De ZorgkaartNederland-data van 2021
Geplaatst op 7 februari 2022 door Redactie ZorgkaartNederland - 5571 keer bekeken
2021 mag met recht een positief jaar genoemd worden blijkt uit data-analyse. Zo werden er ruim 190.000 waarderingen op ZorgkaartNederland geplaatst.
Dat zijn gemiddeld meer dan 500 waarderingen per dag. Bovendien is dit een stijging van 28% ten opzichte van 2020. Het gemiddelde oordeel is gestegen naar een 8,9.
Elke waardering is een waardevol signaal over de zorgkwaliteit in Nederland, en elke waardering helpt de zorgkiezer bij het kiezen van de juiste aanbieder.
Een stijgende lijn
Als we inzoomen op die waarderingen dan is er een aantal positieve ontwikkelingen zichtbaar. Zo zit er gemiddeld genomen een stijgende lijn in het aantal waarderingen dat er op ZorgkaartNederland wordt achtergelaten:
Totaal aantal waarderingen per jaar |
|
|
|
2017 |
132988 |
2018 |
131387 |
2019 |
144162 |
2020 |
148571 |
2021 |
190530 |
Een andere trend is het stijgende gemiddelde cijfer per jaar. Dat was al sinds 2011 boven de 8. Maar het geluid over de zorg is sindsdien alleen nog maar positiever geworden.
Gemiddeld oordeel per jaar |
|
|
|
2017 |
8,4 |
2018 |
8,6 |
2019 |
8,7 |
2020 |
8,8 |
2021 |
8,9 |
Beste en meest gewaardeerde sectoren
De cijfers laten zien dat onderstaande zorgaanbieders de meeste waarderingen kregen. Fysiotherapiepraktijken ontvingen de meeste waarderingen, gevolgd door wijkverpleging op de tweede plaats.
Sector |
Aantal waarderingen |
|
|
Fysiotherapiepraktijk |
34108 |
Wijkverpleging |
31722 |
Ziekenhuis |
21241 |
Verpleeghuis en verzorgingshuis |
16281 |
Tandartsenpraktijk |
11965 |
In 2021 was het gemiddelde oordeel van alle waarderingen een 8,9. Hieronder ziet u welke zorgaanbieders er qua beoordeling uitsprongen:
Sector | Gemiddeld oordeel | Aantal waarderingen |
Mondhygiënistenpraktijk | 9,6 | 578 |
Kraamzorg | 9,6 | 1387 |
Verloskundepraktijk | 9,6 | 3008 |
Huidtherapiepraktijk | 9,5 | 1644 |
Logopediepraktijk | 9,5 | 1512 |
Positief en betrouwbaar
Deze positieve cijfers hebben belangrijke voordelen. Patiënten hebben onder andere baat bij een landelijk, betrouwbaar, en onafhankelijk middel dat hen helpt bij de keuze voor een zorgverlener of zorginstelling. Een groeiend aantal waarderingen laat zien dat er veel behoefte is aan (en draagvlak is voor) een dergelijk medium.
Een ander voordeel heeft te maken met de wens om - statistisch gezien - uitspraken te mogen doen over de ervaren kwaliteit van de zorg. Hoe meer ervaringen er over één bepaalde zorgaanbieder zijn gegeven, hoe kleiner de kans dat het gemiddelde totaalcijfer van die zorgaanbieder op toeval is gebaseerd. Het cijfer wordt simpel gezegd betrouwbaarder.
Uiteindelijk is optimale zorgkwaliteit een team-effort. Om tot de beste zorg te komen, hebben zorgverlener en patiënt elkaar nodig, want door samen te beslissen zijn mensen tevredener over de zorg.
Corona
Een deel van de waarderingen stond vorig jaar, logischerwijs, in het teken van COVID-19. We zien dat het percentage waarderingen over corona (waar corona werd benoemd in de toelichting van de waardering) samenhangt met bijvoorbeeld de lockdowns en veranderingen in zorgaanbod.
Dat percentage waarderingen was met 4% het hoogst in januari 2021, daalde geleidelijk naar 1% in oktober 2021 om vervolgens richting het einde van het jaar op te lopen naar 2%.
2022
Wilt u dit jaar bijdragen aan de waardevolle data van ZorgkaartNederland en meer inzicht krijgen in de waarderingen voor uw organisatie? Kijk dan eens in het Helpcentrum. Hier hebben we handige promotiematerialen voor u verzameld die u direct kunnen helpen om cliënten en patiënten te stimuleren een waardering te plaatsen.
Er zijn 5 reacties geplaatst
w.roerdinkholder | 23 juni 2024
De locatie was goed verzorgd en oogde gastvrij.
De verpleegkundigen heel vriendelijk, begripvol en duidelijk.
De specialist nabij, communicerend op gelijkwaardig niveau,
vriendelijk en warm. Zijn uitleg over de uitslag van het onderzoek kwam direct erna, was helder en uitgebreid. Geen woord te veel en geen woord te weinig. Ik kon alles gemakkelijk onthouden.
De nazorg was warm en comfortabel.
H. Bakker | 23 mei 2024
Na een knie operatie heb ik 6 weken zorg gehad
van buurtzorg Curadomi dit was mijn eerste ervaring, maar de hulp was vriendelijk en zeer zorgzaam. dit zorgteam kan ik aan iedereen aanbevelen.
Suus Oomes, Helma van Zuidam | 23 april 2024
Onze moeder, die dementerend was, is ongeveer 5 jaar verzorgd in Schiewaegh, afdeling Saffier. Wij zijn heel erg dankbaar voor de professionele en liefdevolle verzorging, die zij daar heeft ontvangen. Ook het contact tussen verpleging en familie was erg prettig. Wij zijn, kortom, meer dan tevreden.
P.Gruisinga | 8 april 2024
Ik heb een onderbeenamputatie ondergaan. Ik woon in Almere en heb na ontslag uit revalidatiecentrum wondzorg thuis van Woonzorg Flevoland gekregen. Heel professioneel en betrokken verzorging. Ik ben daar heel erg tevreden over.
i. Stein | 23 februari 2022
Na mijn heupoperatie heb ik 5 weken iedere ochtend en avond thuiszorg gehad van het buurtteam Rozentuin in Haarlem .dit was mijn eerste ervaring ,mijn dank gaat uit van de vriendelijke ,behulpzame dames van het Buurtteam Rozentuin .Geweldig dat er mensen zijn die liefdevol dit werk doen
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 12 april 2023
Maak kennis met Marjolein Bosman, manager Producten en Diensten -
Redactie ZorgkaartNederland 24 januari 2023
Waarom waarderingen je verder brengen: 7 verhalen uit de praktijk -
Redactie ZorgkaartNederland 10 september 2020
“Ieders mening telt” – Zorgboerderij Mariën Zathe -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2022
De kracht van interview- en belteams: alles wat je nog niet wist over je eigen zorgverlening -
Redactie ZorgkaartNederland 24 juli 2023
Arthur Schellekens nieuwe directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland