Klinieken; een analyse van 138.000 waarderingen

Geplaatst op 15 november 2021 door - 488 keer bekeken

Foto Klinieken; een analyse van 138.000 waarderingen

De waarderingen laten het overduidelijk zien: Nederlandse patiënten zijn positief over de zorg in specialistische klinieken. Vooral over de deskundigheid van het team zijn ze (met een 9,2 als gemiddeld cijfer) te spreken.

Veel patiënten zijn enthousiast over de deskundigheid van hun kliniek, de samenwerking en de goede uitleg van specialisten.

Kwaliteit van zorg in klinieken meten

In de afgelopen jaren hebben 640 Nederlandse klinieken via ZorgkaartNederland meer dan 138.000 waarderingen ontvangen. Er staan dan ook veel soorten klinieken op ZorgkaartNederland. Dat varieert van cardiologiecentra tot klinieken voor eetstoornissen, en van oogklinieken tot revalidatiecentra. Een analyse van al die waarderingen geeft een goed totaalbeeld van hoe Nederlanders denken over de zorg in klinieken.

De resultaten zijn bijzonder positief. Geen van de 640 klinieken krijgt van patiënten een totaalcijfer lager dan een 7,1. De best gewaardeerde kliniek krijgt zelfs een 9,9 van haar patiënten (op basis van meer dan 100 waarderingen).

Patiënten zijn het meest positief over de deskundigheid van de specialisten (met een 9,2). Ook de uitleg van de specialist en de samenwerking in de kliniek worden goed gewaardeerd (met een 9,1 en een 9,0). Verder zijn patiënten te spreken over de mate waarin specialisten naar hen luisteren. Dit punt krijgt een 8,9.

Gesprek in de kliniek

Het belang van waarderingen voor nieuwe patiënten

De feedback van patiënten levert belangrijke informatie op voor specialisten in klinieken. Daarnaast zijn de ervaringen van anderen helpend voor toekomstige patiënten. Door het grote aantal gedeelde ervaringen levert een blik op ZorgkaartNederland een betrouwbaar beeld op van wat patiënten van een kliniek kunnen verwachten.

Daarnaast helpen de toelichtingen om de meningen van patiënten te interpreteren. Die toelichtingen vertellen het verhaal achter de cijfers. Ze zijn soms ook aanleiding om met patiënten in gesprek te gaan (dit kan via een contactverzoek of een openbare reactie op een beoordeling) en de zorg waar nodig te verbeteren.

Positieve en negatieve punten

Als we kijken naar de tien klinieken met de hoogste waarderingen, dan zien we dat patiënten vooral tevreden zijn met het resultaat van de behandeling, de duidelijke uitleg, de goede nazorg en de deskundigheid en vriendelijkheid van het personeel. Verder voelen patiënten zich bij deze klinieken geen nummer; ze werden echt persoonlijk benaderd. Zo zegt een tevreden patiënt:

Goede zorg, zowel voor als na de behandeling werd er telefonisch geïnformeerd hoe het ging, et cetera. De mate van betrokkenheid was erg prettig.

Wilt u meer feedback op uw zorg, voor MarCom, rapportages of kwaliteitsverbetering? Gebruik de tools in ons Helpcentrum, voor meer waarderingen.

Ontevredenheid bij patiënten heeft dan weer juist vaak te maken met een gebrek aan persoonlijke betrokkenheid. Onder meer niet serieus genomen worden of specialisten die niet luisteren, worden genoemd als negatieve punten. De volgende patiëntervaring laat dit bijvoorbeeld zien:

Spijtig genoeg is mijn tijd hier er een waar ik heel negatief op terugkijk. Na de intake en de eerste twee behandeldagen leek er iets veranderd te zijn in de houding van het behandelteam. Ik voelde me niet serieus genomen en ik kreeg het gevoel alsof ze me liever kwijt dan rijk waren. Alle dagen hierop volgend ging ik ernaartoe met lood in mijn schoenen.

Reviews geven patiënten een goed beeld

Onze ervaring leert dat zowel positieve als kritische reviews toekomstige patiënten helpen bij hun
keuze voor een kliniek. Om die reden is ook Laserkliniek Zwolle, als een van de eerste paramedische klinieken, met ZorgkaartNederland gaan werken. Mede-eigenaresse Anouk Bliekendaal vertelt:

"Mensen zoeken naar referenties van goede zorg. Hoe fijn is het dan als je op een professioneel platform kunt teruglezen dat je ook die goede zorg krijgt."

Laserkliniek Zwolle

Laserkliniek Zwolle werft actief waarderingen voor ZorgkaartNederland. Eerst deed de kliniek dit via een e-mail met link na afloop van de behandeling. Nu zijn ze overgestapt op een zuil waarop patiënten de vragen direct kunnen beantwoorden. De kliniek doet ook echt wat met de meningen van patiënten. Anouk vertelt: “Die feedback nemen we na evaluatie mee in het verbeteren van onze kwaliteit en service.”

Ook Arnold Koeling, marketingmanager bij DC Klinieken is te spreken over de mogelijkheden van
ZorgkaartNederland: "Het is een mooi, transparant en onafhankelijk platform waar toekomstige patiënten kunnen lezen of onze zorg nou echt zo goed is en – door de toelichtingen in tekst – waarom dan wel."

De reviews helpen DC Klinieken om naar buiten toe uit te dragen waar zij voor staan en wat ze doen, juist doordat mensen eerlijk en transparant zijn in hun reviews. Daarnaast verstuurt Arnold periodiek de scores naar medewerkers om hen te complimenteren met hun werk.

Zorg verbeteren met ZorgkaartNederland

Patiëntervaringen die minder positief zijn, zijn misschien niet leuk om te ontvangen (of om door te sturen), maar wel waardevol. Arnold licht toe:

"Als er slechte reviews worden geplaatst, gaan deze altijd langs de klachtenfunctionaris. Deze
beantwoordt de klacht via ZorgkaartNederland. De patiënt kan, als die hier behoefte aan heeft, in
contact komen met onze klachtenfunctionaris om tot een oplossing te komen."

Arnold Koeling van DC Klinieken
Bovendien kan feedback aanleiding zijn om de zorg onder de loep te nemen en punten te verbeteren. Soms
zullen er verbeterpunten tussen zitten om breder door te voeren, en de kwaliteit van zorg nog beter te maken. ZorgkaartNederland biedt om die reden mogelijkheden om over een klacht in gesprek te gaan en tot een individuele oplossing te komen. De reviews zijn dan wel anoniem, maar zorginstellingen kunnen er openbaar op reageren of een contactverzoek indienen.

Op 7 december maken we bekend welke 10 klinieken het best gewaardeerd worden. Daarnaast praten sprekers uit de marketing en data-wetenschap u bij. De dag wordt voorgezeten door Anita Witzier. Bijwonen? Meld u of iemand anders van uw organisatie nu nog aan.

Meer lezen?

>> Whitepaper Verpleeghuiszorg
>> Whitepaper Fysiotherapiepraktijken
>> Whitepaper Ziekenhuizen

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"