10 jaar ZorgkaartNederland: wat vindt de patiëntenorganisatie ervan?

Geplaatst op 20 maart 2019 door - 719 keer bekeken

Foto 10 jaar ZorgkaartNederland: wat vindt de patiëntenorganisatie ervan?

In 2019 bestaat ZorgkaartNederland 10 jaar. Daarom kijken we dit jaar in een aantal artikelen terug op deze jaren. En natuurlijk komt er een blik op de toekomst! Deze keer: wat vinden patiëntenorganisaties van ZorgkaartNederland? In gesprek met Dim van Rhee, algemeen secretaris van de ApneuVereniging.

“De kracht van ZorgkaartNederland is aan de ene kant dat alle sectoren van de zorg er te vinden zijn. Van huisarts tot wijkverpleging en van apotheek tot ziekenhuis. En aan de andere kant het grote aantal zorgverleners dat er met één of meer reviews op staat. Dan heb je als patiënt echt wat te kiezen. Voor de zorgprofessionals is ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument. Iedere zorgverlener kan er zijn voordeel mee doen: door te blijven doen wat patiënten goed vinden gaan, en door lering te trekken uit wat patiënten niet goed vinden. Je kunt het zien als schouderklop en bijsturing in één.

Pluimen

Ik hoor nog wel reacties als ‘op ZorgkaartNederland worden zorgverleners afgekraakt’. Maar het merendeel van de waarderingen is positief. Alom pluimen! Als ik zorgverlener was, zou ik mijn patiënten stimuleren om hun ervaring door te geven op ZorgkaartNederland. Komt er een keer een negatieve waardering op, dan heb je als zorgverlener altijd de mogelijkheid om aan te geven dat je graag in contact wil komen met degene die deze heeft geplaatst.

ZorgkaartNederland hecht waarde aan de mening van patiëntenorganisaties. Samen met vier andere vertegenwoordigers maak ik deel uit van de adviesraad. Twee keer per jaar komen we bij elkaar. Dan bespreken we algemene onderwerpen, zoals: hoe zorgvuldig is ZorgkaartNederland in het plaatsen van reviews? Welke criteria hanteert de redactie? Letten ze op fraude, zoals een mopperende patiënt die meerdere keren dezelfde reactie plaatst? Is er een wakend oog? In dit soort processen hebben we goed inzicht gekregen.

Hoe meer, hoe beter

Als adviesraad blijven we vinger aan de pols houden. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat er veel reviews blijven binnenkomen. Hoe meer, hoe betrouwbaarder. Ook willen we dat er nóg meer zorgverleners tegen hun patiënten en cliënten zeggen: “Doe me een lol, vul ZorgkaartNederland even in.” En dat dat heel gewoon is.

Ik ben ook actief als voorzitter van de patiëntenraad van het ziekenhuis in mijn woonplaats. Daar zetten we ZorgkaartNederland steevast op de agenda, met als doel kwaliteitsbewaking vanuit de invalshoek van de patiënt. Onze wettelijke taak is het behartigen van de belangen van patiënten of cliënten. Maar dat kun je alleen doen als weet wat zij nu eigenlijk vinden van de zorg. Daar helpt ZorgkaartNederland bij. Wij kijken dan naar de totaalscore voor het ziekenhuis, niet naar individuele artsen.

Sterren

Vanuit de ApneuVereniging laten we elke twee jaar een onderzoek houden onder mensen met apneu (ademstilstand). Zij bezoeken een van de tachtig slaapklinieken in Nederland. Op grond van hun ervaringen met de zorg kennen wij 1 tot 5 sterren toe aan de klinieken. De sterren zie je terug bij de slaapklinieken op ZorgkaartNederland. In onze samenwerking is ook de mogelijkheid besloten om aanvullende informatie en blogs toe te voegen aan de teksten over slaapaandoeningen op ZorgkaartNederland.

Bij het 10-jarig bestaan wens ik ZorgkaartNederland toe dat het een nog belangrijker instrument wordt voor patiënten om de zorg te kiezen die bij ze past. Het zorggebruik in Nederland zal de komende jaren alleen maar toenemen. Het wordt steeds belangrijker om te weten hoe patiënten zélf de kwaliteit van zorg ervaren. ZorgkaartNederland kan daarin een grote bijdrage leveren aan de samenleving.

Lees meer




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland