‘Borstkanker heb je niet alleen’, blijkt ook uit onze data
Geplaatst op 19 oktober 2020 door Redactie ZorgkaartNederland - 688 keer bekeken
Tijdens de Borstkankermaand 2020 vraagt Borstkankervereniging Nederland in oktober aandacht voor de situatie van de naasten van borstkankerpatiënten.
Ook op ZorgkaartNederland blijkt: ‘borstkanker heb je niet alleen’.
Wanneer ze worden geconfronteerd met een ziekte als borstkanker, vinden patiënten en hun naasten het belangrijk dat ze er niet alleen voor staan, blijkt uit waarderingen op ZorgkaartNederland. Uit de vele positieve waarderingen, zoals de volgende twee, blijkt gelukkig dat de meeste patiënten bij zorgverleners en –instellingen de steun ervaren die ze graag krijgen.
Over een chirurg schrijft iemand (uiteraard anoniem): “De nazorg is uitstekend. Mijn familie is tijdig geïnformeerd en ik heb er altijd een goed gevoel bij gehad.” Over een ziekenhuis schrijft iemand anders: “Ik ben zeer tevreden over het feit dat er snel is gehandeld, de deskundigheid, de mooie omgeving en het feit dat mijn man op de kamer heeft kunnen overnachten.”
Borstkankerzorg krijgt op ZorgkaartNederland een 9,0
Sinds september 2016 zijn er ruim 3800 waarderingen gegeven voor zorg voor borstkanker. En die zorg wordt al die jaren al hoog gewaardeerd: het laagste jaargemiddelde (van 2016; zie ook de tabel hieronder) is namelijk nog altijd een 8,8. Het gemiddelde cijfer over de afgelopen vijf jaren is dan ook hoog: een 9,0.
Positieve trend: steeds hogere waarderingen
Dit jaar zijn er 479 waarderingen gegeven over de zorg in verband met borstkanker. Het gemiddelde van dit jaar ligt met een 9,2 zelfs nog iets hoger dan afgelopen jaren.
Dit hogere cijfer past in de trend dat ieder jaar het gemiddelde cijfer hoger ligt dan het gemiddelde cijfer van het voorafgaande jaar. Een andere verklaring is echter, dat veel zorg niet doorging en dat mensen dan ook extra blij waren met de zorg die ze wél kregen. Een vergelijkbaar effect zagen we namelijk ook bij onze analyse van afgelopen zomer.
Samen
Dat het zeer gewaardeerd wordt dat ook huisartsen aandacht hebben voor naasten, blijkt wel uit de volgende waardering:
“Ik heb een bijzondere band met de huisarts.”, schrijft een naaste. “Deze band berust op wederzijds respect, die is ontstaan door wekelijks contact vanwege de langdurige ziekte van mijn vrouw die aan borstkanker met uitzaaiingen is overleden.”
Ook radiotherapeutische centra kunnen op waardering rekenen voor hun aandacht aan naasten: “Super lief en behulpzaam personeel, leggen ook alles uit aan de kinderen.”, schrijft iemand. Over een specialist van een ander centrum schrijft iemand: “Zij luistert eerst zorgvuldig en geeft mij alle tijd om mijn verhaal af te maken, maar ook dat van mijn echtgenoot."
Het kan nog beter
Niet alle waarderingen zijn overigens positief. De genoemde verbeterpunten liggen voor patiënten vooral op het gebied van fijngevoeligheid, aandacht en empathie.
Het zijn verbeterpunten die ook de naasten ervaren, blijkt uit onderzoek van de Borstkankervereniging. Bijna vier op de tien naasten geeft daarin aan dat ze aandacht hebben gemist.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015 -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2016
ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument? -
Redactie ZorgkaartNederland 23 mei 2016
Start landelijke campagne ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 7 juli 2016
Lang wachten bij poliklinieken oogheelkunde -
Redactie ZorgkaartNederland 14 december 2016
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016