Goede informatie tijdens ziekenhuisbehandeling belangrijk

Geplaatst op 28 juli 2016 door - 776 keer bekeken

Foto Goede informatie tijdens ziekenhuisbehandeling belangrijk

Over het algemeen zijn patiënten tevreden over de informatievoorziening in het ziekenhuis. Als ziekenhuizen op dat gebied toch slecht scoren, dan komt dat vooral door gebrekkige informatie tijdens de behandeling.

Dat blijkt uit een analyse van 35.877 waarderingen op ZorgkaartNederland. In 2.878 van die waarderingen van ziekenhuizen is het deelcijfer voor ‘informatie’ een vijf of lager. In onderstaande tabel zien we dat ook de andere cijfers voor ziekenhuizen met een slechte informatievoorziening ten opzichte van de gemiddelde cijfers voor alle ziekenhuizen.

 

Groep

Informatie

Accommodatie

Afspraken

Behandeling

Luisteren

Medewerkers

Gem.

5 of lager

3,01

5,76

4,79

4,05

3,61

4,69

4,32

Alle ziekenhuizen

8,14

8,19

8,17

8,43

8,22

8,46

8,27

 

Omdat we specifiek kijken naar ziekenhuiswaarderingen met een lage score voor ‘informatie’, is het niet echt een verrassing dat hier het gemiddelde ook het laagst is: een 3,01. Ook op de andere gebieden zijn de cijfers van deze groep echter heel laag, vooral bij ‘luisteren’.

 

Meer inzicht in behandeling


Het is natuurlijk interessant om te achterhalen wat nu precies de reden is voor een laag cijfer voor de informatievoorziening van een ziekenhuis. Daarom hebben we de tekst van de groep van waarderingen met een onvoldoende voor ‘informatie’ onder de loep genomen. In 732 van deze waarderingen is ook daadwerkelijk uitleg over het lage cijfer voor de informatievoorziening te vinden.
De grootste groep betreft klachten over de informatie tijdens de behandeling (37%). Zo lezen we bijvoorbeeld regelmatig over tegenstrijdige uitleg van het ziekenhuispersoneel. Zo schrijft een patiënt in een waardering op ZorgkaartNederland: “Informatie over de behandeling is niet verstrekt. Assistentes zeiden allemaal wat anders als ik belde voor vragen, waardoor de informatie nog onduidelijker werd.”
Maar niet alleen in die fase schieten ziekenhuizen soms tekort: ook miscommunicatie bij het maken van een afspraak (16%) en gebrekkige informatie over de nazorg (10%) komen regelmatig voor. Denk bij die laatste categorie aan onduidelijkheid over de leefregels na een medische ingreep of vervolgmedicatie.

 

Doe mee aan onze meldactie!

Uiteraard is niet alleen de informatievoorziening tijdens en na het ziekenhuisbezoek belangrijk. Patiëntenfederatie Nederland onderzoekt momenteel wat patiënten vinden van ziekenhuiszorg. Wat ging goed en wat kon beter? En aan welke informatie patiënten behoefte hebben bij het kiezen van een ziekenhuis? Zodat patiënten mede op basis van deze informatie kunnen kiezen voor het best passende ziekenhuis.
Wat vindt u belangrijke  informatie bij het kiezen van een ziekenhuis en hoe tevreden was u over uw recente bezoek? Laat het ons weten door de vragenlijst ‘Ziekenhuiszorg’ in te vullen. Klik hier om deel te nemen.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland