Naar de navigatie Naar de inhoud

8 tips van de Top 2022

Geplaatst op 5 januari 2023 door - 629 keer bekeken

Foto 8 tips van de Top 2022

Wat maakt dat zorgorganisaties hoog scoren in de Top 222? Welke lessen kunnen zorgaanbieders leren uit de hoge waarderingen voor de organisaties? En wat zijn bevindingen uit het online mini-symposium ‘Patiënt zoekt passende zorg’? Deze 8 tips vielen op.

1. Overwin angst voor negatieve waarderingen

Al sinds het ontstaan van ZorgkaartNederland in 2009, is meer dan 90% van de waarderingen positief. Ook de cijfers die zorgorganisaties van hun patiënten krijgen zijn hoog.

“Mogelijke angst van zorgorganisaties voor negatieve waarderingen is eigenlijk niet nodig,” concludeert Loes Bierma, productmanager ZorgkaartNederland. “Daarbij geeft de gedragscode van het platform geen ruimte voor scheldwoorden en beschuldigingen. Mede door deze goede ‘sfeer’ leent ZorgkaartNederland zich bij uitstek om je patiënten actief om een waardering te vragen.” Een betrouwbaar middel daarvoor is geverifieerd meten.

2. Investeer in belangrijke zorgthema’s

Investeer als zorgorganisatie in wat patiënten belangrijk vinden. Je patiënttevredenheid krijgt dan vast een boost, stelt Dianda Veldman, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: “Tijd, aandacht en luisteren: dat is wat patiënten anno 2022 belangrijk vinden."

Minstens zo belangrijk: de patiënt wil gezien én behandeld worden als mens, niet als zijn aandoening. ‘Ik voel me een tumor met pootjes,’ verduidelijkt een patiënt.” Zijn deze zorgthema’s in orde, dan scoort een zorgorganisatie vaak hoog.

3. Zie de patiënt als klant

Van alle zorgsectoren krijgt fysiotherapie de beste waarderingen. Wat is de reden van dit succes?

“We zien de patiënt als klant,” zegt Jan Ewoud ten Brinke, directeur van Fysius Rugexperts Nijverdal: “Een klant is meer dan alleen een patiënt met een klacht of hulpvraag. Alles moet kloppen: de beschikbare tijd, de aandacht en ook de randvoorwaarden, zoals de bereikbaarheid naar de locatie en het interieur. Klanten bepalen, oordelen en betalen. Dat hebben fysiotherapeuten goed begrepen.”

Reacties winnaars


4. Geef organisaties een menselijke maat

Goed vertegenwoordigd in de Top 2022 zijn organisaties met een kleinschalig karakter. Een kleine organisatie is vaak persoonlijker denkt het team van Maasziekenhuis Patein uit Beugen: “Tijd en aandacht zijn in ons streekziekenhuis voorwaarden van goede zorg. Ook communicatie speelt een grote rol. Daar geven we onze zorgmedewerkers ruimte voor, onder meer door het werken met vrijwilligers.

Daarbij maken we de omgeving van de patiënt zo aangenaam mogelijk. Zo investeren we in relaxstoelen en handmassages. In de behandelkamer kijken patiënten naar plafondpanelen met mooie landschappen in plaats van naar tl-buizen en systeemplafonds.”

5. Betrek familie en mantelzorgers

De Top 2022 laat ook waarden van de Nederlandse samenleving zien. Zo is zorg steeds meer een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid.

Dat ondervindt Han Hendrikse, directeur-bestuurder van Amaliazorg uit Oirschot aan den lijve: “Bij de processen van onze verpleeghuizen betrekken we familieleden, mantelzorgers en vrijwilligers. Dat doen we intensief en optimaal. We kunnen niet zonder elkaar, zeker met die krapte op de arbeidsmarkt. Zo kunnen onze zorgmedewerkers zich blijven concentreren op hun vakgebied.”

6. Zorg goed voor je medewerkers

Gelukkige zorgmedewerkers geven gelukkige patiënten, vinden veel toppers van 2022. Daarmee valt of staat de moderne organisatie. 

Ingeborg Reitsma, directeur van Allerzorg uit Woerden: “De zorgprofessionals in onze wijkverpleging hebben een belangrijke stem in onze organisatie. Ze kunnen prioriteiten aangeven, deelnemen aan werkgroepen en zich verder ontwikkelen. Zorg je goed voor je medewerkers, dan zorgen je medewerkers goed voor de patiënt.” 

Nabeschouwing artikel


7. Deel kwaliteitsinformatie

Laat zorgorganisaties hun kwaliteitsinformatie beschikbaar stellen. Dat is een bevinding van het mini-symposium ‘Patiënt zoekt passende zorg’.

Zo zijn geen cijfers openbaar over het aantal patiënten dat sterft of geneest in een bepaald ziekenhuis, ontdekte oud-longarts Mariska Koster: “De zorgsector doet goed aan zoveel mogelijk transparantie. Patiënten hebben kwaliteitsinformatie nodig. Is de kwaliteit transparant en volledig toegankelijk, dan heb je als patiënt een redelijke zekerheid dat je arts goed is.” 

Bekijk hier de oproep van Dianda Veldman aan de zorgsector om meer kwaliteitsinformatie te delen op ZorgkaartNederland.

8. Maak van transparantie de norm

Behalve kwaliteitsinformatie behoren ook financiële gegevens openbaar te zijn, vindt zorgbestuurder Albert Arp: “Het beste is als de hele zorgsector met data komt. Zo heeft niemand belang bij lange rijen voor ziekenhuizen met de hoogste zorgkwaliteit.

Daarom moet iemand de regie nemen voor de hele zorgsector. De tijd is rijp met de slimme technologie van nu.” 

Extra inspiratie

Waarderingen zorgen voor meer inzicht in zorgkwaliteit. Hoe stimuleer je patiënten en cliënten om een waardering te schrijven? We hebben hier de beste tips voor je verzameld, gegeven door zorgprofessionals zelf.

 



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"