Geautomatiseerd waarderingen ophalen: slim meten via een meetbureau

Geplaatst op 15 juni 2022 door - 618 keer bekeken

Foto Geautomatiseerd waarderingen ophalen: slim meten via een meetbureau

Veel zorginstellingen in de paramedische sector meten hun zorgkwaliteit aan de hand van PREM-vragenlijsten. De inzet van een meetbureau kan hierbij voor een continue stroom aan waarderingen zorgen.

Fysiotherapie Jessy Maas werkt al meer dan 10 jaar met meetbureau Qualizorg. Via 2 slimme koppelingen worden automatisch vragenlijsten doorgezet naar cliënten én resultaten gedeeld op ZorgkaartNederland.

Transparantie, transparantie, transparantie

Op de website van Fysiotherapie Jessy Maas prijkt de ZorgkaartNederland-waarderingsscore. Een mooie 9,5. Ook zijn de waarderingsscores tot en met 2011 terug te vinden. Deze scores komen voort uit de PREM-vragenlijst die de fysiopraktijk uitzet onder cliënten. Praktijkeigenaar Jessy Maas: “Een deel van de resultaten uit de PREM-vragenlijsten wordt sinds kort automatisch doorgezet naar ZorgkaartNederland. Daarmee wordt de kwaliteit van onze zorgverlening ook getoond op een extern, onafhankelijk platform. Transparanter kan bijna niet.”

Dit artikel is de tweede in de reeks over geverifieerd meten. Lees ook het verhaal van Zorggroep ENA, die al 13 jaar waarderingen ophaalt via bel- en interviewteams.

Slimme koppeling 1: de API-Connect-koppeling

Wie goed naar de waarderingen van de fysiopraktijk op ZorgkaartNederland kijkt, valt iets op: de waarderingen die ná juni 2021 zijn geplaatst, zijn allemaal geverifieerd. Dat heeft een logische reden: sinds dat moment worden resultaten van de PREM-vragenlijsten doorgezet vanuit Qualizorg als waarderingen op ZorgkaartNederland. Dit gebeurt via de zogeheten API-Connect-koppeling. Hiermee zijn de waarderingen direct geverifieerd. Maas: “Dit vergroot de betrouwbaarheid van de waarderingen en daarmee ook onze dienstverlening enorm. Waarbij Qualizorg en ZorgkaartNederland een hoogwaardige onafhankelijke dienst leveren om meetgegevens zichtbaar te maken voor onze cliënten.”

Met trots laten zien

Ralf Kraaij, operationeel manager bij Qualizorg, legt ook de visie van het meetbureau toe: “Uiteindelijk is ons gezamenlijke doel ervoor te zorgen dat de (oriënterende) cliënt keuze-informatie tot zijn of haar beschikking heeft. We zien dat cliënten over het algemeen zeer tevreden zijn over de zorg die geleverd wordt. Dat mogen de praktijken met trots laten zien.”

Passief-tevreden cliënten

Naast het feit dat reviews direct geverifieerd zijn, heeft de API-Connect-koppeling volgens Kraaij nog een groot voordeel. Hij legt uit: “Cliënten die negatief zijn over de zorgverlening, melden zich doorgaans als eerste op platforms zoals ZorgkaartNederland. Ook heel tevreden cliënten doen dit, maar wel in mindere mate. Zij delen hun ervaring eerder met vrienden en familie.”

“Door de PREM-vragenlijsten uit te zetten onder álle cliënten, bereik je ook de passief-tevreden cliënten. Dit zijn personen die de zorgverlening een mooie 7 of 8 geven, maar de ervaring niet delen. Wanneer dus ook hún ervaringen vanuit de PREM-vragenlijsten worden doorgezet naar ZorgkaartNederland, wordt de totaalscore op het platform realistischer én positiever.”

“Wanneer je álle cliënten benadert, bereik je ook de passief-tevreden cliënten. Hierdoor wordt de totaalscore realistischer én positiever”

Slimme koppeling 2: de EPD-koppeling

Er is nog een tweede koppeling die de samenwerking tussen de fysiopraktijk en het meetbureau sterk maakt. Via de koppeling tussen het systeem van Qualizorg (Qualiview) en de elektronische patiëntendossiers (EPD) wordt cliënteninformatie direct doorgezet naar het systeem van Qualizorg. Waarna de informatie vervolgens wordt geanonimiseerd. Het meetbureau zet hierna de PREM-vragenlijsten uit onder de cliënten van de fysiopraktijk. Kraaij: “Op deze manier hoeft de praktijk ons niet meer handmatig gegevens aan te leveren die wij nodig hebben om de PREM-vragenlijsten te versturen. Dat scheelt enorm veel tijd.”

Mooi resultaat en tijdsbesparing

Na minimaal twee behandelingen bij dezelfde medewerker, ontvangen cliënten van de fysiopraktijk automatisch de PREM-vragenlijst per e-mail. Op deze manier heeft Fysiotherapie Jessy Maas in 2021 maar liefst 178 waarderingen opgehaald. Dat is gemiddeld 4 keer zoveel als in 2017. Een mooi resultaat via slimme koppelingen.

Meer weten over geverifieerd meten?

Wilt u meer weten over geverifieerd meten of over samenwerken met onderzoeksbureaus? Bekijk dan de informatiepagina op onze website. Ons team staat voor u klaar bij vragen en geeft graag advies.

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"