Hoger cijfer voor verpleeghuizen met lekker eten

Geplaatst op - 1376 keer bekeken

Foto Hoger cijfer voor verpleeghuizen met lekker eten

Lekker eten is erg belangrijk voor de bewoners van verpleeghuizen. De huizen waar bewoners lekker kunnen eten, krijgen gemiddeld namelijk een hoger cijfer. Huizen met slecht eten halen gemiddeld juist een veel lager cijfer.

Op ZorgkaartNederland krijgen de verpleeghuizen die lekker eten hebben gemiddeld een 7,93. Als bewoners het eten niet lekker vinden, is dat gemiddelde een 7,18.
Het verschil tussen deze cijfers komt natuurlijk niet alleen door het eten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat verpleeghuizen die slechte zorg leveren, ook bezuinigen op het eten. Toch is het verschil tussen beide cijfers zo groot, dat het eten waarschijnlijk wel invloed heeft op de tevredenheid van bewoners over het verpleeghuis als geheel.

De gemiddelden voor beide groepen verpleeghuizen zijn als volgt:

Eten

Accommodatie 

Afspraak 

Behandeling 

Informatie 

Luisteren 

Medewerkers 

Gemiddeld

Vies

7,18

7,10

7,28

6,96

7,03

7,54

7,18

Lekker

8,10

7,78

8,00

7,73

7,78

8,18

7,93

Alles

7,91

7,66

7,86

7,60

7,65

8,06

7,79

 

Keuze en variatie

Kijken we naar wat de bewoners zeggen over het eten in hun verpleeghuis, dan zijn ze uiteraard vooral positief als het goed smaakt. Maar er zijn twee andere belangrijke redenen voor tevredenheid over het eten. Het liefst willen bewoners elke dag de keuze hebben wat ze voor warm eten krijgen. Dus bijvoorbeeld elke dag de keuze uit twee of drie menu’s. Een voorbeeld van hoe het moet is De Annenborch in Rosmalen, vindt deze bewoner van dat verpleeghuis: “Ik vind het een prachtig restaurant, het is goed aangekleed met lekkere stoelen en een piano in de hoek. Het is er gezellig. Het eten is gewoon goed, je hebt keuze uit twee of drie keuzemenu’s. Zelfs in het toetje is er keuze.”
Als die keuze er niet is, dan zijn bewoners vaak alsnog tevreden als het huis variatie in het menu aanbrengt. Dus dat er elke dag iets heel anders op het menu staat: “Het eten smaakt mij de meeste dagen wel lekker. We hebben geen keuzemenu, maar dat vind ik ook niet nodig. We hebben variatie genoeg.”


'Smakeloos en slecht bereid'

Als de bewoners negatief over het eten zijn, is de smaak de belangrijkste reden. Ook een gebrek aan afwisseling in het menu zorgt voor ontevreden bewoners. We komen regelmatig in de waarderingen tegen dat er vroeger wel een keuzemenu was, maar dat verpleeghuizen dit hebben wegbezuinigd. In vrijwel alle gevallen vinden de bewoners dat jammer.
Maar ook bij slechte bereiding (niet gaar, te zout) en eten dat niet warm genoeg is gaan de bewoners met weinig plezier naar het restaurant. Tot slot komen we regelmatig tegen dat bewoners klagen over slechte kwaliteit van het eten, zoals harde aardappelen en taai vlees. Deze bewoner heeft met deze problemen te maken: “Over het eten ben ik ook niet te spreken. Het wordt slecht klaargemaakt en is te veel versneden, waardoor het smakeloos is. De aardappelpuree is net stijfsel.”


Beoordeel uw verpleeghuis ook op ZorgkaartNederland

ZorgkaartNederland wil graag een zo goed mogelijk beeld van de Nederlandse verpleeghuis geven. Daar kunnen wij uw hulp goed bij gebruiken! Mocht u zelf in een verpleeghuis wonen, of familie/mantelzorger van een bewoner zijn, dan horen wij graag uw ervaring met dat verpleeghuishuis. Laat daarvoor een waardering achter op ZorgkaartNederland.

In januari 2017 hebben we de vragen voor de verpleeghuizen aangepast, zodat we beter te weten komen hoe bewoners het vinden om daar te wonen. Ook in april gaan onze interviewteams weer langs bij verpleeghuizen om aan de bewoners te vragen hoe ze het vinden om er te wonen. Lees hier de agenda van onze interviewers.


Over het onderzoek

Op ZorgkaartNederland gaat het in 11.200 verpleeghuiservaringen over het eten*. In 774 van die ervaringen zegt de bewoner dat het eten niet lekker is. In 4.286 van deze ervaringen vindt de bewoner het eten wél lekker. In de overige verpleeghuiservaringen zijn de bewoners neutraal. Dat wil zeggen dat de bewoners het eten niet bijzonder lekker, maar ook niet bijzonder vies vinden.

*=Sinds de start van onze interviewteams in 2015




Er is 1 reactie geplaatst


  • C.E.Hoogland |

    Het zou praktisch zijn als men bij faciliteiten ook de kwaliteit van eten weer kan geven. /Men wil niet dat ouders v.d. regen in de drup belanden als die naar een verpleeghuis gaan. /Tafeltje dekje is ook niet alles is de ervaring. / Het is misschien ook een uitdaging voor de verpleeghuizen om daar meer aandacht aan te schenken, als dat zo openbaar staat.


Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland