De data achter 1 miljoen waarderingen

Geplaatst op 12 juli 2021 door - 444 keer bekeken

Foto De data achter 1 miljoen waarderingen

Elke waardering is een waardevol signaal over de zorgkwaliteit in Nederland. Maar 1 miljoen waarderingen, dat is een goudmijn.

We zijn al weer 7 dagen en ruim 3.000 waarderingen verder dan magische grens van 1 miljoen waarderingen op ZorgkaartNederland. De schrijver en ontvanger van de 1 miljoenste zijn verrast met een feestelijke visite en een aantal bekende patiënten feliciteerden iedereen in Nederland met al die waarderingen, vooral om de lering die we eruit kunnen trekken.

Een betrouwbaar middel

Een korte 'close reading' van al die waarderingen laat ons een aantal positieve trends zien. Zo zit er gemiddeld genomen een stijgende lijn in het aantal waarderingen dat er op ZorgkaartNederland wordt achter gelaten.

Totaal aantal waarderingen per jaar
2008 539
2018 131387
2019 144162
2020 148571
2021 73021

Dat heeft een aantal belangrijke voordelen. Patiënten hebben onder andere baat bij een landelijk, betrouwbaar, onafhankelijk middel dat hen helpt bij hun keuze voor een zorgverlener of zorginstelling. Een groeiend aantal waarderingen laat zien dat er veel behoefte is aan (en draagvlak is voor) een dergelijk medium.

Een ander voordeel heeft te maken met de wens om - statistisch gezien - uitspraken te mogen doen over de ervaren kwaliteit van de zorg. Hoe meer ervaringen er over één bepaalde zorgaanbieder zijn gegeven, hoe kleiner de kans dat het gemiddelde totaalcijfer van die zorgaanbieder op toeval is gebaseerd. Het cijfer wordt simpel gezegd betrouwbaarder.

Positieve geluiden

Een andere trend is het stijgende gemiddelde cijfer per jaar. Dat was al sinds 2011 boven de 8. Maar het geluid over de zorg is sindsdien alleen nog maar positiever.

Gemiddeld oordeel per jaar
2019 8,7
2020 8,8
2021 9,0

Toelichtingen

De cijfers geven kwantitatieve informatie over hoe mensen de zorg hebben ervaren. Maar ook in de toelichtingen kan men waardevolle signalen kwijt. We hebben over alle waarderingen samen (zowel negatief als positief) gekeken welke termen er veel genoemd worden.

Woorden als ‘arts’, ‘behandeling’, ‘medewerkers’ en ‘afspraken’ lieten we buiten beschouwing. Het is logisch dat deze woorden veel genoemd worden, maar dat zegt niet alles over wat mensen belangrijk genoeg vinden om in het toelichtingsveld aan de orde te brengen.

Uit deze analyse blijkt vooral dat mensen het belangrijk vinden dat:

• ze goed geholpen worden/ er goede zorg geboden wordt
  • er goed naar hen geluisterd wordt
  • zorgverleners vriendelijk zijn
  • de tijd wordt genomen
  • ze serieus genomen worden
  • er kundig wordt opgetreden en duidelijke uitleg wordt gegeven
  • zorgverleners betrokken zijn en persoonlijke aandacht geven
  • dat ze niet al te lang hoeven te wachten.

In het laatste punt, over het wachten, ligt een waardevol verbeterpunt besloten. Het is het enige vaak terugkomende woord dat in negatieve zin naar voren komt. Veel mensen geven namelijk aan dat ze lang moet wachten.

Meer data

Uit de analyse kwamen nog meer rijtjes cijfers en wetenswaardigheden naar voren. Een aantal interessante hebben we voor u gebundeld in de onderstaande infographic.

Mooi vormgegeven data op basis van 1 miljoen waarderingen op ZorgkaartNederland

Meer uit deze serie:

>> Voor huidaandoeningen is betere ketenzorg nodig
>> Astmazorg op ZorgkaartNederland

>> 10 x waarderingen over humor in de zorg
>> Darmkankermaand: wat vinden de patiënten?
>> Hoge cijfers voor behandeling zeldzame aandoeningen
>> Kansen voor diëtisten

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "1 miljoen waarderingen"