Spelregels rond het ophalen van waarderingen

Op dit moment zijn zorgorganisaties enthousiast en actief bezig om waarderingen op te halen voor ZorgkaartNederland. Een organisatie of zorgverlener heeft zo een actueel inzicht in hoe zorggebruikers of bewoners de zorg ervaren. We hebben een aantal spelregels rond het ophalen van waarderingen opgesteld.

Daarom is het belangrijk dat:
- een zorggebruiker of bewoner zelf een waardering geeft. Dit betekent dus zonder tussenkomst van een medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad.

Verder geldt dat:
- alleen zorggebruikers, bewoners of naasten een waardering mogen geven (en geen medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad).
- alle zorggebruikers of bewoners binnen uw organisatie benaderd moeten worden die een waardering kunnen geven. U maakt dus geen selectie.
- zorggebruikers of bewoners halfjaarlijks een waardering per zorgverlener of zorginstelling mogen geven.
- zorggebruikers of bewoners een waardering alléén kunnen geven. Dus zonder aanwezigheid van een medewerker, vrijwilliger of lid van de cliëntenraad.
- gebruik van invulkaartjes die later digitaal worden verwerkt niet is toegestaan.

We verwijzen u graag ook naar onze toolkit. Hierin vindt u verschillende tips hoe u meer waarderingen kunt ophalen.

Naast deze tips kunt u gebruikmaken van ons interviewteam of belteam. Uw zorggebruikers of bewoners worden dan geïnterviewd door onze getrainde interviewers. Neem hiervoor contact op met redactie@zorgkaartnederland.nl.

Mocht u twijfelen of uw werkwijze wel volgens de spelregels van ZorgkaartNederland verloopt of heeft u andere vragen, neem dan contact op met redactie@zorgkaartnederland.nl.