Mensen met Prikkelbare Darm Syndroom geven zorg een 8,4

Geplaatst op 2 januari 2018 door - 866 keer bekeken

Foto Mensen met Prikkelbare Darm Syndroom geven zorg een 8,4

Mensen met Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) geven op ZorgkaartNederland gemiddeld een 8,4 voor de zorg die ze krijgen. Als patiënten toch een laag cijfer geven, komt dit het vaakst door een verkeerde diagnose of door een behandeling die geen resultaat heeft.

Dat blijkt uit analyse van 516 waarderingen op ZorgkaartNederland, waarbij patiënten hebben aangegeven dat het om de behandeling van Prikkelbare Darm Syndroom ging. De gemiddelden van die waarderingen zijn als volgt:

Cijfer voor

Zorgorganisaties

Zorgverleners

Alle waarderingen

Accommodatie

8,5

8,3

8,4

Afspraken

8,6

8,3

8,5

Behandeling

8,7

8,0

8,3

Informatie

8,6

8,0

8,3

Luisteren

8,7

8,0

8,3

Medewerkers

8,8

8,2

8,5

Gemiddelde

8,7

8,1

8,4

 

Veel hoge cijfers

Het gemiddelde van een 8,4 bij de waarderingen over PDS geeft aan dat de meeste patiënten tevreden zijn over de zorg die ze krijgen. Er zitten dan ook veel hoge cijfers tussen. Zo geeft deze vader of moeder van een patiëntje met prikkelbare darm een 10: “Dokter Theuns is een zeer goede kinderarts, die goed naar de ouders luistert maar ook naar het kind zelf. Ze vraagt goed door en neemt de tijd voor ouders en kind. Dit geeft een fijn gevoel en vertrouwdheid. Daarnaast zal ze ook alles nagaan en bekijken om de oorzaak te vinden. Een hele fijne kinderarts.”

Uiteraard zijn er wel waarderingen met een laag cijfer (lager dan 7). Om te kijken waarom mensen een laag cijfer geven, hebben we de toelichtingen bij die waarderingen onderzocht. Dit gaat om in totaal 70 waarderingen. Door dit vrij beperkte aantal is dit deel van het onderzoek slechts een indicatie van de redenen die er zijn om een laag cijfer te geven. De percentages zouden bij een groter aantal onderzochte waarderingen dus anders kunnen zijn.

Behandeling en bejegening vaakst genoemd bij laag cijfer

Het vaakst lezen we klachten over de behandeling en de diagnose. Verder lezen we ook veel klachten over de bejegening door de arts. In deze toelichting bij een waardering van een patiënt met PDS komen we allebei die onderwerpen tegen: “…Hij pakte meerdere keren, zonder verontschuldiging zijn telefoon op en voerde lange gesprekken. Verder werd ik genegeerd. Er was geen normale bespreking van de resultaten. Hij was klaar en had niets gevonden. Zonde van zijn tijd dat ik de stoel nog bezet hield. Zeer onbeschoft, vind ik. Daarbij is niet de juiste diagnose gesteld waardoor ik nog 1,5 jaar met de klachten doorgelopen heb. Slordig.”

We vroegen de Prikkelbare Darm Syndroom Belangenvereniging om een reactie: “Als patiëntenvereniging zijn wij blij dat de zorg voor mensen met PDS hoog gewaardeerd wordt. Wij herkennen echter ook de klachten over het niet serieus nemen van PDS-patiënten, over het diagnosetraject en over behandelingen die vaak niet helpen. Wij zijn momenteel bezig met een project samen met de MLDS en de NVMDL, om de zorg voor mensen met PDS nog verder te verbeteren en ontwikkelen. Hopelijk leidt dit tot nog hogere waarderingen van de zorg voor mensen met PDS en komen verkeerde diagnoses steeds minder voor.”

Over het onderzoek

Voor dit onderzoek hebben we in totaal 516 waarderingen op ZorgkaartNederland bekeken over Prikkelbare Darm Syndroom. Het gaat om waarderingen over zorgorganisaties en ook individuele zorgverleners. Omdat we vooral informatie wilden hebben over de behandeling van Prikkelbare Darm Syndroom, hebben we waarderingen van bijvoorbeeld apotheken, thuiszorg en verpleeghuizen niet meegenomen in de analyse. In totaal staan er momenteel 569 waarderingen over PDS op ZorgkaartNederland.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland