“Waarderingen hebben mijn carrière beïnvloed” – dr. Ingels

Geplaatst op 13 oktober 2020 door - 358 keer bekeken

Foto “Waarderingen hebben mijn carrière beïnvloed” – dr. Ingels

Met waarderingen op ZorgkaartNederland laat arts en chirurg Koen Ingels aan patiënten zien waar hij goed in is en waarmee hij hen kan helpen.

Koen Ingels is KNO-arts en gecertificeerd in plastische aangezichtschirurgie. 3,5 dag werkt hij in het Radboudumc in Nijmegen en 1,5 dag in de privé klinieken Neuscorrectiespecialist en Eyelift.nl (voorheen Mauritsklinieken). Hij vindt dit de ideale verdeling tussen academisch werk en ondernemer zijn. “Als ondernemer voer ik voornamelijk esthetische chirurgie uit, zoals neuscorrecties en ooglidcorrecties. Als academicus doe ik reconstructieve operaties, bijvoorbeeld bij iemand met een aangezichtsverlamming.”

“Het grote verschil tussen de organisaties is dat patiënten altijd wel naar het ziekenhuis komen. In een privé kliniek kiezen patiënten zelf voor de operatie”, vertelt Ingels. “Daarom zijn tijd hebben, aardig zijn en servicegericht zijn in de commerciële setting nodig.” Dat maakt het werk heel uitdagend, vindt hij.

“Soms straal ik uit dat ik weinig tijd heb, blijkt uit waarderingen op ZorgkaartNederland. Daar werk ik vervolgens aan, want het kan klandizie kosten.”

Marketing

Behalve als kwaliteitsinstrument fungeert ZorgkaartNederland in de privé klinieken ook als marketinginstrument. “De klinieken worden steeds groter en groeien als merk. Nu we meerdere locaties hebben, kunnen we via ZorgkaartNederland ook zien of alle locaties volgens dezelfde standaarden werken. Als er grote afwijkingen in de cijfers en beoordelingen zitten, valt dat op. Vervolgens kunnen we daarop intern sturen. Samen met collega’s proberen we zo goed mogelijke scores te behalen.”

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Koen is actief in de weer met ZorgkaartNederland

In het Radboudumc zet Ingels ZorgkaartNederland in als middel waarmee hij zich kan differentiëren van zijn collega’s. “Zo laat ik zien dat ik goed ben in aangezichtsverlammingen en mijn collega in bijvoorbeeld huidconstructies. Zo weet de patiënt bij wie hij moet zijn.” Een foto van de individuele zorgverlener bij het profiel zou het nog persoonlijker maken. “Voordat een patiënt een afspraak heeft met een arts zal hij of zij de arts waarschijnlijk googelen. Met een foto weet de patiënt wat anderen van een zorgverlener vinden én wie de arts is.”

“Vanaf het begin van het platform ben ik al enthousiast en werkte ik aan meer waarderingen op mijn profiel. Eerst vroeg ik patiënten na een operatie om een waardering achter te laten. Soms gaf ik een folder mee”, vertelt Ingels. Maar dat beviel niet zo goed, want van de tien die hij vroeg, zag hij ongeveer drie á vier waarderingen terug. Een e-mail met een directe link naar ZorgkaartNederland werkt beter. “Nu krijgen we ongeveer zes waarderingen op de tien mensen die een link ontvangen.”

Kunde, geduld en toegankelijkheid

De meeste reviews over Ingels zijn positief. Patiënten roemen zijn kunde, geduld en toegankelijkheid. “Een deel is dat persoonlijkheid en vooropleiding, en de rest is ervaring. Doordat ik mij geheel mag toeleggen op plastische aangezichtschirurgie kon ik mij daarin volledig door-ontwikkelen.”

Soms zit er een kritische waardering bij. Ingels: “Ik vind het vervelend als een patiënt ontevreden is, zeker als het de bejegening betreft. Dan nodig ik die persoon uit tot gesprek. Tot nu toe is dit één keer voorgekomen en heeft die persoon niet geantwoord. Dat is jammer. De andere kant is dat ik nooit 100 procent van mijn werk goed kan doen. Ook ik heb matige dagen.”

Zelfs op die matige dagen zijn patiëntwaarderingen voor hem belangrijk. “Het loont altijd om even de laatste waarderingen te lezen op ZorgkaartNederland. Ik lees dan hoe tevreden patiënten zijn over het resultaat en dat geeft mij weer zelfvertrouwen over mijn werk.”

(Het verhaal gaat onder de foto verder)

Koen in een van de zorginstellingen waar hij werkt

Blij van patiëntenzorg

“Patiëntwaarderingen hebben zelfs mijn carrière beïnvloed”, gaat hij verder. “Ik werkte lange tijd bij het Radboudumc. In verloop van tijd kreeg ik steeds meer bestuurlijke taken. Toen ik waarderingen over mijn werk las op ZorgkaartNederland merkte ik dat de patiëntenzorg mij motiveert. Niet een vergadering goed leiden maakt mij blij, maar een tevreden patiënt. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik zoveel mogelijk patiënten help. Of het nou met een neuscorrectie of een reconstructie is.”

Wilt u net als dokter Ingels waarderingen ophalen voor meer naamsbekendheid of kwaliteitsverbetering? Gebruik deze spelregels om de waarderingen betrouwbaar te houden.

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

• Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Velden met een * zijn verplicht