10 jaar ZorgkaartNederland: ‘De stem van de patiënt is belangrijk’

Geplaatst op 28 november 2019 door - 757 keer bekeken

Foto 10 jaar ZorgkaartNederland: ‘De stem van de patiënt is belangrijk’

In 2019 bestaat ZorgkaartNederland 10 jaar. Daarom kijken we dit jaar in een aantal artikelen terug op deze jaren. En natuurlijk komt er een blik op de toekomst! Deze keer: Hoe kunnen zorgverzekeraars ZorgkaartNederland inzetten? Robert-Jan Tims, Product Owner bij VGZ, vertelt hoe hij ZorgkaartNederland inzet voor advies op maat voor klanten van VGZ.

De Coöperatie VGZ is met ruim 4 miljoen verzekerden één van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. De zorgverzekeraar zet zich in om de zorg voor de patiënt simpeler en zinniger te maken. Robert-Jan Tims werkt nu zes jaar bij VGZ. Hij heeft de verantwoordelijkheid over een aantal diensten van VGZ die het voor de patiënt makkelijker moeten maken hun weg binnen de zorg te vinden.

Samen met het team zijn zij continue bezig om diensten te verbeteren zoals de Zorgzoeker (overzicht van alle zorgverleners in Nederland en welke zorgverleners een contract hebben met VGZ) en Zorgadvies & Bemiddeling (wanneer je wilt weten bij welk ziekenhuis je het beste terecht kunt of bijvoorbeeld een second opinion wilt).

Wat vindt u belangrijk aan waarderingen?

Robert-Jan: “In onze samenleving spelen waarderingen een steeds grotere rol bij het maken van keuzes. Wie leest er op websites als bol.com of booking.com niet de reviews van anderen? Waarderingen en reviews geven weer hoe anderen een product of dienst gewaardeerd hebben. Mensen nemen dit mee in de afweging wat ze zelf zullen kiezen. Op deze manier geeft een waardering ook bijvoorbeeld de kans aan de aanbieder om zich verder te verbeteren." 

Hoe zet VGZ waarderingen van patiënten in?

“Wij laten waarderingen onder meer zien in de Zorgzoeker. Wanneer patiënten zoeken op hun zorgverlener, zien zij direct de waarderingen van andere patiënten. Op deze manier geven wij de patiënt handvaten om zelf een goede keuze te kunnen maken.
Daarnaast willen wij in de toekomst met zorgaanbieders in gesprek om de feedback vanuit de patiënten op ZorgkaartNederland mee te nemen in hun verbeterprocessen. Wij geloven dat we op deze manier Zinnige Zorg kunnen stimuleren: zorg die beter past bij wat patiënten verwachten of nodig hebben. Patiënten weten namelijk het beste wat voor hen werkt. Is er voldoende tijd voor hun persoonlijke situatie of verwachtingen? Via ZorgkaartNederland kunnen patiënten op deze manier zelf helpen de zorg te verbeteren: wat gaat al goed bij een zorgaanbieder, en waar kunnen zorgaanbieders aan werken? Zo ontstaat er continu verbetering.”

Welk voordeel heeft deze aanpak voor jullie?

"Deze aanpak heeft voor ons meerdere voordelen: wij hopen op deze manier onze verzekerden te helpen met informatie die ertoe doet. Hoe meer ervaringen, hoe beter en hoe waardevoller. Door samen te werken met zorgaanbieders, brancheverenigingen en zorgverzekeraars, groeit ZorgkaartNederland. Daarmee groeit ook de waarde van patiëntwaarderingen voor de zorg in Nederland.
Ook gaan wij ervan uit dat het de Zinnige Zorg-beweging een versterkend effect geeft. Betere zorg voor de patiënt, tegen lagere kosten leidt ons inziens tot betere waarderingen en tot meer patiënten die daar heen willen. Uiteindelijk leidt dat tot meer zinnige zorg. Ons idee is dat andere zorgverleners daar ook van leren."

Maken jullie ook afspraken met zorgaanbieders hoe hoog het cijfer op ZorgkaartNederland moet zijn?

“Nee. VGZ stimuleert zorgaanbieders wel om er actief mee bezig te zijn.”

De laatste vraag. Welke bijdrage levert ZorgkaartNederland aan betere zorg?

“ZorgkaartNederland helpt de zorgsector transparant te zijn. Zij laten zien hoe tevreden patiënten zijn, wat de wachttijden zijn en ze bieden bijvoorbeeld ook keuzehulpen die laten zien waar je terecht kunt op basis van criteria die voor de patiënten belangrijk zijn. Nu is dat nog onvoldoende duidelijk voor veel verzekerden. Als zulke informatie goed vindbaar is, kunnen mensen eventueel makkelijker kiezen voor een andere zorgaanbieder. Op deze manier hopen we zorgaanbieders te stimuleren om ook actief met die feedback aan de slag te gaan om zo hun interne processen of de zorg zelf te verbeteren.”

Andere artikelen in deze serie:




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland