Naar de navigatie Naar de inhoud

Kansen voor diëtisten op ZorgkaartNederland

Geplaatst op 2 februari 2021 door - 2383 keer bekeken

Foto Kansen voor diëtisten op ZorgkaartNederland

Diëtisten doen het goed. Steeds meer mensen gaan erheen. En de waardering is met een 9,1 op ZorgkaartNederland flink hoog. Waarom zou je nog verbeteren?

In 2017 maakten volgens data-verstrekker Vektis 342.648 mensen gebruik van een diëtist. Dat is bijna vijftig procent meer dan in 2013, toen diëtetiek in de basisverzekering kwam. De genoemde groei wordt herkend, door diverse diëtisten.

Quirina Engels en Dominique Maan, van het Centrum voor Voeding & Dieet in Eindhoven: “Wij zien dat de praktijk groeit dus in die zin zouden we kunnen zeggen dat meer mensen naar de diëtist gaan. Wij maken weinig reclame, maar we horen soms wel dat mensen bij ons uitkomen omdat we goede beoordelingen hebben op ZorgkaartNederland.”

Diëtistenpraktijk Balanza ervaart ook dat het aantal cliënten op het spreekuur stijgt: “We merken dat veel mensen hun gezondheid en leefstijl belangrijk vinden, mensen willen gezonder leven en daarmee de gezondheidsproblemen op latere leeftijd voorkomen. Een aantal jaren geleden was de vraag veelal gericht op gewichtsverlies, tegenwoordig zien we ook meer mensen met het prikkelbare darmsyndroom, vragen van sporters en vegetariërs op het spreekuur.”

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Cliënt bij de diëtist

Ook op ZorgkaartNederland

De groei in patiënten zien we ook terug in het aantal waarderingen op ZorgkaartNederland. Data-analist Marita Hassels Mönning: “In 2010 hadden we 19 waarderingen van diëtistenpraktijken en diëtisten. Inmiddels zijn dit er in januari 2021 al 5.057”.

ZorgkaartNederland bestond in 2010 weliswaar nog niet lang. Maar toch laat de aanwas van waarderingen een andere trend zien dan de groei van alle zorgwaarderingen op ZorgkaartNederland samen. Waar het groeitempo in zijn geheel vanaf 2018 iets afnam, heeft er bij de diëtisten toen juist een flinke groei plaatsgevonden. Vooral in 2020.

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Trend aanwas waarderingen voor diëtisten op ZorgkaartNederland tegenover aanwas van alle soorten waarderingen

Advies op maat gewenst

Het is begrijpelijk dat diëtisten moeite doen voor veel waarderingen op ZorgkaartNederland. Er valt immers uit ervaringen van cliënten veel te leren. Het blijkt dat veel van hun inhoudelijke verbetertips neerkomen op een behoefte aan meer advies op maat.

Iemand geeft bijvoorbeeld aan in zijn of haar waardering: “Slechts algemene tips worden aangekaart die iedereen wel weet: om de twee uur eten, kleine porties etc. Adviezen gericht op jouw persoon die er toe doen zijn er niet.”

Iemand anders schrijft in de toelichting: “Advies gekregen dat niet aansluit bij wensen. Ik heb aangegeven drie producten niet te lusten en precies die drie zaken staan continu in het menuadvies. Kortom geen advies op maat, maar een standaard dieet gekregen, dat ook op internet te vinden is.”

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Groenten

Maar ook in de positieve waardering onderscheidt de goede verstaander zich van de minder goede. Zo schrijft iemand: “Advies op maat. Dominique draagt tools aan om aanpassingen te maken in je eetgedrag. Omdat er geen gebruik gemaakt wordt van ingewikkelde menu's en speciale dieetproducten, zijn en blijven deze tools gedurende, en na het traject, goed toepasbaar. Daarnaast zorgt Dominique voor een prettige begeleiding. Erg fijn dat ze begripvol, maar ook duidelijk is.”

Leren van waarderingen

Hoewel het lastig kan zijn om emotie naar de achtergrond te verplaatsen en onterechte signalen te parkeren, kan feedback werkelijk bijdragen aan een sterkere marktpositie.

Ook in andere zorgsectoren letten ze zo op alle mogelijke facetten die bijdragen aan de zorgbeleving. Bij Fysio-fit Utrecht bijvoorbeeld, over hoe schoon de oefenzaal is. En bij chirurg dr. Koen Ingels, over zijn uitstraling weinig tijd te hebben. Zoals hij zelf daarover vertelde: “Daar werk ik vervolgens aan, want het kan klandizie kosten.”

Ienske Meindertsma van zorginstelling Mariën Zathe leerde van één van de waarderingen dat een cliënt vaker betrokken wilde worden in gesprekken. En dr. Martijn Möllers ondervond dat patiënten meer privacy in de wachtkamer wensten. Zoals hij zegt: “Punten die patiënten onthouden en belangrijk vinden.”

De tekst gaat onder de afbeelding verder

Martijn Möllers

Lees het complete verhaal van dr. Möllers


PREM

De verklaring voor meer waarderingen sinds 2020 is niet te vinden in een eventueel toegenomen populariteit van de diëtetiek, zegt de Nederlandse Vereniging voor Diëtisten (NVD). Die verklaring is te vinden in de PREM Paramedische zorg.

In de bestuurlijke afspraken over paramedische zorg is afgesproken dat de integratie van de PREM en ZorgkaartNederland verkend gaat worden. Inmiddels staat de vragenlijst van PREM Paramedische Zorg op ZorgkaartNederland.

De NVD heeft hierom hun leden erop gewezen de waarderingen via ZorgkaartNederland op te halen. Hun woordvoerder zegt: “Het proces rondom het valideren van de uitvragingen loopt nog. Niettemin staat in de contracten vermeld dat de diëtist aan de PREM moet voldoen.” En inderdaad, in 2020 – het jaar van de invoering van de PREM Paramedische Zorg – is het aantal waarderingen van diëtisten en diëtistenpraktijken toegenomen met maar liefst 1177 waarderingen, tegenover 786 waarderingen het jaar ervoor.

Geverifieerde waarderingen

Een bijzonder waardevolle toevoeging op ZorgkaartNederland is het groene vinkje. Hieraan kunnen de bezoekers op ZorgkaartNederland zien, dat de waardering écht is gegeven door een cliënt van die diëtist of praktijk. Dat maakt de waardering erg betrouwbaar.

Maar het maakt ook de diëtist erg betrouwbaar. Want groene vinkjes (geverifieerde waarderingen) komen pas online, na enige inspanning van de zorgverlener. Het feit dat die moeite doet om te laten zien: wij zijn transparant, deze slager keurt niet zijn eigen vlees en dit zijn échte mensen die dit over ons zeggen, dat wekt vertrouwen.


Meer weten over het gebruik van ZorgkaartNederland? Lees door, over de waarde van waarderingen



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"