Naar de navigatie Naar de inhoud

Leren van patiënten met ZorgkaartNederland

Geplaatst op 4 augustus 2020 door - 903 keer bekeken

Foto Leren van patiënten met ZorgkaartNederland

Met ruim een miljoen bezoekers per maand is ZorgkaartNederland de meest relevante ervaringswebsite voor de zorg. Het helpt mensen om zorgverleners te vinden die het best bij hun wensen passen. Maar helpt ZorgkaartNederland ook zorgverleners en -instellingen verder?

Dat blijkt uit wel uit de ervaringen van de hieronder volgende artsen en ander zorgpersoneel. Desgevraaagd geven zij aan hoe zij omgaan met positieve én negatieve feedback van hun patiënten.

Deventer Ziekenhuis: “toonaangevend feedbackinstrument”

“We zien ZorgkaartNederland als een belangrijk en toonaangevend feedbackinstrument.”, aldus het Deventer Ziekenhuis, dat gemiddeld een 8,9 scoort. “En we nemen het serieus. Als een arts niet goed scoort, dan willen we altijd in gesprek met de arts én met de patiënt.”

In Deventer vragen ze hun patiënten dan ook proactief om hun mening: “Wij vragen onze patiënten actief om feedback. Het staat prominent op onze website. En op wachtkamerschermen nodigen we patiënten ook uit om feedback te geven”.

Huisarts Van de Steeg: “de patiënt wil aandacht”

Huisarts Han van de Steeg meent ook dat we van feedback kunnen leren. "Een waardering prikkelt mij en zet mij aan tot denken.", aldus Van de Steeg, tevens oprichter van huisartsenpraktijk Medi-mere in Almere.

“Eén keer nam ik een privételefoontje op tijdens het spreekuur. Later zag ik in een negatieve waardering dat ik een ‘fluttelefoontje’ aannam. Ik heb ervan geleerd. Het was geen fluttelefoontje, maar de patiënt wil aandacht. Voortaan zeg ik vooraf dat ik een telefoontje kan verwachten. Zo leren we van feedback en passen we zaken soms aan.”

Dat zijn aanpak werkt, blijkt uit zijn prachtige score: een gemiddelde waardering van 9,1.

Andros Mannenkliniek: “We halen tips uit waarderingen, positief of negatief”

Eén van de eerste klinieken die patiënten vroeg om waarderingen te geven was Andros Mannenkliniek. “Wij zijn trots op onze resultaten en willen er transparant over zijn”, vertelt algemeen directeur Domien Debruyne. “ZorgkaartNederland is de beste manier om die transparantie te geven. De bezoeker kan zelf in detail een beeld vormen van onze kliniek. Ook halen we tips uit de waarderingen. Of de reacties nou positief of negatief zijn”, aldus Debruyne. Dat die gemiddeld positief zijn, is te concluderen uit de gemiddelde waardering van 8,8.

Ook actief aan de slag met de feedback van uw patiënten of cliënten? Het kan met ZorgkaartNederland. Lees hier hoe


Foto: Adam Jang op unsplash



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"