De 7 beste tips voor meer waarderingen

Geplaatst op 2 augustus 2022 door - 264 keer bekeken

Foto De 7 beste tips voor meer waarderingen

Waarderingen zorgen voor meer inzicht in zorgkwaliteit. En, hoe meer waarderingen jouw organisatie krijgt, hoe representatiever het beeld is. Maar hoe stimuleer je patiënten en cliënten om een waardering te schrijven?

We hebben de beste tips voor je verzameld, gegeven door zorgprofessionals zelf.

1. Durf te vragen

Vragen staat vrij. Een enorme open deur, maar het is belangrijk te beseffen dat een uitnodiging echt motiverend werkt. Helemaal als je uitlegt dat waarderingen anderen helpen met het kiezen van de best passende zorgaanbieder, en dat dit een kans is om bij te dragen aan het verbeteren van de zorg. Een win-winsituatie.

Zo vraagt Da Vinci Klinieken cliënten actief om waarderingen. Angelique Ymker, manager zorgconcepten legt uit hoe dat bij hen werkt. “Wanneer patiënten hersteld zijn van hun klachten of als hun wond is genezen, dan tonen ze vaak hun dankbaarheid. Ze sturen bijvoorbeeld een kaartje of trakteren ons op iets lekkers. Dan zeggen we vaak: ‘Wij waarderen het heel erg dat u ons zo waardeert, maar u helpt ons er het meeste mee als u een onafhankelijke review geeft, zoals op ZorgkaartNederland, zodat dat ook weer andere patiënten in de toekomst kan helpen.’

Aarzel dus niet, en vraag patiënten, cliënten en hun mantelzorgers om ervaringen te delen op ZorgkaartNederland.

2. Sluit aan bij de doelgroep

Jij als zorgprofessional kent jouw patiënten het beste en weet als geen ander op welke manier en in welke vorm je je patiënten het beste kunt motiveren om een waardering voor je te schrijven.

Werk je vooral met digitale consulten? Dan heeft een flyer in de wachtkamer waarschijnlijk weinig zin. Maar een widget of button op je website of in een e-mailhandtekening is dan wel een passende manier om mensen uit te attenderen op ZorgkaartNederland.

Handige promomaterialen zoals een wachtkameranimatie, flyers en visitekaartjes zijn te vinden in het Helpcentrum.

Is jouw patiëntenbestand behoorlijk digitaal vaardig? Dan kan een online uitnodiging voor het schrijven van een review, idealiter met een zogenaamde verrijkte link, een stroom aan waarderingen opleveren. Zijn jouw patiënten minder handig met een scherm en toetsenbord, dan kan een bel- of interviewteam uitkomst bieden.

Mede-eigenaresse van Laserkliniek Zwolle, Anouk Bliekendaal, nodigt haar cliënten al in haar kliniek uit om een waardering te schrijven: “We stuurden de mensen eerst altijd een link naar ZorgkaartNederland, naar aanleiding van hun behandeling. Later zijn we overgestapt naar een interactieve zuil. Die sluit beter aan bij de laagdrempelige zorg: direct invullen en resultaat. Bovendien is het moment waarop de cliënt gevraagd wordt om een reactie te geven dichter op het zorgmoment. We merken dat ze dan sneller zijn geneigd hun mening te delen.”

Joost de Baaij is verpleegkundig specialist urologie bij het Nijmeegse ziekenhuis CWZ. Hij werkt met de visitekaartjes die hij kreeg van de marketingafdeling: “De visitekaartjes zijn er om patiënten uit te nodigen om een beoordeling achter te laten op ZorgkaartNederland. Ik vind dit een heel eerlijke manier van feedback verzamelen. Een patiënt kan veilig thuis de zorgverlener beoordelen.”

