Feiten en cijfers: het eerste kwartaal van ZorgkaartNederland in 2025
Geplaatst op 24 april 2025 door Redactie ZorgkaartNederland - 327 keer bekeken

Het eerste kwartaal van 2025 zit er al een paar weken op. We vertellen je graag over een aantal leuke feiten en cijfers van ZorgkaartNederland van de afgelopen drie maanden.
Wachttijden
Wie weet is het jou ook opgevallen in de wachtkamer bij jouw zorgverlener: onze wachttijden-campagne. De afgelopen maanden zochten we de publiciteit op om meer aandacht te krijgen voor wachttijden. Want vaak valt er voor patiënten wat te kiezen. En dat weten zij niet altijd. Hoog tijd dus om hen te wijzen op de wachttijden-assistent.
Het gebruik van de wachttijden-assistent ging de afgelopen 3 maanden met ruim 17% omhoog ten opzichte van het kwartaal ervoor. In gebruikersaantallen betekent dit 22.096 gebruikers in kwartaal 1 2025 en 18.851 gebruikers in kwartaal 4 vorig jaar. Mogelijk heeft onze campagne hiervoor gezorgd. In ieder geval gebruikten bezoekers die via de campagne op Zorgkaart binnenkwamen, gemiddeld 2.1 keer de assistent.
Geverifieerde waarderingen
Er was al een stijging te zien in geverifieerde waarderingen van apotheken. Nu laten we jullie de totale hoeveelheid geverifieerde waarderingen op ZorgkaartNederland zien bij zorginstellingen. In de laatste drie maanden was dit: 55.911. Dat zijn maar liefst 82% geverifieerde waarderingen van zorginstellingen van het totale aantal dat we ontvingen afgelopen kwartaal.
En wat is dat nu zo'n geverifieerde waardering? Patiënten krijgen na hun bezoek aan de zorgverlener automatisch een vragenlijst opgestuurd van de zorginstelling. Vervolgens wordt de waardering door een onafhankelijk meetbureau of door zorginstellingen zelf aan ZorgkaartNederland geleverd.
Gemiddeld cijfer waarderingen
De waarderingen die patiënten en hun naasten geven aan zorginstellingen laten een mooi gemiddelde zien van een 8.7. Hieruit kunnen we opmaken dat de meeste inzenders heel tevreden zijn over de zorg en behandeling die zij krijgen.
Bezoekersaantallen
Het platform blijft een populair medium voor veel patiënten en hun naasten. Gemiddeld hadden we al bijna 3 miljoen bezoekers per kwartaal. En in het begin van 2025 gingen we daar zelfs net iets overheen. Van 2.9 miljoen bezoekers in het laatste kwartaal van vorig jaar, tot 3.07 miljoen bezoekers in de afgelopen drie maanden.
Tips voor jou als bezoeker
ZorgkaartNederland biedt naast waarderingen en een wachttijden-assistent, ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld de keuzehulpen, waarmee je kunt bekijken welk ziekenhuis of welke kliniek het beste bij jou past voor een bepaalde aandoening. Zorgorganisaties kunnen ook bij ons aangeven of ze nieuwe patiënten aannemen. Al meer dan 600 zorgorganisaties doen dit al.
7 misverstanden over ZorgkaartNederland
Hoor je ook wel eens wat over ZorgkaartNederland in het nieuws? Graag wijzen we je op de 7 misverstanden over ons platform. We houden ons graag bij de feiten.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter

-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 12 april 2023
Maak kennis met Marjolein Bosman, manager Producten en Diensten -
Redactie ZorgkaartNederland 24 januari 2023
Waarom waarderingen je verder brengen: 7 verhalen uit de praktijk -
Redactie ZorgkaartNederland 10 september 2020
“Ieders mening telt” – Zorgboerderij Mariën Zathe -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2022
De kracht van interview- en belteams: alles wat je nog niet wist over je eigen zorgverlening -
Redactie ZorgkaartNederland 24 juli 2023
Arthur Schellekens nieuwe directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland