Hoe uw ervaringen de zorg beter maken

Geplaatst op 4 december 2014 door - 2287 keer bekeken

Na een bezoek aan het ziekenhuis, de huisarts of de apotheek, krijgt u vaak een vragenlijst. Per post of per e-mail, en soms geeft de zorgverlener u een vragenlijst mee.

Maar waarom eigenlijk? Twee redenen:

  1. voor wetenschappelijk onderzoek.
  2. voor kwaliteitsverbetering van de zorg.

Voor wetenschappelijk onderzoek

Een vragenlijst kan bedoeld zijn voor wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld om te achterhalen of een bepaald medicijn de kans op een hartinfarct vergroot. Soms moeten onderzoekers u toestemming vragen om mee te doen aan wetenschappelijk onderzoek. Bijvoorbeeld als het om een erg lange vragenlijst gaat, of een vragenlijst met erg lastige vragen, zoals over intieme zaken als seksualiteit. U moet dan een toestemmingsverklaring ondertekenen. Dit verplicht de Wet medisch wetenschappelijk onderzoek met mensen (WMO).

Voor kwaliteitsverbetering

Het doel van een vragenlijst kan ook het verbeteren van de kwaliteit van de zorg zijn. De afzender van de vragenlijst is de zorgverlener zelf (het ziekenhuis, de huisarts, of de fysiotherapeut) of een zorgverzekeraar. Zij gebruiken uw ervaringen om de zorg beter te maken. Klik hier voor een kort animatiefilmpje van de zorgverzekeraars over het nut van vragenlijsten.

Of het nu voor wetenschappelijk onderzoek is, of voor kwaliteitsverbetering; de afzender van de vragenlijst gaat zorgvuldig met uw gegevens om. Uw antwoorden worden altijd anoniem verwerkt. Daardoor zijn ze achteraf dus nooit naar u te herleiden.

Vragenlijst voor kwaliteitsverbetering: wat willen zorgverleners en verzekeraars weten?

 

Meestal vragen ze in vragenlijsten voor kwaliteitsverbetering naar drie zaken:

  • Ervaringen. Uw ervaringen met de zorg (zoals de bereikbaarheid, beschikbaarheid), de zorgverlener (dokter, therapeut, assistente) of de zorgorganisatie (ziekenhuis, huisartsenpraktijk).
  • Resultaten. U kunt dan aangeven of u na de behandeling minder pijn en/of klachten heeft.
  • Een eindoordeel. Soms is dat een rapportcijfer, maar het kan ook zijn dat u moet aangeven of u uw zorgaanbieder bij een kennis of familielid zou aanbevelen.


Wat doen zorgverleners en verzekeraars met uw antwoorden?

 

Er gebeuren verschillende dingen met de informatie die u inbrengt:

  • De dokter of de instelling krijgt te horen wat de verbeterpunten zijn. Deze gaat daar vervolgens mee aan de slag.
  • Uw zorgverzekeraar gaat nog beter kijken waar zij voor u goede zorg kan regelen.
  • Patiëntenorganisaties, zoals Patiëntenfederatie NPCF, gebruiken het voor mensen die, net als u, op zoek zijn naar informatie over de beste zorg voor hun klachten.

Voor een goede gezondheidszorg is het dus belangrijk om uw ervaringen met de zorg te delen. Dit kan via een vragenlijst, maar ook via de reviewwebsite ZorgkaartNederland. U draagt dan bij aan een actueel overzicht van de kwaliteit van het zorgaanbod in Nederland.

Tot slot een vraag aan u: als de zorg u beter maakt, maakt u dan de zorg beter?

Dit artikel is geschreven door IQ Healthcare in opdracht van ZorgkaartNederland.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland