Meningen van andere patiënten belangrijk bij keuze ziekenhuis

Geplaatst op - 748 keer bekeken

Foto Meningen van andere patiënten belangrijk bij keuze ziekenhuis

Nederlanders zijn over het algemeen redelijk tevreden over ziekenhuiszorg. Maar als patiënten actief zoeken naar het beste ziekenhuis voor hun aandoening, ontbreekt vaak de informatie om de juiste keuze te maken. Ervaringen van andere patiënten, zoals te vinden op ZorgkaartNederland, helpen bij het kiezen.

Dat is een belangrijke conclusie van de meldactie Ziekenhuiszorg, waarvan Patiëntenfederatie Nederland deze week de resultaten publiceert. Aan het onderzoek deden 9.811 mensen mee, allemaal lid van het Zorgpanel van de Patiëntenfederatie.
Voor een groot deel van de deelnemers aan het onderzoek voldoet het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Ze kennen de artsen,  komen er al jaren of ze hebben geen geld om te reizen naar een ziekenhuis in een andere stad.

Patiënten willen informatie over keuzes bij behandeling

Een op de tien patiënten gaat echter zelf actief op zoek naar het beste ziekenhuis.  Dat gebeurt bijvoorbeeld bij een ernstige of zeldzame aandoening, omdat de keuze voor de beste specialist dan een groot verschil kan maken.
Patiënten vinden het vooral belangrijk om te weten welke keuzes ze hebben bij de behandeling en of een ziekenhuis of arts  gespecialiseerd is in hun aandoening. Ook hechten patiënten steeds meer aan ervaringen van andere bezoekers van het ziekenhuis, zoals die op ZorgkaartNederland te vinden zijn.

Te weinig kwaliteitsinformatie beschikbaar

Patiënten die uitgebreide kwaliteitsinformatie zoeken, kunnen die echter vaak niet vinden. Van de deelnemers aan de meldactie geeft 31 procent  aan dat op internet te weinig kwaliteitsinformatie over ziekenhuizen en artsen te vinden is. Vooral over de kwaliteit van de individuele specialisten kunnen patiënten nauwelijks informatie vinden.
Dianda Veldman zegt hierover: “Patiënten hebben momenteel te weinig informatie om zelf het beste ziekenhuis te kiezen. Op ZorgkaartNederland bieden we naast patiëntervaringen ook inzicht in wachttijden van ziekenhuizen en vergelijkingshulpen voor ruim 20 aandoeningen, maar we zouden patiënten graag nog veel meer informatie geven om goed te kunnen kiezen. Patiëntenfederatie Nederland vindt dat de ziekenhuizen meer kwaliteitsinformatie moeten vrijgeven, want iedereen moet kunnen kiezen voor de beste zorg.”

Nederlanders redelijk tevreden over ziekenhuiszorg

Ondanks dit gebrek aan informatie zijn Nederlanders over het algemeen redelijk tevreden over het ziekenhuis. De deelnemers aan de meldactie geven hun laatste ziekenhuisbezoek gemiddeld een 7,7. Vooral een geslaagde behandeling zorgt voor een goed cijfer. Maar ook grote deskundigheid van artsen en verpleegkundigen en een duidelijke uitleg van de behandeling leveren tevreden patiënten op.
Toch zijn er nog verbeterpunten. Uit de meldactie komt bijvoorbeeld naar voren dat patiënten vaak lang moeten wachten (voor het maken van een afspraak én in de wachtkamer) en dat ze het contact met hun arts soms onpersoonlijk vinden.


Lees hier alles over de meldactie Ziekenhuiszorg van Patiëntenfederatie Nederland




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter 0


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland