DC Klinieken: ‘Iedere review is waardevol’

Geplaatst op 29 oktober 2020 door - 335 keer bekeken

Foto DC Klinieken: ‘Iedere review is waardevol’

Dat de zorg van DC Klinieken wordt gewaardeerd op ZorgkaartNederland is hen veel waard: “Als informatie voor verbetering, en als motivatie voor medewerkers”.

De keten van medisch specialistische centra levert laagcomplexe zorg binnen een specialistisch aanbod, zoals radiologie, maag- en darmonderzoeken, pijnzorg, dermatologie en allergologie. “En die die zorg kan uitstekend gewaardeerd worden op ZorgkaartNederland”, meent marketingmanager Arnold Koeling. “Het is een mooi, transparant en onafhankelijk platform waar toekomstige patiënten kunnen lezen of onze zorg nou echt zo goed is en – door de toelichtingen in tekst – waarom dan wel.”

Waarde van de waarderingen

De klinieken zien verschillende toepassingen voor de Zorgkaart-waarderingen. Koeling: “Naar buiten toe gebruiken wij de waarderingen op ZorgkaartNederland om het verhaal van DC Klinieken kracht bij te zetten. Afgelopen maand hebben we een nieuwe website gelanceerd, waar elke bezoeker naast de totaalscore van onze organisatie, ook per vestiging de scores op ZorgkaartNederland kan bekijken. Een transparante manier van communiceren naar de patiënt, menen we.”

Behalve voor de transparantie wordt ook voor de motivatie van medewerkers de waarde van de waarderingen ingezien. “Wij versturen periodiek de scores naar onze medewerkers”, vervolgt Koeling. “Niet om centra met elkaar te vergelijken, maar om hen een compliment te geven.”

Verbeteren

ZorgkaartNederland is niet voor niets een product van de Patiëntenfederatie. Het heeft door de bijna 900.00 reviews grote potentie om kwaliteitsverbetering van de zorg te stimuleren. Dat is bij uitstek iets waar patiënten van kunnen profiteren.

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Arnold Koeling van DC Klinieken

Daar heeft DC Klinieken ook oog voor: “We gebruiken de waarderingen zéker ook voor verbetering van onze zorg”, legt Koeling uit. “Als er slechte reviews worden geplaatst, gaan deze altijd langs de klachtenfunctionaris. Deze beantwoordt de klacht via ZorgkaartNederland. De patiënt kan, als die hier behoefte aan heeft, in contact komen met onze klachtenfunctionaris om tot een oplossing te komen. Ook worden de parameters van de scores bekeken en meegenomen in het kwaliteitsbeleid.”

Waarderingen verzamelen

Hoe komt DC Klinieken aan waarderingen? Mariën Zathe zette bijvoorbeeld interviewteams in. Maar er zijn meerdere mogelijkheden. Koeling: “Wij proberen onze patiënten via narrowcasting in de wachtkamer, posters, flyers en via (digitale) enquêtes aan te moedigen om een waardering te schrijven.

De meeste patiënten zijn positief, al verschillen de ervaringen. De ene patiënt vindt alles prima zonder uitgebreide toelichting, maar er zijn ook patiënten die in detail zijn of haar bevindingen beschrijven. Voor ons maakt het niet uit, iedere review is waardevol.”

ZorgkaartNederland ondersteunt graag met promotiemiddelen zoals buttons, widgets, visitekaartjes en flyers. Lees meer >

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

• Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht