Keuzeinformatie voor patiënten prominenter zichtbaar in keuzefilters
Geplaatst op 14 oktober 2021 door Redactie ZorgkaartNederland - 964 keer bekeken
Op maandag 27 september hebben we waardevolle keuzeinformatie voor patiënten beter vindbaar gemaakt. De informatie stond al in keuzehulpen, maar is nu ook te gebruiken via de zoekfilters om het zoeken naar passende zorg makkelijker te maken.
Op ZorgkaartNederland bestaan staan keuzehulpen al enkele jaren. Er zijn er enkele, voor mensen die zoeken naar een ziekenhuis of kliniek die het beste bij hen past. Daarnaast hebben we keuzehulpen die gaan over een bepaald organisatietype, zoals een best passend verpleeghuis. Door de informatie echter ook in de zoekfilters op te nemen, geven we de websitebezoekers eerder in hun zoektocht bruikbare informatie.
Continue verbeteringen
ZorgkaartNederland wordt hierdoor in steeds grotere mate een website waarop mensen meer kunnen vinden dan alleen reviews.
Deze stap heeft dus geen bijzondere aanleiding, maar is een logische in de lijn der dingen. Ook dit soort keuzeinformatie kan namelijk helpen bij het zoeken en kiezen. Mensen kunnen op de website meteen al selecties maken, zonder een andere applicatie (de keuzehulp) in te hoeven gaan.
Kansen voor zichtbaarheid via betrouwbare bronnen
Of zorg passend is, gaat over meer dan alleen de reviews. Het gaat ook om andere informatie. Is er een gespecialiseerd verpleegkundige aanwezig? Welke faciliteiten zijn er? Hoe lang moet ik wachten? Dit soort informatie halen we zelf niet op, maar uit betrouwbare bronnen, zoals de Openbare Database (ODB) van Zorginstituut Nederland en de NZa.
Het is dan voor zorgaanbieders goed om te beseffen dat de informatie die zij aanleveren aan het ODB, op deze manier wordt gebruikt. Goed aanleveren betekent dus ook: goed gevonden worden op ZorgkaartNederland.
Doet een zorgaanbieder veel goeds voor de patiënt, maar is niet alles hiervan zichtbaar in de openbare databronnen? Dan raden we het aan om het alsnog in het profiel op ZorgkaartNederland te vermelden, of om de informatie aan te leveren aan de openbare databronnen. Ook zo helpt u mensen informeren en kiezen.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 9 december 2015
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2015 -
Redactie ZorgkaartNederland 26 april 2016
ZorgkaartNederland een kwaliteitsinstrument? -
Redactie ZorgkaartNederland 23 mei 2016
Start landelijke campagne ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 7 juli 2016
Lang wachten bij poliklinieken oogheelkunde -
Redactie ZorgkaartNederland 14 december 2016
Winnaars patiëntvriendelijkheidsprijzen 2016