15.000 waarderingen opgehaald binnen de verpleeg-en verzorgingshuizen

Geplaatst op 14 april 2016 door - 1748 keer bekeken

Foto 15.000 waarderingen opgehaald binnen de verpleeg-en verzorgingshuizen

In 2015 zijn we gestart met het ophalen van 70.000 waarderingen in drie jaar binnen de verpleeg- en verzorgingshuizen. Hoe ervaren de bewoners de zorg? Wordt er naar ze geluisterd? Zo ontstaat er voor bewoners, instellingen én potentiële bewoners een duidelijk beeld van de instellingen. Het project is onderdeel van het programma ‘Waardigheid en Trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen’ dat is geïnitieerd door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Persoonlijk contact

Op dit moment hebben onze 40 interviewers ruim 15.000 waarderingen opgehaald. Hoe dat in zijn werk gaat? Interviewers gaan persoonlijk of telefonisch in gesprek met de bewoners en hun familie of mantelzorgers om zo te achterhalen hoe zij over hun instelling denken. Zowel positieve als verbeterpunten komen aan bod.

Een bewoner: “Als er een afspraak gemaakt is om op een bepaalde tijd mijn medicijn te brengen, dan wordt dat niet altijd nagekomen en moet ik erover bellen. Maar ondanks dat het personeel het druk heeft, doen zij hun best.”

Veel instellingen gebruiken de opgehaalde waarderingen om veranderingen door te voeren in hun beleid of om in gesprek te gaan met hun bewoners. Andersom geeft het voor potentiële bewoners een goed inzicht in het dagelijks leven binnen een bepaalde instelling. Hierdoor kunnen zij bewuster kiezen waar ze willen wonen. Het is belangrijk dat instellingen de waarderingen na het bezoek van een interviewteam blijven ophalen bij bewoners en hun familie of mantelzorgers. Zo houden we het beeld actueel op ZorgkaartNederland. En kunnen instellingen laten zien dat zij naar hun bewoners hebben geluisterd, doordat dit terug te lezen is in de waarderingen.

Meer waarderingen

Wij kunnen de instellingen ondersteunen bij het continu ophalen van waarderingen. Hiervoor hebben we bijvoorbeeld tips en tricks opgesteld. Om ZorgkaartNederland en dit mooie project nog beter bekend te maken, start eind mei een grote radiocampagne. Gedurende het jaar zal deze nog een aantal keer worden herhaald. Ook werken we samen met de partners van Waardigheid en Trots om meer aandacht te krijgen voor kwaliteit en transparantie in de zorg. Maar we hebben ook uw hulp nodig! We komen graag in gesprek met partijen in de ouderenbranche om het project verder vorm te geven binnen de verpleeg- en verzorgingssector. Dus heeft u interesse om met ons aan de slag te gaan om de bewoners een stem te geven? Stuur dan snel een mail naar interviewteams@npcf.nl. Hier kunt u ook terecht voor vragen over (het inplannen van) de interviewteams. Wij horen graag van u!

Er is 1 reactie geplaatst

• Peter | 11 oktober 2018

Mijn partner zit sinds 18 Augustus bij Tante louise in nieuw vossemeer in de noodlokalen, ze is daar opgenomen voor dementie. ondanks de noodsituatie van het verblijf kan ik niet anders zeggen dan alleen maar lof voor de verpleging, ik geef ze een 9 voor de verzorging

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht