Geverifieerde waarderingen: nieuw op ZorgkaartNederland

Geplaatst op 29 mei 2018 door - 358 keer bekeken

Foto Geverifieerde waarderingen: nieuw op ZorgkaartNederland

In mei 2018 is een proef gestart met geverifieerde waarderingen. Deze proef wordt uitgevoerd bij drie ziekenhuizen en één kliniek. Patiënten krijgen een automatische e-mail met een uitnodiging naar het waarderingsformulier van ZorgkaartNederland. De waarderingen die zij geven, worden op ZorgkaartNederland getoond als ‘geverifieerd’. U herkent ze aan het groene labeltje.

Deze methode zorgt niet alleen voor meer waarderingen, maar ook weten we zeker dat degene die een waardering achterlaat, patiënt is geweest in het ziekenhuis. Dit is een extra impuls om de betrouwbaarheid van ZorgkaartNederland verder te verhogen. De proef is een gezamenlijk initiatief van Patiëntenfederatie Nederland en Zorgverzekeraars Nederland.

Tijdens de proef met geverifieerde waarderingen wordt gemeten of het aantal waarderingen per ziekenhuis toeneemt als we patiënten op een geautomatiseerde, digitale manier benaderen. We onderzoeken ook of achtergrondinformatie nodig is en of mensen deze informatie willen delen.

Hoe werkt het?

Als u patiënt bent bij één van de deelnemende zorginstellingen, dan kan het zijn dat u per e-mail de vraag krijgt om een waardering achter te laten. Het kan ook zijn dat er extra achtergrondvragen aan u worden gesteld. U bent vanzelfsprekend niet verplicht een waardering achter te laten. Ook hoeft u de extra achtergrondvragen niet in te vullen als u dit niet wilt. Het is ook voor niemand zichtbaar welke patiënten wel of geen waardering hebben achtergelaten.

In de proef analyseren we alleen de waarderingen voor ziekenhuizen/kliniek. En niet de waarderingen die mensen op ZorgkaartNederland plaatsen voor de zorgverleners in het betreffende ziekenhuis/kliniek. Natuurlijk kunnen mensen tijdens de proef wel hun zorgverlener waarderen. Deze waarderingen tellen mee op ZorgkaartNederland, maar doen niet mee in de proef.

Privacy

Om een betrouwbare meting te doen is het belangrijk dat de mensen die een waardering achterlaten daadwerkelijk patiënt zijn geweest in het ziekenhuis dat zij waarderen. We willen hier zeker van zijn en tegelijkertijd de privacy van mensen waarborgen. Dit doen we door een onafhankelijk bureau in te schakelen. Het werkt als volgt:

• Het ziekenhuis vraagt patiënten of zij deel willen nemen aan onderzoek.
  • Het ziekenhuis stuurt het bureau een lijst met uitsluitend namen, geslacht en e-mailadressen om patiënten aan te schrijven.
  • Het bureau stuurt deze mensen eenmalig een e-mail met hierin een unieke link naar ZorgkaartNederland.
  • Deze mensen laten een waardering achter op ZorgkaartNederland. Door de unieke link weten we bij ZorgkaartNederland alleen dat deze mensen patiënt zijn geweest in het ziekenhuis. Maar wie het precies zijn, dat weten we dus niet. Dat hoeven we niet te weten en dat willen we ook niet weten.
  • De redactie van ZorgkaartNederland ontvangt, net als nu, de waardering. Zij keuren de waardering goed en plaatsen deze anoniem op ZorgkaartNederland. De waardering wordt voorzien van het label 'geverifieerd'.

Waarom deze proef?

De proef is een gezamenlijk initiatief van Patiëntenfederatie Nederland, Zorgverzekeraars Nederland en enkele zorgaanbieders. Deze partijen vinden het allemaal belangrijk dat mensen goede betrouwbare informatie kunnen vinden om een zorgaanbieder te kiezen. En dat de ervaringen gebruikt kunnen worden om zorg te verbeteren. Niet alleen door de zorgaanbieders die gewaardeerd worden zelf, maar ook door zorgverzekeraars. Zorgverzekeraars gebruiken nu vooral kwaliteitsregistraties van zorgaanbieders om kwaliteit van zorg te bepalen. De geanonimiseerde ervaringen op ZorgkaartNederland geven een completer beeld van hoe patiënten de zorg ervaren. Zorgverzekeraars kunnen deze informatie gebruiken in hun (zorginkoop)gesprekken met de zorgaanbieders. Zo stimuleren zij zorgaanbieders hun zorg te verbeteren.

Voorbeelden van geverifieerde waarderingen

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

• Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht