15 jaar ZorgkaartNederland: een mijlpaal van ons allemaal
Geplaatst op 28 november 2024 door Redactie ZorgkaartNederland - 476 keer bekeken
In december 2024 bestaat keuzewebsite ZorgkaartNederland 15 jaar. Al 15 jaar kunnen patiënten en hun naasten hier zorgaanbieders vinden die het beste bij hen passen. Met 1 miljoen bezoekers per maand en duizenden zorgaanbieders is deze website niet meer weg te denken. Hoe is dat zo gekomen?
1. Nieuw platform om elkaar te helpen kiezen
Ooit hebben we zorg nodig. Dat geldt voor ons allemaal. Die zorg kan dan maar beter zo goed mogelijk zijn, vindt Patiëntenfederatie-voorloper NPCF in 2008. En dat betekent: zo passend mogelijk. Daarom neemt de NPCF het initiatief voor consumentendezorg.nl. Dit is een website voor het delen en lezen van zorgervaringen. Met de meningen van andere bezoekers worden we gewezen op dingen die hen bij de zorgaanbieder zijn opgevallen: positief, negatief of neutraal.
Slechts weinigen van ons weten de site in 2008 nog te vinden. De samenwerking met Springer Media brengt hier verandering in. Door het toevoegen van hun ‘Geneeskundige Adressengids’ neemt het aantal zorgadressen flink toe. Op 1 december 2009 wordt de nieuwe website ZorgkaartNederland officieel gelanceerd tijdens het eHealth-congres. Tien jaar later staan er maar liefst 128.000 zorgverleners op.
2. Behoefte aan aandacht voor kleine wensen
Dat er in 2010 veel goed gaat in verpleeg- en verzorgingshuizen blijkt uit interviews met de bewoners. Op initiatief van de Patiëntenfederatie krijgen bewoners van 100 verpleeg- en verzorgingshuizen een bezoekje van een speciaal interviewteam. De ‘live’ opgehaalde waarderingen krijgen uiteraard een plek op ZorgkaartNederland.nl.
De interviews zijn onderdeel van het project ‘Uw mening onze zorg’. Dit project brengt in totaal 40.000 mensen ertoe hun ervaring met een zorgverlener of zorginstelling door te geven. Vooral zorgmedewerkers worden gewaardeerd, blijkt uit de reacties. Net als de behoefte aan aandacht voor de ‘kleine wensen’, zoals de ochtendzon kunnen zien schijnen’.
3. Patiëntenfederatie gaat alleen verder
Na vier jaren samen optrekken gaat Patiëntenfederatie Nederland (dan nog NPCF) vanaf 2013 zonder Springer Media verder. De Patiëntenfederatie ziet dit als een kans om het platform onafhankelijker te maken en de zorg transparanter: “Door ZorgkaartNederland.nl krijg je als het ware aan de lopende band inzicht in wat goed gaat en wat beter kan.”
4. Extra waardering voor zorgverleners
In 2014 profiteren zorgaanbieders (zoals orthopeden en diëtisten) alweer vijf jaar van feedback op allerlei zorgaspecten. Zoals betrokkenheid of bereikbaarheid. Natuurlijk kunnen ze de zorg verbeteren. Maar daarnaast krijgen ze door de tekst in de waarderingen uitleg over het cijfer. Want transparantie is er natuurlijk voor zowel de patiënt als de zorgverlener.
Maar het zijn toch vooral de cijfers die in 2014 bepalen of de zorgaanbieders in aanmerking komen voor de Patiëntvriendelijkheidsprijs. Dat is een aanmoediging en blijk van waardering voor zorgverleners. De naam verandert naar ZorgkaartNederland TOP. En er volgen bijzondere uitreikingen op locatie. Maar twee dingen blijven hetzelfde: groei en waardering. Waar in 2014 nog twee categorieën meedoen, zijn dat er bij de laatste editie acht. Daarnaast heeft deze aanmoediging al die jaren om hetzelfde gedraaid: om wat er goed gaat in de zorg.
5. Meer hulp bij keuze voor een zorgverlener
ZorgkaartNederland is ontworpen om ons te helpen kiezen. In 2015 komt er daarvoor een hulpmiddel bij: Patiëntenfederatie Nederland publiceert 16 keuzehulpen. Hiermee kunnen patiënten voortaan makkelijker een ziekenhuis kiezen, rekening houdend met hun eigen voorkeuren. Ook komen er in samenwerking met patiëntenorganisaties keuzehulpen per aandoening. Deze keuzehulpen laten voor- en nadelen van bepaalde onderzoeken en behandelingen zien. Inmiddels staat de teller al op 35 keuzehulpen.
6. ZorgkaartNederland blijkt betrouwbare bron over zorgkwaliteit
Sinds 2015 gebruikt de Inspectie Gezondheidszorg (IGZ) de waarderingen op ZorgkaartNederland voor risico-inschatting van zorgaanbieders. In 2016 blijken de waarderingen op ZorgkaartNederland opnieuw een betrouwbare informatiebron. Onderzoek wijst namelijk uit dat ziekenhuizen die onder verscherpt toezicht staan, op ZorgkaartNederland ook lagere cijfers halen dan de ziekenhuizen die niet onder toezicht staan. De onderzoekers zeggen hierover: “Ons onderzoek bevestigt het belang van ZorgkaartNederland voor de risico-inschatting van zorgaanbieders.”
7. Start geverifieerd meten
De samenwerking met Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is er één van vele. Maar een belangrijke. In mei 2018 werken Patiëntenfederatie Nederland en ZN namelijk samen aan een belangrijke verbetering voor ZorgkaartNederland: ‘geverifieerde waarderingen’.
Dat een waardering geverifieerd is - te zien aan het groene vinkje - betekent dat de inzender gegarandeerd patiënt of mantelzorger bij deze zorgaanbieder was. Wie een zorgaanbieder zoekt, weet nu zeker dat die van deze waardering op aan kan. Mensen die recent wijkverpleging hebben gehad, kunnen anoniem een waardering insturen via een mailtje van een onafhankelijk onderzoeksbureau.
Zorgaanbieders die geverifieerd meten krijgen door dit proces méér beoordelingen. En dus een meer valide gemiddelde én meer waardevolle feedbackpunten waarmee zij hun zorg kunnen verbeteren. Zorgverzekeraars vinden zorgkwaliteit ook belangrijk en kijken daarom mee naar deze ‘groene vinkjes’, waarvan er nu bijna 600.000 op ZorgkaartNederland staan.
De verbetering zet ZorgkaartNederland op een voorsprong tegenover andere review-sites, die deze verificatie niet doen. De organisaties lopen in 2018 zelfs ver op de wet vooruit, die websites vanaf 2022 zal gaan verbieden om ‘fake reviews’ te plaatsen.
8. ZorgkaartNederland en Vektis bundelen krachten
Nóg zo’n mooie samenwerking. In 2019 worden ZorgkaartNederland en het AGB-register van Vektis aan elkaar gekoppeld. Zorgaanbieders hoeven hun gegevens nog maar op één centrale plek bij te houden: in het AGB-register. Minder administratieve lasten, dus. Ook voordelig voor iedereen die op zoek moet naar een zorgverlener. Want die vinden hierdoor altijd actuele NAW-gegevens op ZorgkaartNederland.
9. Coronatijd
In maart 2021 houdt COVID-19 al een jaar huis. Begrippen als “uitgestelde zorg” en “inhaalzorg” worden trending. Uit onderzoek van de Patiëntenfederatie blijkt dat patiënten best willen uitwijken, maar waarheen? Het belang van ZorgkaartNederland wordt hiermee nog eens kraakhelder.
De waardering voor zorgverleners blijft in 2021 groot. Niet alleen stijgt de gemiddelde waardering met 0,1 punt. Ook sturen vele Nederlanders rond de Nationale Complimentendag gratis een ZorgKaartje naar hun zorgverlener.
10. Een mijlpaal: 1 miljoen waarderingen
Op juli 2021 komt de 1 miljoenste waardering op ZorgkaartNederland. Een mijlpaal voor alle patiënten die regie willen en voor zorgaanbieders die werk maken van kwaliteit.
De miljoenste waardering was voor Stichting Eykenburg in Den Haag, via een interview door meetbureau Zorgfocuz. Door zo’n meetbureau in te schakelen, laat een zorgaanbieder zien dat zij waarde hechten aan anonieme waarderingen. Dat wekt vertrouwen. Stichting Eykenurg-bestuurder Alex Reede: “Een onafhankelijk oordeel is altijd belangrijk. Het geeft ons de mogelijkheid om verbeteringen door te voeren.”
11. Wachttijden voortaan op ZorgkaartNederland bij elkaar
In november 2021 start ZorgkaartNederland met het vermelden van wachttijden van alle ziekenhuizen en klinieken in Nederland. Ziekenhuizen moesten de wachttijden al op hun eigen website delen. Maar dankzij een nieuwe, landelijke regeling over de wachttijden, zetten de Patiëntenfederatie en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de wachttijden nu op één plek bij elkaar. Handig, voor wie wachttijden wil vergelijken.
In 2024 doet de Patiëntenfederatie een grote verbeterslag: de wachttijden-zoekfunctie. Met deze AI-tool kunnen patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars het wachttijdenoverzicht doorzoeken. Een belangrijke verbetering voor de vindbaarheid van de wachttijden en gebruiksvriendelijkheid van ZorgkaartNederland.
12. ZorgkaartNederland is van ons allemaal
ZorgkaartNederland is van alle zorgverleners die er feedback verzamelen om hun zorg te verbeteren. Van zorgverzekeraars die investeren in inzage in wat patiënten belangrijk vinden. Van brancheverenigingen met ons samenwerken. Van wetenschappers die kennis vergaren over zorgkwaliteit en online waarderingen. Van alle landelijke organisaties, die goede zorg belangrijk vinden. Kortom: ZorgkaartNederland is van ons allemaal.
Maar ZorgkaartNederland is vooral een mijlpaal van iedereen die wel eens is verhuisd en voor de keuze heeft gestaan: waar moeten we heen? Van iedereen die vooral een begripvolle tandarts zoekt. Of naar een huisarts die hoge ogen gooit. Naar een fysiotherapeut die gewoon zegt waar het op staat, of een diëtist die maatwerk levert. Voor iedereen die wel eens een nare diagnose heeft gehad en graag zo snel mogelijk wordt geholpen.
Daarom blijven we ons ook de komende jaren inzetten. Door dagelijks waarderingen te controleren. Door samen te werken met andere organisaties. Door contact te houden met zorgaanbieders en door te blijven ontwikkelen. Want de website is nooit af. Er blijft altijd ruimte voor verbetering. Daarom onze dank voor alle opbouwende kritiek en verbetertips. Op de volgende 15 jaar!
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 12 april 2023
Maak kennis met Marjolein Bosman, manager Producten en Diensten -
Redactie ZorgkaartNederland 24 januari 2023
Waarom waarderingen je verder brengen: 7 verhalen uit de praktijk -
Redactie ZorgkaartNederland 10 september 2020
“Ieders mening telt” – Zorgboerderij Mariën Zathe -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2022
De kracht van interview- en belteams: alles wat je nog niet wist over je eigen zorgverlening -
Redactie ZorgkaartNederland 24 juli 2023
Arthur Schellekens nieuwe directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland