Dit gebeurt er als je een waardering krijgt op ZorgkaartNederland
Geplaatst op 27 februari 2023 door Redactie ZorgkaartNederland - 625 keer bekeken

Een patiënt heeft een waardering voor je op ZorgkaartNederland geschreven. Van het schrijven tot de online publicatie: welke weg legt een waardering af? We nemen een kijken achter de schermen bij het redactieteam.
Zorgvuldig redactiewerk
Stel je voor: een patiënt wordt door jou als zorgverlener uitgenodigd om een waardering te schrijven. De patiënt klimt in de digitale pen. En klikt op verzenden. Wat gebeurt er dan?
De inzender krijgt dan automatisch een email waarin wordt gevraagd om de inzending te bevestigen. Zo weet de inzender zeker dat dat de waardering goed is aangekomen bij het redactieteam van ZorgkaartNederland. Voor de redactie is het ook een extra check.
Klikt de inzender op de bevestigingslink in die mail? Dan gaat de redactie van ZorgkaartNederland met de waardering aan de slag. Bij de redactie komen dagelijks gemiddeld 600 waarderingen binnen uit heel Nederland.
Een veilig platform voor iedereen
Een deel van de ingezonden waarderingen wordt automatisch geplaatst. Het redactieteam toetst handmatig de rest van de waarderingen aan een gedragscode. Die waarderingen worden woord voor woord gelezen.
Door met de gedragscode te werken zorgen we dat het platform voor iedereen een veilige omgeving is. Er worden ook automatische controles uitgevoerd.
Honderden waarderingen staan nog dezelfde werkdag online. Daar gaat een kort, maar heel precies werkje aan vooraf. Want: de redactie gaat zorgvuldig om met de inzender én met de zorgprofessional.
Redacteur Cindy Oudshoorn: “ZorgkaartNederland moet een betrouwbaar en veilig podium zijn. Voor iedereen, dus voor patiënten én voor zorgverleners.”
Een eigen manier van vertellen
De redacteur verandert bijvoorbeeld niks aan de tekst. Iedereen heeft immers zijn eigen manier van vertellen.
Zo verbetert de redacteur geen spellings-, grammatica- of taalfouten. Ook verkeerd geplaatste punten of komma’s laat de redactie staan. Wel worden meerdere uitroeptekens of vraagtekens weggehaald. En worden teksten in alleen hoofdtekens veranderd in normale letters.
De ‘huisregels’
Wat doet de redacteur nog meer? De redacteur bekijkt of de tekst voldoet aan de gedragscode.
Je mag bijvoorbeeld niet schelden, dreigen of discrimineren. Inzenders mogen geen namen noemen in de tekst, behalve van zorgverleners die op ZorgkaartNederland staan.
De redacteur controleert de waardering ook op oneigenlijk gebruik. Zo kunnen we neprecensies en fraude voorkomen.
Mail van de redactie
Voldoet de waardering aan de gedragscode? Dan zet de redacteur de waardering meteen online. De inzender krijgt een e-mail met een directe link naar de waardering.
Zorgprofessionals met een beheerpakket kunnen een gratis e-mailmelding instellen in de beheeromgeving. Zo ben je altijd op de hoogte als er een nieuwe waardering wordt geplaatst.
Maar wat gebeurt er als een waardering niet voldoet aan de huisregels?
Redacteur Cindy Oudshoorn legt uit: “Dan krijgt de inzender meestal binnen een aantal werkdagen een e-mail. In deze mail legt de redacteur uit waarom de waardering niet geplaatst kan worden. Daarna krijgt de inzender de gelegenheid om een woord of omschrijving aan te passen en de waardering opnieuw in te sturen. Alleen de inzender zelf mag de tekst veranderen: de redacteur zal dat niet doen.”
Ervaringen staan op nummer 1
Cindy vertelt verder over de werkwijze van het redactieteam: “Soms bespreken we een waardering binnen het team. Bijvoorbeeld als een zorgverlener twijfelt of een waardering wel aan onze gedragscode voldoet. Dan nemen we de informatie van de zorgverlener mee en beoordelen we de waardering opnieuw.
Ook dan kan het zijn dat een redacteur contact opneemt met de inzender. Want soms kan met een kleine aanpassing de waardering wel aan de gedragscode voldoen. Maar ook nu geldt: de aanpassing moet de inzender zelf maken.
Heel soms kan het zijn dat de waardering met onze juristen wordt besproken of deze geplaatst kan worden of niet, maar dat is echt een uitzondering.”
Zorgverleners kunnen altijd gratis op een waardering reageren.
Dat kan via een (gratis) beheerpakket.
Samen de zorg beter maken
Waar is de gedragscode nog meer voor nodig dan voor fraudeurs? De patiënt moet toch eerlijk zijn mening kunnen geven?
“Dat kun je al doen op veel sociale media,” zegt Cindy: “Op bijvoorbeeld Twitter of Google kun je meestal direct een reactie plaatsen. Je kan dan zeggen wat je wil.
Je kan bij ons ook vrijuit je mening geven. Op een veilige en constructieve manier. Dat betekent dat je niet onnodig kwetsend of onfatsoenlijk mag zijn.
Met de waarderingen op ZorgkaartNederland willen we samen de zorg beter maken doordat patiënten hun ervaringen kunnen delen. We werken zorgvuldig omdat we zorgverleners hiermee niet onnodig willen kwetsen. Het moet voor iedereen veilig blijven. Daarom toetsen wij de waarderingen aan onze gedragscode.”
Geverifieerde waarderingen
Ook geverifieerde waarderingen worden gecontroleerd op de gedragscode. Dat gebeurt onder andere met een automatisch script.
Een waardering is geverifieerd als de afzender van de waardering door de zorgaanbieder is uitgenodigd om een waardering te schrijven. Je kunt de waardering herkennen aan een groen vinkje.
Voor het verzamelen van geverifieerde waarderen gelden bepaalde richtlijnen en spelregels. Ook daar gaat de redactie zorgvuldig mee om.
Kortom, ook bij geverifieerde waarderingen blijft de redactie oplettend.
Elke stem telt
Wat leveren al die waarderingen jou als zorgverlener op?
“We willen dat een waardering een bepaald effect heeft,” legt Cindy uit. “Geeft een waardering bijvoorbeeld onderbouwde kritiek, dan is dat voor een zorgverlener waardevolle informatie. Bijvoorbeeld om aan de slag te gaan met kwaliteitsverbeteringen. Zo gaat de stem van een patiënt niet verloren.”
Cindy vult aan: “Het allerbelangrijkste is: ZorgkaartNederland moet een betrouwbaar en veilig podium zijn. Voor iedereen, dus voor patiënten én voor zorgverleners.”
Reageren is altijd gratis
Soms is een waardering aanleiding voor een gesprek. Cindy vertelt dat zorgverleners soms aangeven dat er behoefte is om te reageren of in gesprek te gaan.
Het is voor zorgverleners altijd mogelijk om gratis te reageren op een waardering. Een gratis contactverzoek sturen kan ook. Dit kan allebei kan via een beheerpakket, ook met het gratis instappakket.
Met waarderingen maken we samen de zorg beter
Ontdek wat een waardering op ZorgkaartNederland jou oplevert.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter

-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015 -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2016
ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument? -
Redactie ZorgkaartNederland 23 mei 2016
Start landelijke campagne ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 7 juli 2016
Lang wachten bij poliklinieken oogheelkunde -
Redactie ZorgkaartNederland 14 december 2016
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016