Naar de navigatie Naar de inhoud

Huidkankerzorg: luister naar de mens achter het vlekje

Geplaatst op 14 juni 2022 door - 423 keer bekeken

Foto Huidkankerzorg: luister naar de mens achter het vlekje

Patiënten waarderen advies over het beschermen van hun huid tegen huidkanker, en vinden het belangrijk dat hun zorgen over verdachte vlekjes serieus worden genomen. Dat blijkt uit waarderingen over zorg rond huidkanker op ZorgkaartNederland.

De afgelopen vier jaar zijn er op ZorgkaartNederland ruim 2400 waarderingen geplaatst door mensen die zorg hebben gehad voor huidkanker. De gemiddelde score van de waarderingen is hoog, namelijk een 9. In de toelichting van de waarderingen vertellen deze patiënten meer over zij de zorg hebben ervaren. Dan blijkt dat ook bij dit soort hoge cijfers er nog best wat te leren - en te verbeteren - valt. 

Luisteren en opmerken

De mate waarin zorgverleners patiënten serieus nemen en naar hen luisteren, blijkt van grote invloed op de waarderingen die patiënten geven. Juist in het geval van huidkanker is een zó vroeg mogelijke behandeling van belang voor gunstige vooruitzichten. Het is dan ook niet verwonderlijk dat patiënten het waarderen als hun zorgen over een verdacht plekje serieus worden genomen. 
Het valt op dat advies van de huisarts of dermatoloog een belangrijke rol speelt, niet alleen voor het gevoel van patiënten dat zij in goede handen zijn, maar ook op het vervolg van de behandeling en het verloop van de ziekte. Hun rol gaat veel verder dan “alleen ‘even’ een plekje wegsnijden”. 

We lichten een aantal waarderingen uit. Deze waarderingen geven een inkijkje in wat patiënten belangrijk vinden, maar ook waar ruimte voor verbetering is. En die ruimte zit 'm vooral in de communicatie tussen arts en patiënt.

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

huidkanker juni 22

Snel schakelen met de dermatoloog
“Het is een hele fijne huisarts die je gelijk serieus neemt. Dankzij haar is er onmiddellijk actie ondernomen met een dermatoloog. Een week erna ben ik geholpen. Het bleek helaas huidkanker.”

Meer dan alleen een plekje weghalen
“De arts heeft mij verlost van een bultje boven op mijn hoofd. (…) Ik kreeg goede uitleg hoe de wond te verzorgen. Na twee weken was de uitslag: plaveiselcarcinoom, te wijten aan blootstelling aan de zon. Vanaf nu zal ik heel vaak buiten een pet of hoed dragen en ik blijf onder controle. Ik adviseer iedereen om het hoofd te beschermen ter preventie van dit soort kwalen.”

Wens om gehoord te worden

Minder positieve waarderingen vermelden vaak een situatie waar een patiënt zich niet gehoord voelde, en ervoer dat een arts klachten niet serieus nam.

Geen ruimte voor samen beslissen
“De huisarts sneed een ´puistje´ weg, maar dit bleek toch een kwaadaardige kanker te zijn. Bij de behandeling vroeg ik of het weefsel niet moest worden opgestuurd gezien mijn voorgeschiedenis van huidkanker, maar dat was niet nodig zei de arts. Op eigen initiatief bezocht ik een dermatoloog, die het plaveiselcarcinoom herkende en heeft behandeld. Ik heb dit gemeld, maar een excuus kon er niet af. Ik zoek nu een andere huisarts.”

“Luister naar de mens achter het vlekje!”
“Niet luisteren naar patiënt die aangeeft dat een plekje niet oké voelt. Jaren ben ik weggestuurd met ´het is niks´, maar het bleek toch een basaalcelcarcinoom na verwijderen. Nu is het een melanoom en het is zorgelijk om daar jaren mee rond te lopen. Ik hoop dat men ervan leert (…). Luister naar de mens achter het vlekje!”

(De tekst gaat verder onder de afbeelding)

huidkanker 2 juni 22

Advies wordt op prijs gesteld

Onder meer een goede zonbescherming is essentieel voor het voorkomen van huidkanker. Voor zorgverleners ligt de belangrijke taak patiënten hierin te adviseren. Patiënten nemen dit advies ook graag ter harte, zo blijkt uit deze waarderingen:

Hogere beschermingsfactor voor gevoelige huid

“Mijn gevoelige huid heeft een hoge beschermingsfactor nodig. De arts heeft mij hierbij uitstekend geadviseerd. Door de crème kon ik afgelopen zomer mijn werk als strandwacht doen zonder problemen met mijn huid.”

Advies over veilig werken in de zon

“De kliniek is zeer deskundig. Ze hebben mij goed geadviseerd te stoppen met de zonnebank en zo min mogelijk in de zon te zitten. Aangezien ik in de zon werk ook goede adviezen gekregen om mij goed te beschermen. (…)”

 

Meer inzicht in de inhoud van de waarderingen die voor uw organisatie zijn gedeeld? Met een beheerpakket van ZorgkaartNederland krijgt u toegang tot uw persoonlijke dashboard én de mogelijkheid om rapportages en analyses te maken. Lees er hier alles over

Meer waarderingen betekent meer inzichten. In ons Helpcentrum vindt u tips en tools voor het ophalen van waarderingen.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"

Hulp bij kiezen

Filter en sorteer alle zorgaanbieders

Maak een keuze voor een zorgaanbieder door de hele lijst te filteren en sorteren.

Bekijk alle zorgaanbieders