Naar de navigatie Naar de inhoud

"Af en toe lees je dat iemand zijn leven weer kan oppakken. Dat is echt fantastisch."

Geplaatst op 28 maart 2023 door - 1786 keer bekeken

Foto "Af en toe lees je dat iemand zijn leven weer kan oppakken. Dat is echt fantastisch."

Andros Clinics, een reeks gespecialiseerde urologische klinieken, is al jaren een enthousiaste partner van ZorgkaartNederland. De waarderingen zijn voor de organisatie een belangrijke bron van betrouwbare en onafhankelijke feedback.

Sinds 2013 heeft Andros Clinics via meetbureau Bosgra Onderzoek een koppeling tussen haar patiëntervaringsonderzoek KliniekenMonitor en ZorgkaartNederland. Door deze koppeling worden waarderingen opgehaald voor ZorgkaartNederland.

Recent is Andros Clinics met Bosgra Onderzoek gestart met geverifieerd meten.

Hoe gaat deze samenwerking? En waarom zijn geverifieerde waarderingen zo waardevol? ZorgkaartNederland sprak met Domien Debruyne van Andros Clinics en met Johannes Bosgra van Bosgra Onderzoek.


Geverifieerd meten: transparant en betrouwbaar

Andros Clinics heeft inmiddels meer dan 2.300 waarderingen op ZorgkaartNederland. Sinds december 2022 staat bij bijna elke waardering een groen vinkje. Dat betekent dat de waarderingen zijn geschreven door patiënten en cliënten die tijdens of na het zorgtraject zijn uitgenodigd om een waardering te schrijven.

Die waarderingen zijn grotendeels opgehaald via de koppeling tussen Bosgra Onderzoek en ZorgkaartNederland. Bosgra Onderzoek is een onafhankelijk ISO gecertificeerd onderzoeksbureau en heeft inmiddels een jarenlange samenwerking met ZorgkaartNederland voor het ophalen van geverifieerde waarderingen bij klinieken.

Johannes Bosgra: “Door de koppeling met KliniekenMonitor krijgt Andros Clinics al tien jaar een groot aantal waarderingen waardoor er een betrouwbaar beeld ontstaat. Door de groene vinkjes is nu voor iedereen zichtbaar dat deze waarderingen geverifieerd zijn.”

Domien Debruyne, directeur van Andros Clinics, vult aan: “Het betrouwbare beeld dat zo ontstaat maakt patiëntervaringen erg leerzaam en waardevol. Het is voor het hele team een bron van inspiratie.”

Hoe werkt geverifieerd meten?

Een van de manieren om geverifieerde waarderingen op te halen is dus een samenwerking met een meetbureau. Het meetbureau zet bijvoorbeeld een patiëntervaringsonderzoek uit in opdracht van de zorgaanbieder.

De inzenders blijven anoniem, en door deze geverifieerde route is zeker dat de waarderingen afkomstig zijn van patiënten die zorg hebben gekregen bij de beoordeelde zorgaanbieder.

Waarderingen: een bron van inspiratie

Domien legt uit wat hem is opgevallen in de jaren dat hij met ZorgkaartNederland werkt: "Ik ben er gaandeweg achter gekomen dat ik het cijfer bij de waardering niet eens zo interessant vind. Veel liever lezen we de commentaren, waar we inspiratie uit halen om onze klinieken verder te verbeteren."

Domien Debruyne legt uit hoe ZorgkaartNederland het team van Andros Clinics helpt met leren en verbeteren. 

Verzamelen van waarderingen

Hoe pak je het verzamelen van waarderingen aan? Je kan alles zelf in de hand houden. Maar, je kan er dus ook voor kiezen om samen te werken met een meetbureau. Dat zorgt voor een boost aan het ophalen van de waarderingen.  

Domien Debruyne: "Door deze samenwerking komen metingen geverifieerd binnen op ZorgkaartNederland én maak je het voor de patiënt makkelijker om een review te plaatsen."

Johannes Bosgra: “Veel klinieken zijn voor bijvoorbeeld hun keurmerk verplicht om gevalideerd patiëntervaringsonderzoek uit te laten voeren door een gecertificeerd onderzoeksbureau. De uitkomsten worden dan ook op ZorgkaartNederland zichtbaar gemaakt.

Door onze koppeling van de KliniekenMonitor met ZorgkaartNederland kunnen we dit onderzoek combineren met het ophalen van waarderingen. Je krijgt daarmee het beste van twee werelden: een anoniem gevalideerd patiëntervaringsonderzoek (zoals de PREM), met een vragenlijst op maat afgestemd op het zorgproces. Zo ontzorgen we een kliniek in het uitvoeren en verzamelen van waarderingen. Een kliniek ontvangt van ons ook altijd een uitgebreide rapportage, met verbeterpunten. Een win-winsituatie die heel succesvol is gebleken.” 

Meten = weten

Een meetbureau verzamelt op verschillende manieren waarderingen. Bijvoorbeeld via een koppeling met het patiëntervaringsonderzoek of door een rechtstreekse uitnodigingsmail met een link naar het waarderingsformulier op ZorgkaartNederland. Er is altijd een meetmethode die goed past bij de organisatie en de patiënten.   


De voordelen van geverifieerd meten op een rijtje:

  • Gegarandeerd waarderingen: je creëert een continue stroom waarderingen
  • Betrouwbare data: hoe meer waarderingen, hoe betrouwbaarder het beeld van de dienstverlening
  • Storytelling: je hebt een rijke inspiratiebron van verhalen die helpen om jouw diensten te verbeteren, maar zijn ook handig voor je eigen marketing.
  • Je hebt je handen vrij om meteen aan de slag te gaan met kwaliteitsverbetering.
  • Maatwerk is mogelijk: combinatie met uitvragen PREM en vragenlijst op maat


Meer tijd voor persoonlijke aandacht

Geverifieerde waarderingen geven betrouwbare input voor het verbeteren van de bedrijfsvoering in de organisatie. Het is fijn als je het ophalen van waarderingen aan ervaren professionals kunt overlaten.

Zo is er meer tijd over voor de kern: goede specialistische zorg en persoonlijke aandacht voor de patiënten.

Data zorgt voor verrassende inzichten

Het is de kunst om de waarderingen echt voor jouw organisatie te laten werken. Hoe houd je het overzicht?

De data van je ZorgkaartNederland-profiel kan je zelf vanuit de beheeromgeving downloaden. Zo heb je alle informatie bij de hand in een handig overzicht.

Volgens Domien is dat een handige feature van het beheerpakket: "Waar we veel waarde aan hechten is de mogelijkheid om de data te downloaden. Als je daar af en toe doorheen kijkt, komen er altijd weer verrassende inzichten uit. Het geeft ons een rijker beeld van hoe we het doen, waar we goed in zijn maar ook wat we moeten veranderen. "

Logo (3)


Wat vinden je cliënten nou echt? Gewoon vragen!

De waarderingen bieden niet alleen inzicht in de kwaliteit van de zorg, maar helpen andere mensen ook. Wie op zoek gaat naar een zorgverlener, leest de waarderingen van andere mensen. Het delen van ervaringen helpt anderen dus met kiezen. 

Dit merkt ook het team van Andros Clinics: "We zijn ons echt wel bewust dat veel patiënten op ZorgkaartNederland beginnen en ons zo vinden."

 

Aan de slag met geverifieerd meten? We helpen je graag op weg.  



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"