Acht vragen voor gehandicaptenzorg
Geplaatst op 6 september 2017 door Redactie ZorgkaartNederland - 5187 keer bekeken
ZorgkaartNederland heeft acht nieuwe vragen ingevoerd voor de organisaties in de gehandicaptenzorg. Deze vragen zijn geformuleerd in overleg met belangenorganisaties Ieder(in), KansPlus, het LSR en Lfb. Met de nieuwe vragen kunnen we nog beter laten zien wat gehandicapten vinden van de zorg die ze krijgen.
ZorgkaartNederland heeft op dinsdag 5 september de nieuwe vragen ingevoerd voor de volgende organisaties:
• Instelling voor auditief gehandicapten
• Instelling voor lichamelijk gehandicapten
• Instelling voor verstandelijk gehandicapten
• Instelling voor visueel gehandicapten
• Logeerhuis voor verstandelijk gehandicapten
• Woonvoorziening voor lichamelijk gehandicapten
• Woonvoorziening voor verstandelijk gehandicapten
• Woonvoorziening voor visueel gehandicapten
De acht nieuwe vragen gaan over de volgende onderwerpen:
• Afspraken
• Deskundigheid personeel
• Informatie
• Herkennen veranderingen
• Passende zorg en ondersteuning
• Vast team
• Luisteren
• Accommodatie
Eerder kregen ook thuiszorg, zorgverzekeraars en verpleeghuizen al speciale vragen op ZorgkaartNederland. De gehandicaptenzorg is de eerste sector met meer dan zes vragen op ZorgkaartNederland. Ook hebben we met onze samenwerkingspartners speciale toelichtingsteksten voor bij de vragen geschreven. Die zijn begrijpelijker voor de mensen die de acht nieuwe vragen gaan beantwoorden.
Samen sterk voor Kwaliteit
ZorgkaartNederland heeft de nieuwe vragen geformuleerd in samenwerking met Ieder(in), KansPlus, het LSR en Lfb. Dit is gedaan in het kader van de kwaliteitsagenda ‘Samen sterk voor Kwaliteit’. We hebben daarnaast overlegd met zorgkantoren, zorgaanbieders en ook de mensen die gebruikmaken van gehandicaptenzorg. Onafhankelijke interviewers gaan met deze vragen waarderingen ophalen in de gehandicaptensector.
Over ‘Samen sterk voor Kwaliteit’
Op 1 juli 2016 is de kwaliteitsagenda ‘Samen sterk voor Kwaliteit’ gelanceerd. Het doel van deze kwaliteitsagenda is om ervoor te zorgen dat mensen met een (intensieve) beperking en hun naasten meer in de positie komen om hun leven – naar vermogen en wens – in te richten zoals zij dat zelf graag willen.
Daarvoor is keuze-informatie belangrijk. ZorgkaartNederland kan door de nieuwe vragen helpen bij het kiezen van de juiste zorgaanbieder.
De ervaringen; leveren belangrijke, aanvullende informatie over de wensen en behoeften van cliënten op en op welke wijze deze door de zorgaanbieders worden ingevuld. Zij fungeren (hopelijk) als vliegwiel voor verdiepend kwaliteitsonderzoek en concrete cliëntgeoriënteerde verbeterprogramma’s.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 18 juli 2018
Ervaringen ophalen in de gehandicaptenzorg -
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015 -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2016
ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument? -
Redactie ZorgkaartNederland 23 mei 2016
Start landelijke campagne ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 7 juli 2016
Lang wachten bij poliklinieken oogheelkunde