Mensen met Crohn/Colitis Ulcerosa geven zorg een 8,6

Geplaatst op - 792 keer bekeken

Mensen die last hebben van de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa zijn tevreden over de zorg die ze krijgen. Gemiddeld geven ze een 8,6 op ZorgkaartNederland. De zorgverleners krijgen gemiddeld zelfs een 8,8.

Het gemiddelde cijfer voor waarderingen over de ziekte van Crohn/Colitis Ulcerosa is een 8,6. Bij de zorgverleners ligt het gemiddelde hoger dan bij de zorgorganisaties. Dat is niet vreemd: ook bij de andere aandoeningen op ZorgkaartNederland ligt het gemiddelde cijfer voor zorgverleners hoger dan bij zorgorganisaties. Hier de gemiddelde cijfers van de waarderingen, uitgesplitst voor zorgverleners en zorgorganisaties:

Cijfer voor

Zorgverleners

Zorgorganisaties

Alle waarderingen

Accommodatie

8,6

8,3

8,5

Afspraken

8,8

8,1

8,6

Behandeling

8,9

8,5

8,8

Informatie

8,8

8,1

8,6

Luisteren

8,9

8,3

8,7

Medewerkers

8,8

8,5

8,7

Gemiddeld

8,8

8,3

8,6

Het valt op dat zorgorganisaties een relatief laag cijfer krijgen voor ‘afspraken’ en ‘informatie’. Die gemiddelden zijn vooral lager doordat er voor die onderdelen relatief veel onvoldoendes worden gegeven. In de toelichtingen bij die waarderingen is dan te lezen dat het lastig is om een afspraak te maken, dat afspraken zonder overleg worden afgezegd of dat de wachttijd voor een afspraak bij de polikliniek erg lang is. En dat de communicatie daarover beter kan. Zo schrijft een patiënt: “Mijn arts werkt secuur en werkt op tijd, erg fijn. Alleen de afspraken worden regelmatig afgezegd en krijg je per brief een onmogelijke tijd in verband met werk. Waarom wordt er niet gebeld. Snap wel dat mensen die snel moeten worden geholpen voorrang krijg maar bel de mensen die daardoor de afspraak moeten verzetten. De afspraakbrieven kloppen ook vaak niet, zijn standaardbrieven. Echt netjes vind ik dat niet.”

Bejegening en behandeling/diagnose belangrijk

Waarom geven mensen met de ziekte van Crohn/Colitis Ulcerosa een laag cijfer aan hun behandelaar? Daarvoor hebben we gekeken naar de toelichtingen bij de waarderingen met een gemiddelde van een 7 of lager. In totaal zijn dat er 75. Door dat vrij kleine aantal is niet meteen te zeggen dat dit voor alle patiënten ook zo is. Maar het geeft wel een idee van de redenen die mensen met de ziekte van Crohn/Colitis Ulcerosa hebben om een laag cijfer te geven. De drie belangrijkste redenen voor het geven van een laag cijfer op ZorgkaartNederland zijn de volgende:

Reden

Percentage in toelichtingen lage cijfers

Onvriendelijke arts

44%

Kwaliteit behandeling/diagnose

39%

Slecht luisteren door arts

28%

Hierbij konden toelichtingen in meerdere categorieën vallen. Dus in sommige toelichtingen werd zowel een onvriendelijke arts als een slechte kwaliteit van de behandeling genoemd.

Onderzoek CCUVN

Een woordvoerder van Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) herkent het beeld dat naar voren komt uit de Zorgkaart-waarderingen: “De CCUVN is blij met deze uitkomst. Wij horen regelmatig vanuit de achterban dat men erg tevreden is over de mdl-arts en de zorg die men krijgt”. Op dit moment doet de CCUVN zelf ook onderzoek naar de tevredenheid van patiënten met de ziekte van Crohn/Colitis Ulcerosa over de ziekenhuiszorg voor hun aandoening. In maart verwacht de CCUVN de resultaten van dat onderzoek te publiceren.

Over het onderzoek

Op dit moment zijn er 1.020 waarderingen op ZorgkaartNederland waarbij de patiënt heeft aangegeven dat hij de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa heeft. Bij dit onderzoek hebben we alleen de waarderingen bekeken die echt gaan over de behandeling van de aandoeningen. Waarderingen over bijvoorbeeld apotheken, verpleeghuizen en thuiszorg hebben we daarom niet onderzocht. Zo bleven er 922 waarderingen over om te onderzoeken. Dat gaat om 632 waarderingen over zorgverleners en 290 waarderingen over zorgorganisaties.
Bij de tekstanalyse hebben we waarderingen over zorgverleners en zorgorganisaties samengevoegd. De 75 toelichtingen konden in meerdere categorieën vallen. Dus een toelichting kon zowel vallen onder ‘onvriendelijke arts’ als ‘slecht luisteren door arts’.

 

Fotocredit: Pixabay




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter 0


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland