Naar de navigatie Naar de inhoud

Bezoeker fysiotherapeut wil aandacht en vastigheid

Geplaatst op 12 april 2017 door - 2799 keer bekeken

Foto Bezoeker fysiotherapeut wil aandacht en vastigheid

Fysiotherapiepraktijken hebben een hoog gemiddelde op ZorgkaartNederland. Welke aspecten vinden de patiënten belangrijk bij de beoordeling van hun fysiotherapeut?

Om dat uit te zoeken, heeft ZorgkaartNederland de meer dan 12.000 waarderingen over fysiotherapiepraktijken op de eigen website bekeken.
Het gemiddelde cijfer van waarderingen van fysiotherapiepraktijken is een 9,04. De deelcijfers voor ‘luisteren’ en ‘medewerkers’ zijn het hoogst, het cijfer voor de ‘accommodatie’ is het laagst.

Hier een overzicht van de deelcijfers voor fysiotherapiepraktijken:

Accommodatie  

Afspraken  

Behandeling  

Informatie  

Luisteren  

Medewerkers  

Gem.

8,76

9,10

9,15

9,02

9,17

9,16

9,06

 

Geslaagde behandeling

Wat zijn de factoren die zorgen voor een hoog cijfer op ZorgkaartNederland? Daarvoor hebben we de 8.685 waarderingen met een hoog cijfer bestudeerd. Onder een hoog cijfer verstaan we een gemiddelde van een 8,5 of hoger. De belangrijkste reden voor een hoog cijfer is – niet geheel verrassend – een geslaagde behandeling van de klachten. In 67,9 procent van deze waarderingen komt dit naar voren.

Bejegening

Maar ook de bejegening is een belangrijke factor. Dit komt naar voren door woorden als ‘vriendelijk’, ‘goede sfeer’ of ‘persoonlijke benadering’. In 28,8 procent van de waarderingen met een hoog cijfer staat een compliment over de vriendelijke bejegening of de goede sfeer in de fysiotherapiepraktijk. Zo schrijft een bezoeker van een fysiotherapiepraktijk in zijn waardering: “Het fijne aan de praktijk is dat je dezelfde gezichten ziet, dat geeft een prettig gevoel. Je wordt herkend, ze zijn allemaal belangstellend, vriendelijk en behulpzaam. Je krijgt duidelijk tekst en uitleg op je vraag.”
In ongeveer 10 procent van de waarderingen met een hoog cijfer komt tot slot naar voren dat de fysiotherapiepraktijken flexibel zijn met het plannen van afspraken.

Verbeterpunten

Uiteraard krijgen niet alle fysiotherapiepraktijken hoge cijfers. 304 van de waarderingen (ongeveer 3 procent) laten een gemiddelde van een 6 of lager zien.
Uit een groot deel van de teksten van deze waarderingen komt naar voren dat de kwaliteit van de behandeling een reden is voor een laag cijfer. Zo klagen sommige patiënten dat de fysiotherapeut de verkeerde behandeling voorschrijft of hen oefeningen laat doen die de klachten – in het ergste geval – zelfs verergeren.

'Te weinig aandacht'

Ook komt regelmatig naar voren dat de patiënt vindt dat zijn klachten te weinig aandacht krijgen. Een derde reden voor een laag cijfer is dat de patiënt telkens te maken krijgt met een andere fysiotherapeut van de praktijk, die vaak ook weer een andere diagnose stelt.
Maar ook problemen met de afspraken kunnen voor lage cijfers zorgen. Uit 23,7 procent van de waarderingen met een laag cijfer komt naar voren dat het niet soepel liep met de afspraken. Het vaakst gaat het om fouten met de afspraken, bijvoorbeeld dat de fysiotherapeut kort voor de afspraak opbelt dat deze niet door kan gaan vanwege een dubbele afspraak. Of dat de patiënt juist niet gebeld wordt, terwijl dit wel afgesproken is.

Wachttijd

Een andere vaak voorkomende klacht is dat de wachttijd in de praktijk te lang is. In de meeste gevallen gaat het om wachttijd in de wachtkamer, maar soms klagen patiënten ook dat er te weinig fitnessapparatuur is en dat er dus voor elke oefening wachttijd is.
Tot slot kan het lastig zijn om afspraken te maken, door een overvolle agenda van de fysiotherapeut of door slechte telefonische bereikbaarheid.

Tevreden patiënten

Uiteraard is het belangrijk dat fysiotherapeuten de juiste oefeningen voorschrijven. Maar uit de waarderingen blijkt ook dat patiënten lage cijfers geven als ze vinden dat ze te weinig aandacht krijgen of als ze telkens met een andere behandelaar te maken hebben. We raden fysiotherapiepraktijken daarom aan om alle patiënten één vaste behandelaar te geven en voldoende aandacht aan de klachten te besteden.


Deel uw ervaring via de meldactie fysiotherapie

Wilt u uitgebreid uw mening geven over fysiotherapie? U kunt andere patiënten helpen door mee te doen aan de meldactie Fysiotherapie van Patiëntenfederatie Nederland. Met de resultaten van die meldactie willen we problemen in de fysiotherapie aankaarten en oplossen. Om deel te nemen hoeft u zich alleen maar te registreren voor het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland.



Er is 1 reactie geplaatst

cor van rongen | 25 april 2017

Hebben de 1e 2 dagen weinig kunnen doen
mocht mijn been niet belasten


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"