Geverifieerd meten zorgt voor meer waarderingen

Geplaatst op 14 juli 2022 door - 448 keer bekeken

Foto Geverifieerd meten zorgt voor meer waarderingen

Op ZorgkaartNederland staan ruim 1 miljoen waarderingen van patiënten en cliënten. Steeds vaker staat er bij deze waarderingen een groen vinkje. Dit toont aan dat de waardering geverifieerd is.

De redactie duikt in deze geverifieerde waarderingen. Over hoeveel waarderingen hebben we het eigenlijk? Welke sectoren zijn de koplopers? En welke trends zijn er te ontdekken?

Meer (geverifieerde) waarderingen

Sinds de start van geverifieerd meten in 2015 is een duidelijke groei te zien. In 2015 was 9% van alle waarderingen geverifieerd, en in 2021 was dat maar liefst 49%.Ook dit jaar ging voortvarend van start, en we hopen dat 2022 afgesloten kan worden als het eerste jaar waarin meer dan de helft van alle waarderingen een groen vinkje heeft.

Overigens gaat het sowieso goed met het aantal waarderingen op ZorgkaartNederland: in 2021 werden bijna 172.000 reviews geplaatst. Dat zijn er ruim 56.000 meer dan in 2020 en maar liefst een verschil van 320% vergeleken met 2015.

Betrouwbare feedback

Uit onze analyse blijkt dat geverifieerd meten steeds belangrijker wordt, en dat is eigenlijk ook logisch. Als zorgprofessional wilt u zorg leveren die aansluit bij de wensen van patiënten en cliënten. Daarvoor is het belangrijk om inzichtelijk te krijgen wat zij van uw zorg vinden.

Door geverifieerd waarderingen op te halen worden mensen waarvan de zorginstelling aangeeft dat het zeker is dat ze zorg hebben gehad worden uitgenodigd om een waardering te geven. Zo ontvangt u echt eerlijke feedback.

De zes grootste sectoren

Als we op sectorniveau naar de geverifieerde waarderingen kijken dan zien we dat er zes sectoren zijn die samen 98% van de geverifieerde waarderingen voor hun rekening nemen. Met stip op 1 staat de wijkverpleging. Deze sector is goed voor 36% van alle groene vinkjes. Dan volgen de verpleegsector, paramedie, medisch specialistische zorg, tandartspraktijken en apotheken:

Een titel toevoegen (3)

Een andere opvallende trend is dat de sectoren waar de meeste geverifieerde waarderingen worden opgehaald een flinke groei doormaken vanaf 2020. Met name binnen de paramedie en de wijkverpleging worden relatief veel geverifieerde waarderingen opgehaald vergeleken met andere sectoren.

In 2021 was 77% van alle waarderingen in de paramedie geverifieerd. Voor de wijkverpleging was 81% van alle waarderingen geverifieerd. Het aandeel geverifieerde waarderingen groeit in alle zes sectoren, met uitzondering van de verpleeghuissector.

Kansen voor de medisch specialistische zorg en de paramedie

Als we nog iets verder inzoomen vallen er nog een aantal dingen op.

Binnen de paramedie is één groep therapeuten die overduidelijk deze sector ‘aanvoert’. Heeft u al een idee wie dat kunnen zijn? Met maar liefst 92% van alle geverifieerde waarderingen binnen de paramedie streven de fysiotherapeuten andere paramedische zorgverleners voorbij. Wellicht kunnen zij een inspiratie zijn voor hun collega’s?

Binnen de MSZ valt op dat 73% van de geverifieerde waarderingen in deze sector afkomstig is van (niet-academische) ziekenhuizen. Dat is een mooie score, en biedt tegelijkertijd kansen. Academische ziekenhuizen en zeker ook medisch specialistische klinieken kunnen nog een interessante groei inzetten.

Geverifieerd meten = meer waarderingen

Tot slot onderzochten we hoeveel locaties in de betreffende sectoren geverifieerd meten. Met name in de wijkverpleging en de verpleegsector is het percentage locaties dat geverifieerd meet relatief hoog, namelijk 76% en 69%.

Een titel toevoegen (2)

Halen de  locaties waar geverifieerd wordt gemeten ook gemiddeld meer waarderingen ophalen? Dit blijkt het geval te zijn. In alle sectoren blijkt dat locaties waar geverifieerd gemeten wordt een hoger aantal waarderingen hebben vergeleken met locaties waar niet geverifieerd wordt gemeten. Geverifieerd meten zorgt dus voor een flinke boost in het aantal waarderingen!

Aan de slag met geverifieerd meten?

Ook aan de slag met geverifieerd meten? Wij helpen u graag op weg. Bekijk het stappenplan of neem contact op via adviseurs@zorgkaartnederland.nl.

In deze video leggen we nog eens kort uit hoe geverifieerd meten in zijn werk gaat:

* Verpleegsector: verpleeg- en verzorgingshuizen en particuliere woonzorgcentra.
** Paramedie: fysiotherapie, oefentherapie, huidtherapie, logotherapie, ergotherapie, diëtiek, optometrie en podotherapie.
*** MSZ: ziekenhuizen en medisch specialistische klinieken.

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"