Spelregels rond het ophalen van waarderingen

Door actief waarderingen op te halen voor ZorgkaartNederland heeft u of uw organisatie altijd een actueel inzicht in hoe cliënten de zorg ervaren.

We hebben een aantal spelregels opgesteld, die helpen de waarderingen betrouwbaar te houden:

• Een cliënt geeft zelf een waardering. Dit betekent: zonder tussenkomst van een medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad.

• Cliënten moeten een waardering alléén kunnen geven. Dus zonder aanwezigheid van een medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad.

• Alleen cliënten of naasten mogen een waardering geven (en niet een medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad).

• Alle cliënten in uw organisatie die een waardering kunnen geven moeten benaderd worden. U maakt dus geen selectie.

• Cliënten mogen halfjaarlijks een waardering per zorgverlener of zorginstelling geven.

• Zorgaanbieders snappen dat het belangrijk is dat de cliënt anoniem een waardering kan geven en zorgen er dus voor dat zij nooit de identiteit van de inzenders te weten kunnen komen.

• Gebruik van invulkaartjes die later digitaal worden verwerkt niet is toegestaan.

Richtlijnen Autoriteit Consument en Markt (ACM)
Gezien het toenemende belang van online reviews pleit de ACM wel voor meer transparantie bij alle partijen die betrokken zijn bij het verzamelen, publiceren en beheren van online reviews. Zij hebben daarom richtlijnen opgesteld bij het verzamelen van waarderingen. Hier staat bijvoorbeeld in, dat selectie niet is toegestaan.

Tips voor meer waarderingen
We verwijzen u graag ook naar onze toolkit. Hierin vindt u verschillende tips hoe u meer waarderingen kunt ophalen.

Naast deze tips kunt u gebruik maken van een interviewteam of belteam. Uw cliënten worden dan geïnterviewd door getrainde interviewers op locatie of per telefoon. Een meetbureau verzorgt dit voor u.

Ook is het mogelijk om de PREM-uitvraag voor de wijkverpleging of medisch-specialistische zorg via ZorgkaartNederland uit te voeren. Lees hier hoe u dit kunt aanpakken.

Mail ons
Mocht u twijfelen of uw werkwijze wel volgens de spelregels van ZorgkaartNederland verloopt, of mocht u andere vragen hebben, neem dan contact op met redactie@zorgkaartnederland.nl.

Wij helpen u graag!