Bejegening en resultaat belangrijk voor cijfer revalidatiecentrum

Geplaatst op - 793 keer bekeken

Het slagen van de revalidatie is het belangrijkst voor mensen die naar een revalidatiecentrum gaan. Maar ook een vriendelijke, betrokken behandelaar is belangrijk.

De onderzochte revalidatiecentra krijgen gemiddeld een 8,2 op ZorgkaartNederland. Dit is een gemiddelde op basis van een ruim 2.000 patiëntervaringen.

Hier een overzicht van de cijfers die revalidatieorganisaties gemiddeld krijgen:

Accommodatie

8,1

Afspraken

8,0

Behandeling

8,3

Informatie

8,0

Luisteren

8,2

Medewerkers

8,5

Gemiddelde

8,2

De cijfers laten zien dat vooral de medewerkers van revalidatiecentra veel waardering krijgen. Het rapportcijfer voor hen is een 8,5. Ook de kwaliteit van de behandeling krijgt met een 8,3 een hoog cijfer.

Persoonlijke aandacht belangrijk voor hoog cijfer

Om uit te zoeken waarom mensen hun revalidatiecentrum een hoog cijfer geven, hebben we gekeken naar de toelichtingen bij de patiëntenervaringen. Een gemiddeld cijfer van een negen of hoger beschouwen wij als een hoog cijfer.
In deze toelichtingen noemen de patiënten vaak twee redenen voor het hoge cijfer: het slagen van de revalidatie en de begeleiding tijdens de revalidatie. In beide gevallen gaat het om ongeveer zeven van de tien patiëntervaringen.

Patiënten vinden het bijvoorbeeld fijn als ze met een vriendelijke behandelaar te maken hebben. Maar ook uitgebreide persoonlijke aandacht zorgt voor patiënten die erg tevreden zijn. Patiënten geven namelijk regelmatig aan dat de persoonlijke aandacht helpt om het revalidatietraject goed af te ronden.

Een zeer tevreden patiënt beschrijft waarom persoonlijke aandacht en een goede sfeer zo belangrijk zijn: “Gemoedelijke sfeer met zeer goede begeleiding. Goede uitleg waarom er op een bepaalde manier behandeld wordt en waar de verschillende oefeningen voor zijn, Multidisciplinaire behandelmethode werkt erg goed. Ik ben erg tevreden en kan dit revalidatiecentrum bij iedereen aanbevelen!!”

Slechte kwaliteit behandeling zorgt voor onvoldoende

Kijken we naar de 210 patiëntervaringen met een onvoldoende (gemiddelde lager dan 6), dan komt in bijna de helft van de gevallen naar voren dat de kwaliteit van de behandeling niet goed was. Dus bijvoorbeeld als de revalidatie niet slaagde, maar ook als bleek dat de kennis van de begeleiding tekortschoot.

Een andere belangrijke reden voor een onvoldoende is bejegening. Als de behandelaar onvriendelijk is of niet betrokken is, dan geven patiënten dus vaak een laag cijfer.

Een combinatie van een slechte kwaliteit van de behandeling en slechte bejegening is te lezen in deze patiëntervaring: “Zeer onprettige ervaring met deze instelling en vrijwel niet vakkundig te noemen. Door enkele behoorlijke onzorgvuldigheden ernstige complicaties opgelopen. Sommige medewerkers waren onvriendelijk met ongepaste humor. Alles bij elkaar zeer kwalijk maar vooral schokkend.”

Over het onderzoek
Voor deze analyse hebben we gekeken naar de reviews van algemene revalidatiecentra en de revalidatiecentra specifiek gericht op ouderen buiten beschouwing gelaten. We hebben die keuze gemaakt, omdat deze organisaties vaak onderdeel zijn van een verpleeghuisorganisatie. Hadden we deze patiëntervaringen in het onderzoek gebruikt, dan was er kans dat problemen die specifiek bij ouderen spelen een te grote rol zouden spelen in dit onderzoek. Na het weglaten van deze patiëntervaringen bleven er meer dan 2.000 over voor analyse. Het gemiddelde voor deze algemene revalidatiecentra is ook een 8,2.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter 0


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland