Fysiotherapiepraktijken; een analyse van 83.000 waarderingen

Geplaatst op 2 november 2021 door - 525 keer bekeken

Foto Fysiotherapiepraktijken; een analyse van 83.000 waarderingen

Fysiotherapeuten zijn er volop; dat is ook te zien op ZorgkaartNederland. Een kleine 9500 fysiotherapiepraktijken staan vermeld op het grootste onafhankelijke keuzeplatform voor de zorg. Door die grote keuze aan praktijken hechten patiënten grote waarde aan de ervaringen van mensen die eerder bij een praktijk zijn geweest. Welk beeld komt er uit al die ervaringen naar voren? Wij analyseerden meer dan 83.000 waarderingen voor 4.830 fysiotherapiepraktijken. Met een 9,3 als gemiddeld totaalcijfer kunnen fysiotherapeuten zeer tevreden zijn.

Het belang van waarderingen voor patiënt én fysiotherapeut.

We zien dat mensen meestal in eerste instantie afgaan op de eerlijke mening van andere patiënten in hun zoektocht naar een fysiotherapeut. Een zoekopdracht als ‘fysiotherapeut + [woonplaats]’ levert vaak vele fysiotherapeuten op om uit te kiezen. Het lezen van de ervaringen van anderen op ZorgkaartNederland helpt om daaruit een keuze te maken.

Tegelijkertijd zijn patiëntervaringen waardevol voor de fysiotherapeut zelf. Ervaringsverhalen van patiënten komen vaak betrouwbaarder over dan een eigen informatietekst. Vele ervaringen geven samen een goed beeld van de zorg die een fysiotherapeut biedt. Bovendien: als patiënten ontevreden zijn, is het fijn om via de toelichtingen bij een review te ontdekken waarover ze minder tevreden zijn. Voor de een kan de privacy in de praktijk beter, de ander vindt een meer persoonlijke benadering wellicht belangrijk. Door de toelichtingen krijgt u zicht op zulke concrete verbeterpunten.

Zo kunt u mogelijk met deze patiënten het gesprek aangaan en tot een oplossing komen. Of u kunt de feedback gebruiken om uw zorg in het algemeen beter te laten aansluiten op de wensen van uw patiënten.

Lees onder de afbeelding verder

whitepaper fysio_2

Nederlanders zeer positief over Nederlandse fysiotherapie

Tussen al die reviews zijn bijna altijd wel een paar ontevreden patiënten te vinden. Maar de algehele waardering van fysiotherapeuten is, zo blijkt uit een analyse van de ruim 83.000 reviews op ZorgkaartNederland, heel positief. Een totaalcijfer van een 9,3 is bijzonder goed te noemen. De aspecten ‘bejegening’ en ‘deskundigheid’ worden al helemaal goed gewaardeerd, met een 9,6 en 9,5.

Individuele klantervaringen

Op ZorgkaartNederland is het verplicht voor patiënten om hun gegeven waarderingen toe te lichten. Als praktijk is het immers fijn om te weten waarom een patiënt positief of juist kritisch is. Zo zegt een positief gestemde patiënt:

“Altijd positief stimulerend: na elke behandeling ging ik weer enthousiast verder met de revalidatie. Steeds weer nieuwe oefeningen waarmee je weer een stukje verder komt. Je voelt je gezien en begrepen.”

Anderen gebruiken het toelichtingsveld om hun minder positieve ervaring te delen. Zo schrijft een minder positieve patiënt:

"Communicatie is er simpelweg gewoon niet. Tijdens oefensessie klacht aangegeven. Werd niet op gereageerd. Dag erna rode plek zichtbaar en irritatie voelbaar. Contact leggen gaat niet rechtstreeks, dus een dag moeten wachten. Conclusie: een zenuwirritatie."

Wat patiënten het meest waarderen aan hun fysiotherapiepraktijk? Een analyse van de tien hoogst gewaardeerde fysiotherapiepraktijken laat onder meer de volgende positieve punten zien: goed geholpen worden, goed luisteren, snel terecht kunnen, de tijd nemen, serieus genomen worden, deskundige houding en goede tips.

Als patiënten minder tevreden zijn, heeft dat vaak te maken met de tegenvallende resultaten na afloop van de behandeling. Ook niet goed luisteren naar de patiënt, afspraken niet nakomen en slechte communicatie worden genoemd. Soms zijn verbeterpunten heel simpel op te pakken. Zo tippen patiënten wel eens dat de praktijk schoner zou mogen. Ook dat is fijn om te weten, zodat u daar actie op kunt ondernemen.

Lees onder de afbeelding verder

Fysiotherapie voor ouderen

Meer zichtbaarheid voor uw praktijk

Een bijkomend voordeel van ZorgkaartNederland is dat u uw praktijk er beter zichtbaar mee kunt maken. Zo heeft Bryan Ossendrijver van UwFysio voor ZorgkaartNederland gekozen toen UwFysio een nieuwe website kreeg. Ook met het oog op vindbaarheid.

Bryan vertelt: "Naast een eerlijke mening van patiënten, zowel positief als negatief, levert het ons een betere vindbaarheid op."

Hoe dat werkt? Mensen zoeken vaak op specifieke klachten. Als ze dan uitkomen op een lijst met reviews waar ook uw fysiotherapiepraktijk tussen staat voor die specifieke klacht, geeft dat u mogelijk een streepje voor. Zeker als er positieve ervaringen voor uw praktijk te zien zijn.

Ook Tim Räkers, fysiotherapeut bij Fysio-Fit Utrecht, ervaart dat voordeel van ZorgkaartNederland:

"Wij bieden een uitgebreid pakket aan behandelingen voor jong en oud. Maar hoe bereik je met dit verhaal een groot publiek? Bij ZorgkaartNederland vonden wij deze zichtbaarheid. Door ons profiel daar in te richten, zijn we goed vindbaar op Google wanneer je naar een zorgverlener zoekt.”

Wilt u ook profiteren van meer zichtbaarheid van uw praktijk dankzij eerlijke meningen van patiënten? En wilt u zicht krijgen op de meningen van patiënten over uw praktijk? Stimuleer uw patiënten dan om een waardering op ZorgkaartNederland achter te laten. In het Helpcentrum vindt u tips en tools die helpen om meer reviews te verzamelen. Of maak gebruik van ons gratis promotiemateriaal (zoals flyers en folders).

Meer lezen?

>>  Whitepaper Verpleeghuiszorg
>>  Whitepaper Ziekenhuiszorg
>>  Whitepaper Klinieken

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"