn bij de organisatie.
  • De prijs is voor een totale organisatie. Bestaat een organisatie uit meerdere locaties, dan tellen dus ook de waarderingen over de locaties mee in de totaalbeoordeling van de organisatie.

 

 Klinieken

  • De kliniek heeft minimaal 30 waarderingen op ZorgkaartNederland.nl over de periode 15 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016.
  • De waarderingen die individuele zorgverleners hebben gekregen, tellen mee in de totaalbeoordeling van de organisatie. Zorgverleners moeten uiteraard werkzaam zijn bij de organisatie.
  • De prijs is voor een totale organisatie. Bestaat uit een organisatie uit meerdere locaties, dan tellen dus ook de waarderingen over de locaties mee in de totaalbeoordeling van de organisatie.

 
Verpleeg-/ verzorgingshuizen

  • Het verpleeg-/verzorgingshuis heeft 30 waarderingen over de periode van 15 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016.
  • De waarderingen die individuele zorgverleners hebben gekregen, tellen mee in de totaalbeoordeling van de organisatie. Zorgverleners moeten uiteraard werkzaam zijn bij de organisatie.
  • De prijs is voor een totale organisatie. Bestaat uit een organisatie uit meerdere locaties, dan tellen dus ook de waarderingen over de locaties mee in de totaalbeoordeling van de organisatie.


Zorgverleners

  • De zorgverlener heeft minimaal 9 waarderingen over de periode van 15 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016.
  • Als een zorgverlener bij meerdere organisaties werkzaam is, dan worden alle waarderingen van deze zorgverlener meegenomen in de totaalbeoordeling.

 
Wat kunt u doen om kans te maken op een patiëntvriendelijkheidsprijs?

Verzamel zoveel mogelijk waarderingen. Op basis van de waarderingen wordt de winnaar bepaald. Heeft u nog niet voldoende waarderingen, zoals vermeld in de voorwaarden. Maak dan gebruik van de tips en tricks om snel en eenvoudig meer waarderingen op te halen. Gebruik ook de algemene promotiematerialen die beschikbaar zijn. Naast de algemene materialen is er ook specifiek promotiemateriaal voor de patiëntvriendelijkheidsprijs. Zoals banners, logo's, advertorials, kant-en-klare nieuwsberichten voor plaatsing in uw magazine of nieuwsbrief etc.

Wat is er anders dan vorig jaar?

Vorig jaar rekenden we alleen de waarderingen mee om de winnaar te bepalen. Dit jaar zal er na deze stap nog een tweede stap komen die geldt voor de genomineerden in de verschillende categorieën. Alle waarderingen van een jaar (15 oktober 2015 tot en met 15 oktober 2016) nemen we mee. Hieruit volgt een lijst met genomineerden per categorie.

De genomineerden in de categorie ziekenhuizen, klinieken en verpleeg- en verzorgingshuizen krijgen na deze bekendmaking de opdracht een dossier aan te leveren. In het dossier verantwoorden zij waarom ze het meest patiëntvriendelijk zijn aan de hand van een aantal vragen over bijvoorbeeld: hoe zij de ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland inzetten om de kwaliteit te verbeteren, hoe zij dit proces borgen en hoe zij draagvlak creëren om medewerkers waarderingen te laten verzamelen. Deze dossiers worden beoordeeld door een vakjury o.l.v. Dianda Veldman (directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland).

Voor de categorie zorgverleners kiezen we voor een andere wijze om de winnaar te bepalen. Omdat zij niet direct invloed uitoefenen op het beleid van de zorginstellingen bepaalt de patiënt wie de meest patiëntvriendelijke zorgverlener is. Binnenkort vertellen we meer over hoe dat precies in zijn werk gaat.

 
Wanneer is de bekendmaking van de nominaties?

Eind oktober maken we de genomineerden per categorie bekend. De genomineerden ontvangen hierover persoonlijk bericht. Wij nodigen hen uiteraard van harte uit aanwezig te zijn bij de prijsuitreiking.

 
Berekening van de cijfers voor bekendmaking van de genomineerden

De berekening voor het bepalen van de winnaars is anders dan de rankinglijsten en cijfers die u ziet op ZorgkaartNederland. Om de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen, klinieken, verpleeg-/ verzorgingshuizen en zorgverleners te bepalen, nemen we onder andere de volgende factoren mee in de berekening:

  • Het gemiddelde cijfer van de waardering. Elke waardering op ZorgkaartNederland bestaat uit zes onderdelen: afspraken, accommodatie, medewerkers, luisteren, informatie, en behandeling. Het gemiddelde hiervan telt als één waardering. Waarbij ‘luisteren’ en ‘informatie’ zwaarder wegen. Deze twee onderdelen worden als meest relevant gezien om de patiëntvriendelijkheid te bepalen.
  • Het percentage aanbevelingen van een ziekenhuis, kliniek, verpleeg-/ verzorgingshuis of zorgverlener.