3. Meet geverifieerd

Een slimme manier om meer waarderingen op te halen is door geverifieerd te meten. Geverifieerde waarderingen zijn waarderingen, herkenbaar aan een groen vinkje, waarvan de inzender door de zorgaanbieder is uitgenodigd om een review te schrijven. Uit analyse blijkt dat geverifieerd meten zorgt voor meer waarderingen

Geverifieerd meten kan in samenwerking met een meetbureau. Meetbureaus zijn onafhankelijke externe organisaties die worden ingezet door zorginstellingen. Ze verzamelen op verschillende manieren geverifieerde waarderingen in opdracht van de zorginstelling. Het meetbureau zet bijvoorbeeld een interviewteam in om cliënten op locatie te interviewen. Een andere optie is een belteam: zo worden familieleden of mantelzorgers van cliënten telefonisch geïnterviewd. Vervolgens wordt de waardering aan ZorgkaartNederland geleverd.

Meer waarde halen uit al die waarderingen? Met een beheerpakket kun je rapporten maken, een waardering uitlichten en met een API-koppeling de waarderingen real time op je eigen website tonen. Ook kan je je profielpagina verrijken met foto's en video's en zo je organisatie uitgebreid voorstellen aan de ruim 1 miljoen zorgzoekers die maandelijks ZorgkaartNederland bezoeken.

Antoinette van Dam, kwaliteitsmedewerker bij Zorggroep ENA, legt uit waarom deze manier voor haar organisatie goed werkt: “Door het inzetten van het meetbureau, halen we jaarlijks zo’n 100 waarderingen op. Hoe meer waarderingen we hebben, hoe actueler het beeld van onze zorgverlening is. Het geeft een boost aan het op orde houden van de actualiteit en de representativiteit van ons waarderingscijfer.”

Voor Zorggroep ENA is de inzet van een meetbureau erg belangrijk. Twee keer per jaar evalueert de zorginstelling haar eigen zorgverlening door in gesprek te gaan met elke bewoner of mantelzorger. Op basis van de uitkomsten wordt het zorgplan aangepast. Iedereen wordt hierbij ook gestimuleerd om een waardering op ZorgkaartNederland achter te laten.

4. Organiseer een promotieactie

Een speciale promotiecampagne kan een enorme boost geven aan het aantal waarderingen. Is er bij jouw organisatie binnenkort een informatieavond of een ander evenement? Dat is een mooie gelegenheid om te flyeren, of om een banner bij de entree te zetten. Maar het kan ook persoonlijker, vertelt Nicole de Koster, adviseur marketing & communicatie bij zorgorganisatie Respect.

De organisatie startte een actiematige campagne om cliëntervaringen op te halen. Zowel nieuwe cliënten als de cliënten die uit zorg gaan, krijgen informatie over ZorgkaartNederland en de mogelijkheid hun ervaringen daar te delen. De huidige cliënten worden geïnspireerd een waardering in te vullen via beeldschermen of persoonlijke brieven. “Via de waarderingen op ZorgkaartNederland krijgen wij extra inzicht in hoe cliënten en hun mantelzorgers onze organisatie ervaren.”

Ook stimuleert de zorgorganisatie haar cliënten om ermee akkoord te gaan dat de data uit hun cliënttevredenheidsonderzoek geanonimiseerd wordt gedeeld als waardering op ZorgkaartNederland. Nicole: “Onder de groep cliënten die die toestemming gaf, verloten we een presentje als dank. Denk aan een bon voor een kop koffie met wat lekkers.”

Pro tips

5. Let op de timing

Timing is everything. Wanneer vraag je patiënten om een waardering achter te laten op ZorgkaartNederland? Maurice Kuipers, mede-eigenaar en fysiotherapeut bij fysiotherapiepraktijk De Hofstede, geeft als tip om de ‘uitnodigingsmomenten’ bewust te kiezen en te spreiden.

