Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

Geplaatst op 12 juni 2019 door - 119 keer bekeken

Foto Nieuwe aanpak ZorgkaartNederland verhoogt betrouwbaarheid en levert meer waarderingen op

Op ZorgkaartNederland kunnen mensen hun ervaring met een zorgverlener plaatsen, na een bezoek aan ziekenhuis, kliniek, praktijk of andere zorginstelling. Door een nieuwe manier van werken is nu met nog meer zekerheid te stellen dat deze reacties daadwerkelijk van patiënten afkomstig zijn.

Al die ervaringen komen niet klakkeloos op ZorgkaartNederland terecht. Vooraf vindt controle plaats. Een belangrijke check is: gaat het om een echte zorgervaring? Wordt de beoordeling bijvoorbeeld niet door de zorgverlener zelf geplaatst? Of gaat het om één patiënt die meerdere keren een reactie op hetzelfde bezoek geeft? Naast deze redactionele toets vooraf is er nu een andere route mogelijk. Controle op echtheid gebeurt daarbij vooraf.

Proef pakt goed uit

In 2018 heeft ZorgkaartNederland samen met vier ziekenhuizen een proef gedaan met het ophalen van geverifieerde waarderingen. De patiënten kregen van hun ziekenhuis na hun bezoek een persoonlijke e-mail, waarmee ze rechtstreeks een ervaring kunnen doorgeven. Deze wordt dan op ZorgkaartNederland voorzien van een groen label met de tekst ‘geverifieerd’. Een geverifieerde waardering betekent dus dat degene die de waardering achterlaat, daadwerkelijk als patiënt een zorgorganisatie heeft bezocht. De vier deelnemende ziekenhuizen waren het Elkerliek Ziekenhuis, Antoni van Leeuwenhoek, Rivas Zorggroep en Tergooi. In korte tijd leverde deze aanpak 4000 nieuwe waarderingen op.

Vervolg

Op grond van de positieve resultaten is besloten om hiermee door te gaan. ZorgkaartNederland gaat de aanpak van de geverifieerde waarderingen nu ook aanbieden aan andere ziekenhuizen en in de wijkverpleging. Daarvoor werkt ZorgkaartNederland samen met Zorgverzekeraars Nederland.

Meting PREM

Patiënten die een ervaring doorgeven, krijgen een online formulier met vragen over onderwerpen als samen beslissen, samenwerking, bejegening en informatie. Deze vragenlijst is vergelijkbaar met de PREM-vragenlijst voor de medisch-specialistische zorg. PREM staat voor Patient Reported Experience Measure, oftewel de ervaringen die patiënten met hun zorginstelling hebben. Zorginstellingen hebben belang bij het meten van de PREM. Met de uitkomsten kunnen zij hun zorg verder verbeteren.

Jubileumjaar

ZorgkaartNederland, de grootste ervaringssite in de zorg, bevat ruim 700.000 waarderingen over ruim 126.000 instellingen en zorgverleners. Elke maand kijken 1 miljoen mensen op de site. De waarderingen van patiënten laten zien hoe mensen zorg ervaren. Dit helpt andere mensen om de zorg te kiezen die het beste bij hen past. ZorgkaartNederland bestaat bijna 10 jaar; eind 2009 werd de site op initiatief van Patiëntenfederatie Nederland opgezet om bij te dragen aan openheid in de zorg.
 
Zie ook:



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland