Naar de navigatie Naar de inhoud

Nominaties2016

De genomineerden van de ZorgkaartNederland Patiëntvriendelijkheidsprijzen zijn bekend.

Vijf ziekenhuizen zijn genomineerd voor de titel ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’ en vijf klinieken voor de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Kliniek’. Op dinsdag 13 december aanstaande wordt bekendgemaakt wie de opvolgers zijn van het Deventer Ziekenhuis en de Sint Maartenskliniek, de winnaars van vorig jaar.

Naast de categorie ziekenhuizen en klinieken maken we ook dit jaar het ‘Meest cliëntvriendelijke verpleeg-/verzorgingshuis’ bekend en de ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ (individuen). Bekijk hieronder per categorie alle genomineerden (in alfabetische volgorde). De genomineerde zorgverleners maken we op vrijdag 18 november bekend.

De vijf genomineerde ziekenhuizen zijn:

  1. Deventer Ziekenhuis (Deventer)
  2. Gelre Ziekenhuis (Zutphen)
  3. Ikazia Ziekenhuis (Rotterdam)
  4. Slingeland Ziekenhuis (Doetinchem)
  5. Streekziekenhuis Koningin Beatrix (Winterswijk)


De vijf genomineerde klinieken zijn:

  1. Gynaecologisch Centrum Dermout en Albicher (Alkmaar)
  2. Urologenkliniek (Vleuten)
  3. Visus Oogkliniek (Rotterdam)
  4. Vrouwenkliniek Zuidoost (Amsterdam)
  5. Zipper Clinics Enschede (Enschede)


De zes genomineerde verpleeg-/verzorgingshuizen zijn:

1.    Frankelandgroep (Schiedam) *
2.    Schutse Zorg Tholen (Sint-Anneland)
3.    Stichting WarmThuis (Oterleek)
4.    Woonzorg Flevoland (Lelystad)
5.    WVO Zorg (Vlissingen)
6.    Zorgspectrum Het Zand (Zwolle)


* Frankelandgroep is later toegevoegd als genomineerde, omdat begin november bleek dat dit verpleeghuis alsnog voldoet aan de basisvoorwaarden om kans te maken op de prijs.


Totstandkoming nominaties

Om de patiëntvriendelijkheid van ziekenhuizen, klinieken, verpleeg-/verzorgingshuizen en zorgverleners te beoordelen, zijn de waarderingen op ZorgkaartNederland gebruikt. Met de waarderingen meten we verschillende onderdelen van patiëntvriendelijkheid, zoals de informatievoorziening, de bejegening, de behandeling en de accommodatie. 

Alle ziekenhuizen in Nederland met meer dan 100 waarderingen, gemeten vanaf 15 oktober 2015, deden mee aan de verkiezing van ‘Meest patiëntvriendelijke ziekenhuis’. Hierbij tellen ook de waarderingen per specialist mee. Op basis hiervan is een top vijf met genomineerden samengesteld. Als een zorginstelling meerdere locaties heeft, dan worden al deze waarderingen bij elkaar opgeteld. De bovenstaande genomineerden hebben dus met de gehele organisatie een plek veroverd in de lijst met kanshebbers voor de prijs.

Voor klinieken en verpleeg-/verzorgingshuizen gelden iets andere criteria, namelijk een minimum van 30 waarderingen gemeten vanaf 15 oktober 2015. Voor verpleeg-/verzorgingshuizen die ook thuiszorg aanbieden, zijn de waarderingen van de thuiszorg niet meegenomen in de berekening. Het aantal waarderingen voor de zorgverlener is minimaal 9 vanaf 15 oktober 2015.

Deze eerste uitslag is vastgesteld in samenwerking met marktonderzoeksbureau SAMR.

Vervolgstap in de beoordeling van de winnaars

Dit jaar is er nog een extra stap in de beoordeling van de winnaars. De genomineerden dienen de komende weken te werken aan een dossier waarin zij verantwoorden waarom zij het meest patiëntvriendelijk zijn. In het dossier geven de genomineerden antwoord op een aantal vragen. Bijvoorbeeld over hoe zij de ervaringen van patiënten op ZorgkaartNederland inzetten om de kwaliteit te verbeteren, hoe zij dit proces borgen en hoe zij draagvlak creëren om medewerkers waarderingen te laten verzamelen. Deze dossiers worden beoordeeld door een vakjury o.l.v. Dianda Veldman (directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie Nederland).

Leden van de vakjury: 

  • Jos Dekker (voorzitter Dwarslaesievereniging) 
  • Tineke Markus (directeur Crohn en Colitis vereniging / CCUVN)
  • Josine Bensing (hoogleraar Gezondheidspsychologie)
  • Anja Prakken (chronisch patiënt en blogger ZorgkaartNederland)
  • Sybren Kalkman (mantelzorger en blogger ZorgkaartNederland)


Voor de categorie zorgverleners kiezen we voor een andere wijze om de winnaar te bepalen. Omdat zij niet direct invloed uitoefenen op het beleid van de zorginstellingen, bepaalt de patiënt wie de meest patiëntvriendelijke zorgverlener is. Zij hoeven geen dossier aan te leveren, maar van hen maken we portretjes in de vorm van een filmpje. Hierbij laten we een patiënt aan het woord die vertelt wat zijn of haar ervaring is met de desbetreffende zorgverlener. Deze filmpjes worden vervolgens verspreid via social media, zodat het publiek bepaalt wie de titel ‘Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener’ van Nederland krijgt. Naast social media zullen we ook ons Zorgpanel met ruim 22.000 leden laten stemmen. 

Prijsuitreiking Patiëntvriendelijkheidsprijzen

Wegens het 5-jarig jubileum van de prijsuitreiking, organiseren we dit jaar een ZorgkaartNederland Gala waar we de publieksprijzen uitreiken. Het ZorgkaartNederland Gala is op dinsdagavond 13 december en vindt plaats in Central Studios in Utrecht. Gerdi Verbeet, voorzitter van de Raad van Toezicht van Patiëntenfederatie Nederland, is de dagvoorzitter die avond. Naast de bekendmaking van de winnaars is er een inspirerend programma met o.a. spreker Jaap Bressers en een optreden van violiste en spreker Kim Spierenberg.

Meer informatie over het gala en de prijsuitreiking vindt u op: zorgkaartnederland.nl/prijs.

Nieuwe waarderingen tellen mee voor volgend jaar

Nog geen waardering geplaatst over uw ziekenhuis, kliniek, verpleeg-/verzorgingshuis of zorgverlener? Voor dit jaar zijn de stemmen geteld, maar als u nu een waardering plaatst op ZorgkaartNederland, dan telt deze mee voor de verkiezing van volgend jaar. Plaats daarom nu uw waardering en wie weet is uw ziekenhuis of specialist volgend jaar wel het meest patiëntvriendelijk! En natuurlijk kunt u waarderingen blijven plaatsten om andere mensen te helpen bij het vinden en kiezen van een zorgverlener. Samen de zorg beter maken, dat is waar we het voor doen!