Naar de navigatie Naar de inhoud

Argos Zorggroep: “De reviews houden ons scherp”

Geplaatst op 30 maart 2021 door - 2861 keer bekeken

Foto Argos Zorggroep: “De reviews houden ons scherp”

Argos Zorggroep gelooft in de kracht van de reviews op ZorgkaartNederland. De organisatie gebruikt de reviews om de zorgkwaliteit te meten én verbeteren.

Zo werd er onder andere op basis van de beoordelingen een geheel nieuw voedingsconcept geïntroduceerd, vertellen Corine en Jasmijn, beiden werkzaam bij Argos Zorggroep.

Argos Zorggroep is een zorgorganisatie met 11 huizen in de regio Rotterdam. De organisatie biedt langdurige zorg, kortdurende revalidatiezorg, thuiszorg en dagbesteding aan ouderen. Met 11 huizen is het belangrijk om de zorgkwaliteit op alle locaties goed in beeld te hebben. ZorgkaartNederland levert hier een grote bijdrage aan.

Invloed reviews op de zorgkwaliteit

Jasmijn Hagenaars is secretaris raad van bestuur en manager beleid. Corine Teeuwisse is beleidsmedewerker. Zij zijn beiden mede verantwoordelijk voor de kwaliteit van de zorg binnen Argos Zorggroep. Met veel enthousiasme vertellen Jasmijn en Corine welke invloed de reviews op ZorgkaartNederland hebben op de zorgkwaliteit.

De kracht van transparantie

Corine: “De zorgkwaliteit binnen onze huizen en van de thuiszorg meten we continu intern. We willen extra transparantie bieden door onze zorgkwaliteit ook op een externe, onafhankelijke manier te meten. Omdat de reviews buiten ons om worden gegeven, is ZorgkaartNederland hiervoor het ideale platform. We bieden zo extra transparantie aan toekomstige bewoners.”

Reviewen promoten

Om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de zorgkwaliteit, vindt Argos Zorggroep het belangrijk dat er veel reviews worden gegeven. Corine: “Sinds 3 jaar werken we met onafhankelijke belteams die interviews afnemen bij bewoners en hun naasten en deze publiceren op ZorgkaartNederland. Ook werken we met promotiemateriaal vanuit ZorgkaartNederland, zoals flyers en folders. Hierdoor is de respons sterk verhoogd."


Ook promotiemateriaal van ZorgkaartNederland gebruiken? Bekijk het in ons Helpcentrum.


Van review naar idee

Argos Zorggroep verzamelt elk kwartaal de reviews op ZorgkaartNederland. Vervolgens wordt binnen elk huis en thuiszorgteam bekeken wat er op basis van de resultaten aangepast kan worden. Daar komen een hoop mooie ideeën uit, die soms ook worden doorgevoerd binnen alle andere huizen. Jasmijn: “De reviews zijn dus zowel het resultaat van onze zorgverlening maar vormen ook het startpunt van nieuw beleid.”

Nieuw voedingsbeleid op basis van de reviews

Een aantal jaar terug kreeg het eten binnen enkele huizen een lage beoordeling op ZorgkaartNederland. De maaltijden werden bereid in een centrale gaarkeuken. Jasmijn: “Vanwege de reviews zijn we voor al onze huizen overgestapt naar een lokale voedingsleverancier. Ook zijn we het eten anders gaan aanbieden. Maaltijden worden nu op een rollende kar gepresenteerd aan bewoners, zodat ze het eten kunnen zien en ruiken. Een enorm groot maar waardevol project, ontstaan op basis van de ervaringen van bewoners en hun naasten.

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Taart-moment na goede reviews ZorgkaartNederland

“Woonzorggroepen met hoge scores worden in het zonnetje gezet via een ‘taart-moment'”

 

Een ‘taart-moment’ voor hoog scorende woonzorggroepen

Medewerkers spelen uiteindelijk een grote rol in het doorvoeren van nieuw beleid. En dat weten ze bij Argos Zorggroep als geen ander. Woonzorggroepen met hoge scores op ZorgkaartNederland worden namelijk in het zonnetje gezet via een zogenoemd ‘taart-moment’.

Jasmijn: “Het ‘taart-moment’ werkt als een interne aanmoediging van de medewerkers. Bovendien blijft iedereen hierdoor bewust van het feit dat onze zorgverlening continu wordt beoordeeld.”

Kwaliteit vergelijken met andere organisaties

Argos Zorggroep leert niet alleen van de reviews over hun eigen zorgverlening, maar ook van de reviews over andere organisaties. Jasmijn: “We vergelijken onze scores met die van andere zorgorganisaties in de regio. Zo zijn we in 2018 rond de tafel gaan zitten met organisaties die hoog scoorden. Dat vormde een erg goed leermoment.”

De zorg verbeteren: daar draait het om

Corine: “De reviews op ZorgkaartNederland houden ons scherp als organisatie. Ook geven ze veel inzicht in wat bewoners en hun naasten belangrijk vinden. Hierdoor leren we onze klanten op een heel andere manier kennen. Dit geeft ons extra kansen om onze zorg zo goed mogelijk te verbeteren.”

Ook leren en verbeteren? Gebruik de marketingtools en verzamel feedback. In de diverse zorglocaties van Argos Zorggroep is de invloed van deze feedback groot. Houd deze website in de gaten voor de verbeterslagen van Argos-locatie DrieMaasHave.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"