In zijn praktijk werkt het mailen van zijn patiënten met een linkje naar ZorgkaartNederland beter dan het uitdelen van folders. “We zagen weinig waarderingen als reactie op de folders. Het is handig als je zo'n proces standaardiseert, omdat het anders niet gebeurt. Nu sturen we automatisch een linkje naar ZorgkaartNederland bij de afspraakherinnering.”

Ook is ZorgkaartNederland zichtbaar op het beeldscherm in de wachthoek. Hierdoor is het platform altijd aanwezig zonder opdringerig te zijn. “Het moet niet zo zijn dat mensen net hun hielen hebben gelicht en ´boem´ direct een vragenlijst binnen krijgen. Daarbij komt dat patiënten aan het begin van hun behandeling, halverwege, en aan het einde een link naar ZorgkaartNederland ontvangen met de vraag om dit in te vullen. Natuurlijk vult niet iedereen het in, maar zo krijgen we wel een mooie dwarsdoorsnede van alle patiënten. Het biedt een realistisch beeld van hoe wij ons werk doen.”

Bij Zipper Clinics is dit proces ook geautomatiseerd. Iedere patiënt die een behandeling heeft ondergaan, krijgt na een aantal weken een uitnodiging met een link om een review op ZorgkaartNederland te schrijven. Directeur Floortje Zipper is niet bang dat daar patiënten tussen zitten met een minder goede ervaring. “Af en toe een ‘slechte’ review is helemaal niet erg. Het toont aan dat ZorgkaartNederland een onafhankelijke beoordelingssite is en bovendien hebben we de mogelijkheid om erop te reageren. We merken dat patiënten steeds vaker ZorgkaartNederland raadplegen in de hoop een betrouwbare zorgaanbieder te vinden. Reviews zijn echt van toenemende waarde.”

Pro tips (1)

6. Werk samen met alle collega’s

De medewerkers van een zorgorganisatie spelen een belangrijke rol bij het ophalen van waarderingen. En dan hebben we het niet alleen over de collega’s van de communicatieafdeling, maar juist over de mensen op de vloer.

Els van der Meer, beleidsadviseur bij zorgdienstverlener Opella, vertelt hoe medewerkers ZorgkaartNederland in hun dagelijkse werkzaamheden hebben opgenomen: “Wij willen zoveel mogelijk waarderingen verzamelen, omdat er dan een zo representatief mogelijk beeld ontstaat”, vertelt Els. “Aan nieuwe klanten beschrijven we bijvoorbeeld onze werkwijze met daarbij de vraag ´als u straks een paar weken in zorg bent, wilt u dan een waardering schrijven?´”

“Het halfjaarlijkse gesprek over het zorgplan is ook een gelegenheid om te vragen 'Wat we nu hebben besproken, wilt u dit ook bij ZorgkaartNederland achterlaten?´. Datzelfde doen we na een evaluatiegesprek bij de afsluiting van de zorg. Ook als klanten spontaan iets melden over wat ze vinden van de zorg tijdens bijvoorbeeld een zorgmoment, nodigen onze medewerkers hen uit dat ook te delen op ZorgkaartNederland.”

7. Bonus: maak kans op een plek in de Top 2022

Het verzamelen van waarderingen heeft nog een extra voordeel: je maakt met je organisatie kans op een plek in de ZorgkaartNederland Top 2022.*

Met de ZorgkaartNederland Top 2022 staan we weer even stil bij wat er goed gaat in de zorg. Er zijn veel zorgaanbieders die hoog gewaardeerde zorg verlenen. Dat blijkt wederom uit de vele waarderingen die dagelijks op ZorgkaartNederland worden geplaatst. Deze organisaties zetten we graag in het zonnetje.

Hoe maak ik kans op een plek in de ZorgkaartNederland Top 2022?

* Dit jaar bestaat de ZorgkaartNederland Top 2022 uit vijf sectoren: verpleeghuizen, wijkverpleging, ziekenhuizen, klinieken en fysiotherapiepraktijken.

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"