Communicatie op SEH erg belangrijk
Geplaatst op 16 juli 2019 door Redactie ZorgkaartNederland - 15367 keer bekeken
Goede communicatie op de spoedeisende hulp (SEH) in ziekenhuizen is erg belangrijk, blijkt uit onderzoek onder ongeveer zevenhonderd waarderingen over de SEH op ZorgkaartNederland. In waarderingen met een 5,5 of lager wordt vaak aangegeven dat de communicatie te wensen over laat. Daarentegen is er in waarderingen met een 8 of hoger sprake van duidelijke informatie op de SEH.
Die duidelijke informatie kan gaan over diagnose en bijbehorende stappen, keuzes of wachttijden. Snelle en adequate afhandeling en medewerkers met aandacht voor de patiënt spelen ook mee bij een positieve waardering.
Te weinig informatie over lange wachttijd
De mensen die een negatieve waardering hebben gegeven, zeggen onder meer te weinig informatie hebben ontvangen over de wachttijd. Ook kunnen medewerkers onvriendelijk, lacherig of ongeïnteresseerd overkomen.
Bij 45 procent van de negatieve waarderingen is men negatief over de behandeling zelf of geeft men aan ontevreden te zijn over een (verkeerde) diagnose. Zo schrijven mensen dat ze naar huis zijn gestuurd zonder dat de klachten verholpen waren, er een verkeerde diagnose is gesteld of er op een later moment een behandeling toch nodig was.
Gemiddeld krijgt SEH een 7,4
Op ZorgkaartNederland kunnen mensen hun zorgaanbieder en/of zorgverlener waarderen. Hierbij kunnen zij aangeven op welke afdeling de zorg plaatsvond. De long- of hartafdeling bijvoorbeeld. De waarderingen waarbij aangevinkt is dat het om spoedeisende hulp ging, zijn in dit onderzoek nader geanalyseerd op de gegeven toelichtingen.
De spoedeisende hulp krijgt gemiddeld een 7,4. De ziekenhuizen krijgen daarbij gemiddeld een lager cijfer (7,1) dan de behandelende zorgverleners binnen de ziekenhuizen (8,4). 25 procent van de waarderingen over de SEH krijgt een onvoldoende.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 7 februari 2017
Veel onvoldoendes voor spoedeisende hulp op ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 23 februari 2015
Even voorstellen: het team in de huisartsenpraktijk -
Redactie ZorgkaartNederland 27 juli 2015
Hoe meten ziekenhuizen pijn na de operatie? -
Redactie ZorgkaartNederland 28 juli 2016
Goede informatie tijdens ziekenhuisbehandeling belangrijk -
Redactie ZorgkaartNederland 15 november 2016
Meningen van andere patiënten belangrijk bij keuze ziekenhuis