‘Liefdevol verzorgd’ vaakst genoemd in best scorend verpleeghuis
Geplaatst op 2 juli 2018 door Redactie ZorgkaartNederland - 2330 keer bekeken
Bewoners zijn over het algemeen heel tevreden over hun leven in het verpleeg- of verzorgingshuis, blijkt uit de waarderingen die de interviewteams hebben opgehaald voor ZorgkaartNederland. Bij het gemiddelde van alle verpleeg- en verzorgingshuizen prijkt dan ook een dikke 7,9. Maar een cijfer zegt niet zoveel, het gaat om het verhaal erachter. Daarom analyseerden wij alle waarderingen met een gemiddelde van een 8 of hoger en waarderingen met een 6,5 of lager.
Als onderdeel van het project ‘Waardigheid en Trots’ van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) zette Patiëntenfederatie Nederland in 2015 interviewteams in om met bewoners te praten. Drie jaar lang spraken speciaal getrainde, onafhankelijke interviewers bewoners en mantelzorgers om zo goed mogelijk in beeld te krijgen wat de levenskwaliteit van bewoners is. Er zijn ruim 66.000 waarderingen opgehaald voor ZorgkaartNederland.
Liefdevol verzorgd het vaakst genoemd
Zo blijkt dat bij de best scorende verpleeghuizen onder meer ‘liefdevol verzorgd’ het vaakst spontaan wordt genoemd. De interviewer vraagt niet speciaal naar dit onderwerp. Ook de woorden ‘volle tevredenheid’ en ‘(korte) lijntjes’ komen vaak voor. Wat heel fijn is, is dat bewoners zich ook vaak ‘helemaal thuis’ voelen. Deze woorden komen zelfs in de top 10 voor. Hetgeen waar we ons al jarenlang voor inzetten, lezen we dus terug in de waarderingen. Een groot compliment voor de sector!
Aan het lot overgelaten
Wanneer verpleeg- en verzorgingshuizen onder de 6,5 scoren noemen de geïnterviewden het vaakst spontaan ‘slechte communicatie’, ‘niet serieus genomen’ en ‘afspraken niet nagekomen’. Ook ‘aan het lot overgelaten’ wordt zo vaak genoemd dat het in de top 10 staat van de meest genoemde zaken. Elke waardering waarin dit wordt genoemd, is wat ons betreft er één teveel. Medewerkers hebben hier de bewoner niet op het oog. Ook het appartement of de kamer is van belang, want bewoners noemen vaak ‘smerig, ‘vies’ en ‘slordig’.
Luisteren blijkt een doorslaggevend onderwerp uit de analyse. Zo scoren verpleeg- en verzorgingshuizen met een 8 of hoger gemiddeld een 8,6 op luisteren. De huizen met een gemiddelde van een 6,5 of lager scoren op dit onderwerp juist een 4,9. Wie dus hoog scoort, scoort ook vaak hoog op luisteren. Wie laag scoort, scoort ook vaak laag op luisteren.
Achter de cijfers
Uiteraard moet de basis van de zorg goed in orde zijn. Maar juist het gevoel bij de zorg bepaalt of bewoners de zorg en/of medewerkers ook als prettig ervaren. Ons advies: kijk vooral naar de verhalen achter de cijfers.
Meer weten? Lees de preview van de eindrapportage die in oktober uitkomt!
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 31 augustus 2016
Vakantie gaat soms ten koste van verpleeghuiszorg -
Redactie ZorgkaartNederland 25 september 2015
Staat verpleeg- en verzorgingshuizen: pluim voor medewerkers, hulp bij wassen en douchen kan beter -
Redactie ZorgkaartNederland 20 augustus 2016
Veel misverstanden over Nederlandse zorg -
Alexander Inia 3 november 2016
Verpleeghuizen Randstad scoren slecht bij IGZ én ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 30 oktober 2015
Te veel antipsychotica in verpleeghuizen